کد خبر: ۹۹۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۱

نخست وزیر جدید بریتانیا اولین جلسه کابینه ائتلافی را برگزار کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اولین جلسه کابینه ائتلافی بریتانیا سازنده توصیف شده است

دیوید کامرون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا روز پنجشنبه، 23 اردیبهشت (13 مه)، اولین جلسه کابینه ائتلافی خود را برگزار کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی‌یک هفته پیش در بریتانیا انتخابات سراسری برگزار شداما حزب محافظه‌کار، به رهبری آقای کامرون، نتوانست اکثریت پارلمان را به دست آورد و بعد از چند روز بحث و مناظره سرانجام با ائتلاف حزب لیبرال دموکرات دولت تشکیل شد، واقعه‌ای که برای سیاست بریتانیا امری تاریخی قلمداد می‌شود.

کابینه ائتلافی بریتانیا از 18 محافظه‌کار و 5 لیبرال دموکرات تشکیل شده است و محور گفتگوهای اولین جلسه کابینه یافتن راهی برای کاهش کسر بودجه بزرگ بریتانیا بود.

جورج آزبورن، وزیر دارایی گفت کسری بودجه بزرگ بریتانیا همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است. دولت جدید وعده داده است حدود 9 میلیارد دلار از هزینه های عمومی را کم کند.

کابینه ائتلافی - که شامل شمار زیادی از وزیران ثروتمند می‌شود - موافقت کرد دستمزد وزرا فورا 5 درصد کاهش یابد.

در اولین جلسه کابینه نیک کلگ، معاون نخست‌وزیر و رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا، روبروی آقای کامرون نشسته بود. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در کنار آقای کامرون نشسته بود.

نخست وزیر: دیوید کامرون معاون
نخست وزیر: نیک کلگ
وزیر امور خارجه: ویلیام هیگ
وزیر دارایی: جورج آزبورن
وزیر بازرگانی/بانکداری: وینس کیبل
وزیر دفاع: لیام فاکس
وزیر بهداشت: اندرو لنزلی
وزیر انرژی/تغییرات اقلیمی: کریس هون
وزیر دادگستری: کن کلارک
وزیر مشاور امور خزانه داری: دیوید لوز
وزیر اسکاتلند: دنی آلکساندر
وزیر امور اقلیت ها: اریک پیکلز
وزیر فرهنگ/امور المپیک: جرمی هانت
وزیر کار و بازنشستگی: ایان دانک اسمیت
وزیر آموزش و پرورش: مایکل گاو
وزیر کشور: ترزا می
چهار وزیر دولت ائتلافی از حزب لیبرال دموکرات، وینس کییبل، وزیر بازرگانی، دیوید لوز، وزیر مشاور امور خزانه داری، کریس هون، وزیر انرژی و تغییرات اقلیمی و وزیر امور اسکاتلند، دنی آلکساندر نیز در جلسه روز پنجشنبه حضور داشتند.

آقای کامرون به وزرای حاضر در جلسه کابینه گفت: "در سال های اخیر یک مشکل اساسی وجود داشت؛ این احساس به طور عمومی وجود داشت که هر آن ممکن است انتخابات سراسری پیش از موعد برگزار شود و به همین دلیل دولت برنامه‌ریزی دراز مدت نداشت اما ما اکنون این فرصت عالی را به دست آورده ایم که دراز مدت فکر کنیم."

یکی از وزرای کابینه بریتانیا گفته است هیچ حوزه دولتی مصون از کاهش هزینه‌ها نیست، حتی نهادهای دولتی که موظف شده‌اند برای المپیک 2020 آماده‌سازی کنند.

پس از جلسه امروز مایکل گاو، وزیر آموزش و پرورش گفت "جو جلسه حاکی از اشتراک در اهداف و همکاری بود."

قرار است روز پنجشنبه آقای کامرون نام افرادی را که تصدی معاونت‌های سیاسی وزارتخانه‌ها را به دست گرفته اند، اعلام کند که شامل برخی اعضای حزب لیبرال دموکرات می‌شود.

یکی از انتصابات در دولت جدید بریتانیا که برای بسیاری از سیاستمداران این کشور تعجب‌آور بوده است، انتصاب ترزا می، به عنوان وزیر کشور بوده است.

خانم می، گفت: "ما طرح و اجرای صدور کارت هویت حذف می‌کنیم اما برای مهاجرت از کشورهای خارج از منطقه اتحادیه اروپا، سقفی تعیین می‌کنیم."

اندرو لنزلی، وزیر بهداشت هم، گفت دولت ائتلافی جدید از دولت پیشین که قصد داشت در طی سه سال در هزینه‌های بیمه درمانی عمومی به میزان 20 میلیارد پوند صرفه جویی کند، فراتر خواهد رفت.

نخست وزیر جدید بریتانیا کار دولت را از شب گذشته آغاز کرد و اولین جلسه شورای جدید امنیت ملی این کشور را برگزار کرد.

در این جلسه دیم پولین نویل جونز به عنوان وزیر امنیت معرفی شد.

این شورا از مقامات ارشد در دولت، ارتش و سرویس‌های امنیتی تشکیل شده است و شب گذشته وضعیت در افغانستان را مورد بررسی قرار داد.

پیش از این جلسه در باغ دفتر نخست وزیری در شماره 10 داونینگ استریت، کنفرانس خبری مشترک با حضور نیک کلگ، معاون نخست‌وزیر از حزب لیبرال دموکرات برگزار شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین