کد خبر: ۹۸۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۶

جواد نکونام: امیدوارم در جام ملت‌ها با کره شمالی هم‌گروه نشویم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جواد نکونام کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در گفتگو با سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا با پیش‌بینی گروه احتمالی ایران بیش از آنکه بگوید ممکن است با چه تیم‌هایی هم‌گروه شوند، علاقه‌مند بود نام کره شمالی را در این گروه نبیند.

تیم ملی ایران آخرین بار، سال گذشته در مسابقات انتخابی جام جهانی 2010 و در پیونگ یانگ با کره شمالی بازی کرد و به تساوی بدون گل رسید. آنها در بازی رفت کره شمالی را 2 بریک برده بودند، تیمی که بالاخره با همان روش دفاعی‌اش توانست به جام جهانی برسد.

جواد نکونام در فاصله یک روز مانده به برگزاری مراسم قرعه‌کشی مسابقات فوتبال جام ملت‌های 2010 آسیا گفت: "اگر بخواهم پیش‌بینی کنم، با توجه به این سیدبندی می‌گویم عربستان، ایران، اردن و هند. خوب ممکن است هر چیزی پیش بیاید که امیدوارم تیم آخر کره شمالی نباشد".

وی ادامه داد: فوتبالی را که تیم کره شمالی بازی می‌کند را من دوست ندارم. این تیم فوتبال خاصی بازی می‌کند و روش‌های عجیبی دارد. دفاع کردن کره‌ای‌ها هم معمولی نیست. در دیدارهای گذشته ما گاهی اوقات یک برصفر جلو می‌افتادیم اما بازهم آنها باز نمی‌شدند. مدل بازی کره شمالی نمونه مشابهی ندارد.

جواد نکونام گفت: البته بازیکنان کره شمالی بسیار سخت‌کوش هستند و داخل زمین با شجاعت می‌جنگند اما روش بازی کردن‌شان غیرمعمول و خسته کننده است. آنها هیچ جذابیتی از فوتبال نشان نمی‌دهند.

کره شمالی که اتفاقا در سال‌های اخیر به دفعات در گروه‌های انتخابی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا برابر ایران قرار گرفته 19 سال است که به جام ملت‌ها نیامده است. آخرین بار در جام ملت‌های 1992 ژاپن بود که کره شمالی حضور داشت و اتفاقا آن بار هم در گروه یک در کنار ایران، ژاپن و امارات قرار گرفت.

در آن زمان علی پروین مربی ایران بود و در اولین بازی تیم ملی با گل‌های فرشاد پیوس و سیروس قایقران در هیروشیما 2 برصفر کره شمالی را کنار زد. هرچند در پایان ایران با تساوی مقابل امارات و شکست برابر ژاپن همراه با همین کره شمالی خداحافظی زود هنگامی با مسابقات داشت.


ایران که با سه قهرمانی پیاپی برای آخرین بار در سال 1976 جام آسیا را بالای سر برده مدت‌هاست که نتوانسته در قاره کهن خودی نشان دهد.

نکونام که در دو دوره قبلی در جام ملت‌ها حاضر بوده است، یادآور شد: در مسابقات سال 2004 چین کمی بدشانس بودیم. هرچه جلوتر می‌رفتیم تعداد مصدومان و محرومان تیم بیشتر می‌شد و ما در آخر کم آوردیم. با این وجود بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشتیم. من در سال 2007 هم شرایط ایده‌آلی داشتم که متاسفانه این بار زودتر حذف شدیم.

وی ادامه داد: اما بعد از حذف از جام جهانی 2010 باید این دفعه یک کاری بکنیم. فوتبال ایران دچار کمی یاس شده است. فکر می‌کنم بیشتر از همیشه به یک جام احتیاج داریم تا حال و هوای مردم و فوتبال ایران تازه شود.

اما تفاوت این جام ملت‌ها با دوره‌های قبلی تنها این چیزها نیست. جام ملت‌های 2011 بعد از سال‌ها در غرب آسیا برگزار می‌شود و ماه ژانویه در قطر آب و هوایی متفاوت برای تیم‌ها فراهم خواهد کرد.

هافبک 29 ساله ایران و اوساسونا گفت: خوب بعد از دو دوره بازی در هوای گرم و شرجی این بار در هوای خوبی بازی خواهیم کرد. به‌علاوه در چین مسافت بین شهرها هم زیاد و خسته کننده بود که در دوحه شرایط راحت‌تری خواهیم داشت.

ماه ژانویه تفاوت‌های دیگری هم بوجود می‌آورد. امسال بازیکنان در میانه فصل به بازیها می‌آیند نه مثل قبل که در پایان یک فصل کامل لیگ به جام ملت‌ها می‌رسیدند. هر چند شرایط برای همه یکسان نیست.

جواد نکونام خاطر نشان کرد: برای چهار تیمی که به جام جهانی می‌روند کار خیلی دشوار است. استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و کره شمالی سال سختی دارند و بدون هیچ استراحتی به جام ملت‌ها می‌رسند. برگرداندن شرایط تیم بعد از جام جهانی به نقطه اوج کار خیلی سختی است و در این بین مسأله حساس بدنسازی است.

وی با بیان اینکه جام ملت‌ها جایی است که همه برای قهرمانی می‌آیند، تصریح کرد: اما ما می‌توانیم در تابستان کمی استراحت کنیم و قبل از اینکه انرژی‌مان در لیگ تمام شود با قدرت بیشتری بازی کنیم. خوب البته کمی زود است. بهتر است صبر کنیم و ببینیم برنامه تیم‌ها تا آن زمان چگونه است. چه اردوهایی و چه بازی‌های تدارکاتی دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین