کد خبر: ۹۵۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۳
در پی افزایش تنش بین دو کشور درباره پناهندگی حیدری؛

اخراج متقابل دیپلمات از ایران و نروژ

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی پناهنده شدن حیدری، دیپلمات ایرانی به نروژ و بالا گرفتن تنش بین این دو کشور، هر یک از دو کشور، یک دیپلمات از طرف مقابل را از خاک خود اخراج کرد.

در پی پناهنده شدن محمدرضا حیدری، دیپلمات سفارت کشورمان در اسلو، به نروژ و اعتراض وزارت امور خارجه به اعطای پناهندگی به وی و خانواده‏اش، از نروژ خواسته شده بود تا یک دیپلماتش را از کشورمان خارج نماید. نروژ نیز در اقدامی تلافی‏جویانه، یک دیپلمات ایرانی را از اسلو اخراج کرد.

هنوز نام هیچیک از دو دیپلمات ایرانی و نروژی اخراج شده از دو کشور اعلام نشده است.

معمولا این نوع اقدامات، در روابط بین‏الملل، اولین گام عملی در تنش‏های سیاسی است. در واقع با اخراج دیپلمات‏ها، طرفین به نوعی اقدام دست زده‏اند که از وضعیت عادی اعلام نارضایتی فراتر است و نوعی تلاش برای کاهش روابط تلقی می‏شود. البته در بیشتر موارد، اقدام صورت گرفته در حد اخراج یک یا دو دیپلمات باقی می‏ماند اما به هر حال تعبیر خوبی در روابط بین‏الملل ندارد. اقدام ایران و نروژ نیز در همین جهت ارزیابی می‏شود؛ از این دیدگاه، دو کشور در وضعیت تنش‏زا قرار گرفته‏اند و از این پس هر اقدامی و هر ارتباطی بین دو کشور می‏تواند تحت تاثیر چنین عملی تفسیر و یا فهمیده شود. ایران با کشورهای اسکاندیناوی قبلا هم مشکلاتی را داشته است اما تجربه ثابت کرده است که این تنش‏ها از همین حد فراتر نرفته است. افزایش تنش در شرایط کنونی به نفع کشورمان نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین