کد خبر: ۹۸۹۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۰

تداوم تحول در کانون وکلای مرکز

عبدالله خاتمی فر
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- عبدالله خاتمی‌فر: با انتخاب اعضای هیئت رئیسه کانون وکلای مرکز، تعیین و گزینش مسوولان و اعضای دیگر ارکان تخصصی و اداری کانون آغاز شد. چرا که نه تنها با انتخاب آقایان دکتر حمید جلیل زاده خوئی و سید ابراهیم ثابت قدم تکلیف دو نایب رئیس هیئت مدیره کانون وکلای مرکز مشخص شد، بلکه رئیس اداره معاضدت کانون وکلا نیز از میان وکلای منتسب به گروه انجمن آزاد وکلای دادگستری انتخاب شد و فعالیت خود را - که وظیفه سنگین است- آغاز خواهد کرد.

در واقع بیشترین خدمات مستقیم و ارزان کانون وکلا در تمام استان‌ها و مراکز، ارائه خدمات قضائی از طریق وکلای پرشمار همکار این اداره و همچنین وکلای معرفی شده از سوی کانون وکلا برای شهروندان نیازمند و ناتوان از نظر مالی انجام می‌شود. نکته قابل توجه آن است که دو عضو کنونی هیئت مدیره آقایان علی کاکا افشار و حسین عسگری راد نیز پیش از این و پی در پی ریاست اداره معاضدت را بر عهده داشته اند.

نکته دارای اهمیت و قابل توجه در آخرین نشست هیئت مدیره، موضوع انتخاب دادستان انتظامی کانون وکلاست که به علت عدم کسب رای لازم، هیچ یک از نامزدهای دادستانی کانون وکلا انتخاب نشدند.

جهانگیر مستوفی عضو اسبق هیئت مدیره کانون وکلا و دادستان دوره دوساله پیشین - که در انتخابات اخیر هیئت مدیره در فهرست کسانی که از سوی دادگاه انتظامی قضات از نامزدی محروم شدند
قرار داشت – یکی از دو نامزد دادستانی کانون وکلاست که انجمن آزاد وکلای دادگستری نیز از نامزدی وی حمایت می‌کند.

اما نامزد دیگر تصدی مسولیت دادستان کانون وکلا غلامرضا امینی عضو جمعیت‌اسلامی وکلای دادگستری‌است که هردو نامزد مذکور در آخرین رای گیری 6 رای یعنی نیمی از آرای اعضای اصلی هیئت مدیره را به دست آوردند.

مذاکرات احتمالی اعضای هیئت مدیره و ابتکار دو نامزد برای جلب آرای اعضای اصلی هیئت مدیره و پشتیبانی گروه‌های حامی آن‌ها در برون رفت از وضعیت کنونی برابری موثر خواهد بود.

از آنجا که سید محمد جندقی کرمانی پور نیز درنشست خبری چهاردهمین همایش سراسری اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری سراسر ایران (اسکودا) از مشکلات فراوان پیش روی وکلا و کانون‌های وکلا در سال جاری خبر داده است، انتخاب دادستان کانون وکلا برای حمایت از حقوق همه وکلا و نظارت انتظامی و صنفی بر فعالیت آن‌ها واجد اهمیت دوچندان و تعیین کننده است.

پیش از این گفته می‌شد که ممکن است آقایان اسماعیل مصباح و شاپور منوچهری دو نایب رئیس سابق کانون وکلا و همچنین فریده غیرت از اعضای اسبق هیئت مدیره کانون وکلا – که برای دومین دوره پیاپی دادگاه انتظامی قضات وی را نیز از نامزدی در انتخابات کنون وکلا محروم کرد – در زمره نامزدهای انتخابات به عنوان دادستان کانون‌وکلا باشند که چنین نشد.

اما با توجه به فراخوان عمومی هیئت مدیره جدید کانون وکلای مرکز مبنی بر ثبت‌نام از وکلای داوطلب عضویت در کمیسیون‌های تخصصی و دادسرا و دادگاه انتظامی وکلا که مهلت اولیه آن تا چهارشنبه گذشته به تاریخ 15/2/1389 تعیین شده بود، به نظر می‌رسد با استقبال گسترده وکلا برای مشارکت در امور کانون همچون سال‌های گذشته هیئت مدیره کانون وکلا ناگزیر از گزینش بهترین و کارآمدترین وکلا برای عضویت در ارکان یاد شده است.

گرچه در قانون و مقررات مربوط به تشکیل و فعالیت ارکان تخصصی و کمیسیون‌ها به جز کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون کارآموزی و دادگاه انتظامی وکلا – که پیشینه و تجربه مشخصی برای وکلای داوطلب تعیین شده است – مقرره محدود کننده دیگری وجود ندارد.

بنابراین آزادی عمل وکلا برای عضویت در بیشتر کمیسیون‌های تخصصی از جمله کمیسیون امور حقوقی، کمیسیون آموزش، کمیسیون تدوین قوانین، کمیسیون حمایت از وکلا، کمیسیون امور بین‌الملل، کمیسیون انتشارات از یک سو

و تنوع تخصص و تجربه و بالا بودن درجه دانش و کارآمدی بسیاری از وکلای داوطلب می‌تواند نویدبخش بهترین ارکان تخصصی و حرفه ای در کانون وکلای مرکز در سال جدید و تقویت ساختار کانون برای اداره بهتر و مقابله با مشکلات و ناهمواری‌های قابل پیش بینی و قابل پیش گیری باشد.

تصمیمات هیئت مدیره جدید کانون وکلای مرکز به‌زودی میزان درستی برآوردها و گمانه زنی‌ها را آشکار خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین