کد خبر: ۹۶۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۵
معاون وزیر علوم اعلام کرد

60 هزار دانشجوی ایرانی در خارج تحصیل می‌کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بهدكتر محمود ملاباشی در نشست خبری معاونان و مدیران دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم، افزود: از 60 هزار دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از كشور 45 هزار نفر از آنها در دوره‌ های كاردانی و كارشناسی و 15 هزار نفر در دوره‌های تحصیلات تكمیلی مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینكه كشور هند با 7 هزار و 500 نفر دانشجو بیشترین دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل را به خود اختصاص می‌دهد گفت: كشور مالزی و اكراین نیز به ترتیب با 6 هزار دانشجو و 4 هزار دانشجو در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ملاباشی در ادامه سخنانش با تاكید بر اینكه اعزام دانشجو به هیچ یك از كشورهای دنیا ممنوع نیست تصریح كرد: در حال حاضر تنها به سه كشور انگلیس، آمریكا و كانادا به دلیل اینكه رفتارهای بشردوستانه و دانشجو مآبانه با دانشجویان ما ندارند ما ترجیح می‌دهیم به این كشورها دانشجو بورس نكنیم.

وی با بیان اینكه از ابتدای انقلاب تا كنون 12 هزار دانشجو با پول دولت به عنوان بورسیه به كشورهای خارجی اعزام شدند، گفت: از این میزان تنها 400 نفر كه حدود سه درصد را تشكیل می‌دهند به كشور بازنگشتند كه این رقم در مقایسه با كشورهای دیگر عدد كمی است.

معاون دانشجویی وزارت علوم از بازنگری آیین نامه جذب دانشجویان غیر ایرانی خبر داد و گفت: این آیین نامه پس از تایید وزیر علوم اجرایی می‌شود كه از مهمترین تغییرات آن می‌توان به ایجاد رفاه نسبی بیشتر برای این دسته از دانشجویان و جذب بیشتر دانشجوی غیرایرانی به صورت بورس و غیربورس می‌باشد.

وی همچنین از بازنگری آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج خبر داد و گفت: این آیین نامه نیز پس از تایید وزیر علوم اجرایی خواهد شد.

ملاباشی با اشاره به بحث وام شهریه با بیان اینكه مبلغ وام شهریه سال جاری برای كل دانشجویان كشور 120 میلیارد تومان بود گفت: تنها 72 درصد آن تخصیص یافت اما درخواست ما برای مبلغ وام شهریه در سال آینده 300 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینكه رقم بسیار خوبی برای وام شهریه در صحن مجلس تعیین شده است اظهار امیدواری كرد كه با این رقم پوشش 15 درصدی به بیش از 30 تا 40 درصد افزایش یابد.

وی در خصوص مهمانی دانشجویان غیر ایرانی توسط خانواده‌های ایرانی گفت: این موضوع در سال جاری چندان اجرایی نشد، اما در صددیم كه این موضوع برای سال آینده در دستور كار قرار گیرد. 

دكتر ملاباشی در خاتمه سخنانش با اشاره به بحث هدفمند كردن یارانه‌ها نیز گفت: در این زمینه كارگروهی در دولت تشكیل شده كه مسئولان وزارت علوم نیز در این كارگروه شركت می‌كنند كه بر اساس آن به مسائل رفاهی دانشجویان مانند خوابگاه، غذا و وام به صورت عمیق تری نگاه می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین