آفتابنیوز : آفتاب: مصطفی کواکبیان نماینده مجلس و عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس با اشاره به توهینهای مکرر سایتهای حامی دولت به بیت امام راحل گفت: امام تمام قوانین مجلس را دقت داشتند و توصیه میكردند ولی الان ما نمایندگان مجلس قانون تصویب میكنیم رئیس جمهور تشخیص میدهد ضرر دارد و اجرا نمیكنیم و این كجای خط امام و اتفاق به قانون است.
مصطفی كواكبیان عصر دیروز در مناظره با محمدحسین صفارهرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد با موضوع «خط امام خمینی (ره)» كه در سالن اجتماعت مركزی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: امام (ره) شخصیتی بیبدیل و بینظیر در تاریخ سیاسی معاصر بود و وجه تمایز ایشان با رهبران انقلابهای جهان غیر از اینكه ایشان یك انقلابی را رهبری كردند، استقرار نظامی در كشور بود كه صاحب یك مكتب سیاسی است.
وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم خط امام (ره) را بهتر بشناسیم باید به این مكتب سیاسی به دقت توجه كنیم، خیلی از رهبران، انقلاب میكردند ولی نمیشود گفت مكتب خاصی را داشتند، امام (ره) گنجینهای از میراث فكری و فرهنگی برای ما باقی گذاشتند و امروز بیش از پیش نیازمند این اصول، شاخصهها و گنجینهها هستیم.
نماینده سمنان در مجلس اضافه كرد: 10 شاخص برای خط امامی بودن وجود دارد كه هر كس میخواهد ادعای خط امامی داشته باشد باید این شاخصهها را داشته باشد و هر كس مدعی شود ولی در عمل رعایت نكند خط امامی نیست و تنها ادعا كرده است.
وی یادآور شد: در بحث اسلامیت نظام، جمهوری نظام و برخورد با مسائل سیاست خارجه و بینالمللی نكاتی را امام خمینی (ره) به ارمغان گذاشتند كه این مجموعه میتواند خط امام را شكل دهد.
كواكبیان توضیح داد: در بحث اسلامیت نظام قطع یقین كسانی كه سكولاریسم را تبلیغ میكنند و مبلغ جدایی دین و سیاست باشند، خط امامی نیستند، زیرا امام به شدت طرفدار با هم بودن دین و سیاست بودند و این دو مقوله را تفكیکناپذیر میدانستند و نكته دیگر اینكه، مقررات شرعی و الهی باید در حكومت دینی جاری و ساری باشد و تخلف از قوانین شرعیت میتواند تخلف از خط امام باشد، بنابراین باید به این امر عمل كنیم.
وی تصریح كرد: درباره نظریه ولایت مطلقه فقیه، امام خمینی (ره) این نظریه را مطرح كردند و نظریهپردازی خاص امام (ره) است كه سه تفسیر از این نظریه ولایت مطلقه فقیه وجود دارد كه یک نظریه، نظریه انتصابیون است كه به رأی مردم اعتقاد نداشته و مشروعیتبخش نظام نمیدانند، یک نظر مربوط به انتخابیون است كه در نقطه مقابل انتصابیون است براساس این نظر تا مردم رأی ندهند كسی ولیفقیه نمیشود و نظر دیگر مشروعیت دوگانه است یعنی مشروعیت الهی و مشروعیت مردم است كه اثبات میكنیم نظر امام مشروعیت الهی و مردمی است و تا مردم مصداق را تعیین نكنند نمیتوانیم بگوییم دیدگاه امام را عمل كردیم.
نماینده سمنان در مجلس افزود: در بحث جمهوریت نظام، بحث آزادی از نكات محوری دیدگاه امام است، البته آزادی از همه شاخصهای اجتماعی و فردی گرفته تا آزادی سیاسی است كه سه شاخص معروف آن بیان و مطبوعات، احزاب و جمعیتها و اجتماعات و میتینگهای سیاسی است كه امام مطرح میكنند.
وی اعلام كرد: امام در بحث مردمسالاری ذرهای زاویه با مردمسالاری ندارد و مردمسالاری در چارچوب اسلامیت نظام، امام خمینی (ره) میفرمودند دموكراسی در ذات اسلامی مندرج است و دموكراسی ما بالاتر از غرب است و عدهای كه امروزه اسلام را با ضدیت دموكراسی بدانند قطع یقین خط امامی نیستند، هر كسی میخواهد باشد.
كواكبیان بیان داشت: این دو مقوله با هم هستند، یک عده پشت ارزشهای اسلامی به مردم حمله كرده و اینها به همان اندازه مقصر در تخطی از خط امام هستند كه كسانی پشت آزادی سنگر گرفته و بخواهند به ارزشهای دینی و اسلامی اهانت كنند.
وی تأكید كرد: اگر كسی بگوید اسلام با دموكراسی جور درنمیآید آنها منظورشان این است كه اسلام مشكل دارد، امام این دو مقوله را جمع كردند و هنر امام این بود كه ما دموكراسی دینی را بتوانیم تصور كنیم، در آن عدالت، آزادی، حقوق بشر، كرامت انسان و معنویت رعایت شود.
نماینده سمنان در مجلس خاطرنشان كرد: استقلال نكته دیگری بود كه امام خمینی (ره) بر آن تكیه داشتند، مفهوم این بود هیچ قدرتی نمیتواند حق تعیین سرنوشت را از مردم بگیرد و بخواهد به آنها چیزی را تحمیل كند، این ملتها هستند كه باید سرنوشت خود را به دست بگیرند.
وی تأكید كرد: مفهوم سخن امام این نبود با همه كشورها قطع ارتباط كنیم و سر جنگ با همه قدرتها داشته باشیم، بحث این بود مردم آزاد هستند تعیین سرنوشت كنند و حكومت با رضایت مردم شكل گیرد، البته استكبارستیزی نكته مهمی است كه باید توجه كرد همانطور كه ملتها آزادند تعیین سرنوشت داشته باشند قدرتها ظالم آزاد نیستند كه بر ملتها چیزی را تحمیل كنند و استكبارستیزی از نكات محوری دیدگاه امام است.
كواكبیان گفت: آن كسانی مصادق امور هستند با كسانی كه خارج دولت هستند، تفاوت دارند، یعنی علاوه بر اینكه باید پاسداشت خط امام را داشته باشد باید در عمل رعایت كنند، مهم عمكردها است كه چه قدر مطابق با خط امام است و روح امام را در این مسیر با عزت و احترام را حفظ و ادامه دادیم.
وی تصریح كرد: بعد از امام خمینی (ره) خیلی اتفاقات در كشور رخ داد كه آدم احساس میكند بر خلاف نظر امام بوده، اكنون خط امام مظلومیت در كشور دارد، بیت امام مورد توهین و بیاحترامی واقع میشود من از آقای صفار هرندی سؤال میكنم كه آقای سیدحسن خمینی تولیت حرم امام و اكنون میراثدار اندیشهها امام (ره) باید باشد، شما به سایتهای طرفدار دولت نگاه كنید ببینید چه توهینهایی اینها نمیكنند. در سایت رجانیوز كه متعلق به همسر وزیر دادگستری بود چه حرفهایی زده میشود مگر سید حسن آقا، كدیور است.
نماینده سمنان در مجلس ادامه داد: ما قبول داریم ملتزم به خط امام بودن برای ما مهم است، ولی تا مجلس خبرگان رهبری را انتخاب نكنند رهبر انتخاب نمیشود و تا مردم مجلس خبرگان را انتخاب نكنند مجلسی در كار نیست پس تا مردم انتخاب نكنند رهبری انتخاب نمیشود، پس انتخاب ولی فقیه در عصر غیبت منوط به رأی مردم است.
وی ادامه داد: شورای سیاستگذاری استفتایی از امام در مورد ولایت كردند كه ایشان گفتند، ولی فقیه در همه حال ولایت دارد اما در مسأله حكومت منوط به رأی اكثریت آرا ملت است كه در صدر اسلام به بیعت تعبیر میشود و مصباح یزدی بگوید خبرگان رهبری ربطی به مردم ندارد و مشروعیت هیچگاه از ناحیه مردم نمیآید آیا این دیدگاه مناسبتی با خط امام دارد ما به عنوان شخصیت فلسفی برای ایشان احترام قائل هستیم، اما در زمان امام چه قدر دیدگاه امثال ایشان مطرح بود و اكنون چه قدر مطرح است.
كواكبیان تصریح كرد: با صراحت میگویم هركس در بحث مقابله ولی فقیه عمل كند قطع یقین خط امامی نیست اما این هم صحیح نیست كه به نام رهبر و بحث ولایت هر كس حرفی زد سركوب كنیم و بگوییم ضد خط امام است.
وی اظهار داشت: موسوی نخست وزیر بود و مجلس دوم میخواست به وی رأی دهد و برخی مخالف بودند امام نامه نوشتند كه نمایندگان من صلاح نمیدانم وی تغییر كند و 99 نفر از مجلسیها در آن شرایط بر خلاف نظر امام رأی دادند آنها كه معتقدند باید ذوب در ولایت بود، البته امام هم نفرمودند شما ضد ولایت هستید بلكه تقدیر كردند كه با تشخیص خود عمل كردید و این خط امام است.
نماینده سمنان در مجلس با اشاره به تأكید امام بر عمل به قانون افزود: امام تمام قوانین مجلس را دقت داشتند و توصیه میكردند ولی الان ما نمایندگان مجلس قانون تصویب میكنیم رئیس جمهور تشخیص میدهد ضرر دارد و اجرا نمیكنیم و این كجای خط امام و اتفاق به قانون است.
كواكبیان در ادامه تأكید كرد: بحث شخم زدن به گذشته كار را حل نمیكند، ما اكنون شرایطی داریم كه خط امام در مملكت رعایت نمیشود ما معتقد هستیم خط امام مشعل فروزانی فراروی ماست و الآن كسانی كه از خط امام تخطی میكنند، از خط ولی فقیه هم تخطی میكنند.
وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ما اعتقادی به تقلب در انتخابات نداریم ولی تا بخواهید تخلف شده است دو شب مانده به رأیگیری سهام عدالت توزیع كردند.
این نماینده مجلس با اشاره به معرفی پروندههای مفاسد اقتصادی توضیح داد: اگر خط امام مورد توجه است، وزیر میلیاردی مال كدام دولت است، به كروبی گفته شد چرا 300 میلیون از شهرام جزایری پول گرفت خوب علما پول میگیرند اما الآن بحث 7 میلیارد تومان است. اگر قرار است خط امام رعایت شود باید كسانی كه از بیتالمال سوء استفاده میكنند، معرفی شوند مگر آقای احمدینژاد دهها بار نگفتند كه اسامی مفسدان اقتصادی را مطرح میكنند، گفته میشود 100 بدهكار عمده بانكی داریم، اسامی را مشخص كنید.
نماینده سمنان در مجلس با اشاره به وعده احمدینژاد در ایجاد اشتغال در سال جاری اضافه كرد: آقای احمدینژاد گفتند كه در كشور این مقدار شغل ایجاد میكنیم كه مردم انتخاب كنند ولی این تحقق نمییابد.
وی ادامه داد: مشروعیت نظام از رهبری است ولی مشروعیت رهبری از مردم است، یک ساعت بدون رضایت مردم بر مردم حكومت كردن از نظر شرع جایز نیست، مردم باید با نظام باشند بحث ما این است.
كواكبیان خاطرنشان كرد: كسانی كه به اصل ولایت توهین كنند جزو 40 میلیون نفری نبودند كه رأی دادند آنها نظام را قبول ندارند.
وی با اشاره به ارتباط با آمریكا ادامه داد: من حاضر هستم ثابت كنم چراغ سبزی كه این دولت به آمریكا نشان داده بیسابقه است، حداقل سه نامه نوشته، نامهای كه جواب نمیدهند آنها میخواهند سر به تن جمهوری اسلامی نباشد چه چپ و چه راست باشد آنها هر كس دم از اسلام بزند با او مخالف هستند.
كواكبیان ادامه داد: باید ببینم آمریكا میخواهد نظام با پشتوانه عظیم مردم باشد یا فاصله با مردم داشته باشد؟ هركس شكاف در بین مردم ایجاد میكند از آمریكاست فرقی نمیكند از اصلاحطلبان یا اصولگراها باشد.
وی یادآور شد: همه باید دست به دست هم دهیم و سازندگی كنیم تا وحدت كشور را حفظ كنیم و باید دموكراسی اسلامی را اجرا كنیم و مشكل این است كه اجرا نمیشود.