کد خبر: ۹۹۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۹

علی لاریجانی: زیاده‌خواهی نشانگر ندای بی‌عدالتی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی مجلس، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: از شخصیتی سخن می‌گوییم که پیامبر اسلام فرمود او پاره تن من و قلب من و روح من در بدن من و نور چشم من است، کسی که او را بیازارد مرا آزارده و کسی که مرا بیازارد، خدا را آزرده است و همچنین فرمود او فرشته‌ای است به صورت انسان، زمانی که در محرابش به عبادت در پیشگاه پروردگار می‌ایستد نور او برای فرشتگان آسمان می‌درخشد همچنان که نور ستارگان برای اهل زمین می‌درخشد. 

وی افزود: همین معنا در کلام امام صادق (ع) آمده است که فرمود فاطمه از آن جهت زهرا (درخشنده) نامیده می شود که هنگامی که در محرابش به عبادت می ایستاد نور او برای اهل آسمان می درخشید همچنان که نور ستارگان برای اهل زمین می‌درخشد. 

لاریجانی گفت: این مکانت عالی چه در عالم تشریع و چه در عالم تکوین از آن روست که فاطمه زهرا (س) جزء اهل بیت محسوب می‌شوند که خداوند فرمود «خدا اراده فرمود که شما اهل بیت از هرگونه پلیدی برکنار باشید». 

رئیس مجلس تصریح کرد: روشن است مراد از بیت در واژه اهل بیت، خانه معمولی پیامبر نیست بلکه خانه ای است که به تعبیر بلند آیت‌الله جوادی آملی، رابط میان زمین و آسمان است نه خانه‌ای که بدن ملکی پیامبر خدا در آن می‌زیست. این خانه، خانه نبوت و ولایت است که مثابه آن فضایل و کفایات معنوی است که با ولایت تناسب دارد. 

وی افزود: شخصیت فاطمه زهرا (س) در چنان محتوایی است که ابن عباس نقل می کند، «پیامبر هر روز به وقت نماز به نزد خانه فاطمه زهرا (س) می‌رفتند و می‌فرمودند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته اهل البیت و آیه تطهیر را قرائت می‌کردند که قاعدتاً این امر دلالت بر موضوع دیگری هم دارد که راه سعادت برای مومنین تنها در تمسک به اهل بیت نهفته است و صراط مستقیم در کنار آنان قرار دارد. 

لاریجانی اظهار داشت: رسول خدا فرمود «هنگامی که خدای تعالی حضرت آدم را آفرید و از روح خود در او دمید آدم به جانب راست به عرش نظر افکند، آنجا پنج شبه غرق در نور به حالت سجده و رکوع مشاهده کرد، عرض کرد خدایا قبل از آفریدن من کسی را از خاک خلق کردی؟ خطاب آمد نه نیافریدم، عرض کرد پس این پنج شبه چه کسانی هستند، خدای تعالی فرمود این پنج تن از نسل تو هستند و اگر آنان نبودند تو را نمی آفریدم. نامهای آنان را از اسامی خود مشتق ساختم. اگر آنان نبودند نه بهشت و دوزخ را می آفریدم و نه عرش و کرسی را. نه آسمان و زمین را خلق می کردم و نه فرشتگان و انس و جن را. به عزتم سوگند هر بشری اگر به مقدار ذره ای بسیار کوچک کینه و دشمنی هر یک از آنان را در دل داشته باشد او را در آتش دوزخ بیافکنم. یا آدم این پنج تن برگزیدگان من هستند و نجات و هلاک هر کس وابسته به حب و بغضی است که نسبت به آنان دارد. یا آدم هر وقت از من حاجتی می‌خواهی به آنان توسل کن. 

رئیس مجلس گفت: پیامبر فرمود «هر کس با ما باشد نجات یابد و هر کس که از ما روی گردان شود هلاک گردد پس هر کس حاجتی از خدا می خواهد به وسیله ما اهل از حضرت حق تبارک و تعالی مسئلت نماید. 

وی تصریح کرد: حال ما به توصیه پیامبر اسلام موظف به پیروی از فاطمه (س) هستیم که از مقام عصمت عملی و علمی برخوردار بود. 

لاریجانی با بیان اینکه یک فراز از خطبه ایشان بخش عظیمی از وظیفه ما در سنت فاطمی را نشان می دهد، گفت: حضرت فاطمه (س) در خطبه خویش بعد از حمد و ثنای الهی و ذکر صفات رسول خدا و عظمت قرآن می‌فرماید «ایمان، آدمی و جامعه را از شرکت در مراتب گوناگون آن باز می‌دارد. نفاق و دورویی و بسیاری از بیماری های روحی به دلیل عدم فهم و التزام به معنای واقعی ایمان است. عدالت را قرار داده تا دلها به هم نزدیک شود. 

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: مدینه فاطمی جامعه‌ای متعادل است چرا که هر چیز در جای خود قرار دارد زیاده‌خواهی چه در عرصه اقتصاد و چه در عرصه سیاست به خودی خود نشانگر ندای بی‌عدالتی است. 

نشانه مدینه عادله در کلام فاطمه زهرا (س) در نزدیکی قلوب به هم است و اطاعت ما برای ایجاد نظام در ملت واجب است زیرا بدون امام و رهبری نظام صحیحی برقرار نمی‌شود. 

وی افزود: این پیام سترگی است که جایگاه رهبری، نظام بخشی ملت است و امامت ما را قرار داد تا مردم از جدایی و افتراق در امان باشند. تنوع سلایق و افکار که همیشه وجود دارد، در کلام ایشان در پرتو امامت به وحدت می‌رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین