کد خبر: ۹۷۳۰۲
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰

دعوت ایران از دبیرکل سازمان ملل متحد برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رامین مهمانپرست با بیان این که ایران با وجود رونمایی از نخستین محموله سوخت هسته‌ای راکتور اتمی تهران همچنان آماده مذاکره با اعضای گروه 1+5 به منظور مبادله سوخت 5/3 است اظهار داشت: ایران به 2دلیل خواستار تبادل سوخت است ابتدا براین اساس که نیازهای اصلی ما در تولید اورانیوم برای مصارف نیروگاهی‌است که سوخت 5/3 نیز برای این منظور کفایت می‌کند. 

وی افزود: بیشترین فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای تولید سوخت 5/3درصد است و تنها نیاز کشور برای برخورداری از سوخت 20درصد نسبت به تولید دارو در راکتور تحقیقاتی تهران است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: البته با وجود تصمیم ایران برای تولید سوخت 20درصد ما گمان می‌کنیم که اقداک کشورهای غربی برای پاسخگویی به نیاز تهران به منظور مبادله سوخت هسته‌ای گامی در راستای افزایش همکاری‌های 2جانبه و بازگرداندن اعتماد به طرف ایرانی خواهد بود. 

وی همچنین در ادامه با اشاره به عذرخواهی دولت هلند از مسئولان سفارت‌خانه ایران به منظور عدم حفاظت درست و اصولی از نمایندگی سیاسی ما در لاهه خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته تعدادی از افراد خشونت‌طلب وارد محوطه سفارت ایران شده بودند و به‌دلیل عدم محافظت مناسب از این مکان شکایتی از سوی نمایندگی سیاسی ایران تسلیم مسئولان لاهه شد. 

مهمان‌پرست تصریح کرد: شکایت ایران به‌دلیل بی‌توجهی پلیس هلند نسبت به حفاظت از این مکان دیپلماتیک مطرح شده بود که شهردار لاهه نیز با وارد دانستن دادخواهی ما از سفارتخانه ایران عذرخواهی کرد. 

وی در رابطه با اعلام آمادگی مسئولان مصری برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح تهران گفت: در حال حاضر ریاست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بر عهده کشور مصر است. 
غیرمتعهدها تلاش فراوانی برای امحاء تمامی سلاح‌های هسته‌ای داشته اند؛ برهمین اساس هیأت مصری نیز به منظور رایزنی با کشورهایی که خواهان عاری شدن جهان از سلاح‌های هسته‌ای هستند در کنفرانس تهران حاضر می‌شود. 

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در رابطه با سطح هیأت‌های شرکت کننده در اجلاس خلع سلاح تهران گفت: تاکنون حضور وزرای خارجه بیش از 10 کشو قطعی شده است که این کشورها عمدتا از همسایگان ما هستند اما در هر صورت با نزدیک شدن به روزهای پایانی منتهی به برگزاری کنفرانس حضور هیات‌های عالی رتبه کشورها قطعیت بیشتری پیدا می‌کند. 

وی در پاسخ به این پرسش دلیل عدم دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس امنیت هسته‌ای واشنگتن چیست؟ اظهار داشت: از ابتدا نیز قراری بر حضور ایران در این کنفرانس نبود. این کنفرانس با حضور کشورهای دارنده سلاح‌ها و زرادخانه‌های هسته‌ای برگزار می‌شود و به دلیل عدم برخورداری ایران از سلاح‌ها و زرادخانه‌های هسته‌ای دلیلی بر شرکت ما در کنفرانس واشنگتن وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین