کد خبر: ۹۹۸۹۴
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۴

محمدهاشمی: اگر مردم از نظامی راضی نباشند، فاقد مقبولیت است

مخالفین دیروز امام راحل، امروز تبدیل به مدافعین امام و حمله‌کننده به بیت ایشان شده‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد هاشمی عضومجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حضر ت امام خمینی(س) معتقد بودند سرمایه جمهوری اسلامی، وحدت ملی و رابطه متقابل مردم و مسوولان است و زمانی که مردم فقط یک شعار داشتند توانستند بر قدرت‌های نظامی منطقه فائق آیند.

به گزارش ستاد خبری بیست و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) ، محمد هاشمی با بیان این‌که" مبانی اندیشه‌ای و فکری امام، بر پایه مکتب تشیع و فرهنگ اهل بیت(ع) استوار است" اظهار کرد: حضرت امام(س) را باید مجتهد جامع‌الشرایط مسلم، مصلح جهانی و بنیانگذار انقلابی عظیم در قرن معاصر و رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران نامید.

وی افزود: تاسیس انقلابی با آن عظمت در دوره‌ای که دو ابر قدرت، یکی با تفکر مارکسیستی و کمونیستی و دیگری با شعار لیبرالیستی و آزادی برای همه، حکومت می‌کردند امری بسیاراستثنایی بود. در این زمان امام آمدند و یکی از نظام‌هایی که از هر جهت به بیگانگان وابسته بود و از نظر سیاسی و بین‌ا‌لملل مورد حمایت قرار داشت، یعنی نظام شاهنشاهی با عمری 2500 ساله را ریشه کن کردند و بر ویرانه‌های آن نظامی اسلامی بر اساس مکتب اهل بیت(ع) بنا نهادند.

وی ادامه داد: در واقع امام را بدین گونه تعبیر می‌کردند" مردی که دنیا را تکان داد". ایشان 17 سال مبارزه کردند و ده سال نیز پس از پیروزی رهبری نظام را بر عهده داشتند و در مسیر حرکت خود از ابتدای مبارزه تا آخرین روزهای حیات خود تمام اتکاءشان به خداوند تبارک و تعالی بود و همواره تاکید داشتند ما باید به تکلیف‌مان عمل کنیم، بحث پیروزی و شکست مطرح نیست، ضمن این‌که موانع و مشکلات بسیاری هم بر سر راه آن حضرت وجود داشت؛ یعنی علاوه بر تروریسم، مخالفت‌های آمریکا و تحریم‌ها، جنگ هشت‌ساله بود، که ایران در یک صف قرار گرفت و همه کشورهای دنیا، چه عربی،چه اروپایی و چه آمریکایی در مخالفت با ایران با صدام همراه بودند و ملت ایران با توکل به خدای تبارک و تعالی و همراهی با امام(س) توانست به پیروزی برسد.

این عضومجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ضرورت شناخت و تبیین شخصیت حضرت امام(ره) گفت: امروز با مطالعه آثار حضرت امام که توسط موسسه تنظیم و نشر آثارامام خمینی تهیه شده، بهتر می‌توان به عمق اندیشه و نظرات ایشان پی برد و این کار ضرورت دارد خصوصا در نسل حاضر؛ چراکه متاسفانه کمتر نسبت به ایشان شناخت دارند و اگر از پدران خود هم شنیده باشند، تنها با بخشی از اندیشه و زندگی ایشان آشنا شده‌اند؛ بنابراین ضرورت تبیین اندیشه‌های امام برای تداوم حرکت و راه ایشان، یک ضرورت تاریخی است و امروز در شرایطی قرار داریم که متاسفانه عده‌ای اندیشه‌های امام را تحریف می‌کنند. آن‌ها کسانی هستند که یا در زمان حضرت امام حضور نداشتند، یا اگر هم حضور داشتند جزو مخالفین ایشان بودند وهیچ‌گاه با ایشان همراهی نمی‌کردند و امروز تبدیل به مدافع اندیشه‌های امام شدند در حالی‌که در تقابل با یادگار امام و بیت و یاران ایشان حرکت می‌کنند؛ بنابراین در شرایطی که اندیشه‌های بنیانگذارانقلاب به راحتی تحریف می‌شود، تببین شخصیت امام و اندیشه‌های ایشان چه در داخل کشور و چه در جهان معاصر ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ چراکه ایشان را باید خالق یک واقعه استثنایی دانست.

وی با بیان این‌که حضور مردم دراندیشه‌های پایه‌ای امام ریشه دارد، گفت: اعتقاد امام به نقش مردم در جامعه سرچشمه از فرمایشات اهل بیت دارد و اساسا مردم در نظام اسلامی یک رکن محسوب می‌شوند به آن هم مشروعیت که جنبه معنوی دارد و هم مقبولیت که دارای جنبه‌های سیاسی است، می‌بخشند.

وی افزود: اگر مردم از نظامی راضی نبوده و از آن پشتیبانی نکنند، فاقد مقبولیت است، در این‌صورت بار حکومت بر شانه‌های مردم است نه بر دل‌های آنان. امام، معتقد بودند انقلاب باید با مشارکت مردم صورت بگیرد، نه از طرق دیگر و آن‌قدر مبارزه کردند تا در زمان پیروزی دیدیم که اکثریت قاطع مردم، پشت سر حضرت امام ایستادند و بر همین مبنا ایشان، نظام را بدون مشارکت مردم صحیح نمی‌دانستند همواره توصیه می‌کردند اگر مردم را دارید همه چیز دارید.

هاشمی همچنین درباره دیدگاه امام پیرامون وحدت ملی گفت: در طول تاریخ سیاسی کشور ما، پیش از انقلاب استراتژی یا سیاستی را که دشمنان اسلام در پیش می‌گرفتند، همان تزانگلیسی‌ها یعنی" تفرقه بیانداز و حکومت کن" بود.امام می‌فرمودند در کشورهایی که تفرقه وجود دارد همواره ملت‌ها شکست خورده‌اند اما هر جا که انسجام ملی وجود داشته دشمن شکست خورده به عبارت دیگر، هر زمانی که مردم یک شعار داشتند توانسته‌اند بر بزرگترین نظام سیاسی منطقه فائق آیند و در جنگ تحمیلی نیز به دلیل آن‌که مردم با هم بودند پیروزی نصیب میهن اسلامی ما گردید؛ لذا وحدت ملی در هر برهه از انقلاب ضرورت دارد.

وی در ادامه با اشاره بر رابطه وحدت ملی و اعتماد عمومی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین بحث‌هایی که در زمان امام مطرح بوده یعنی کار مایه و سرمایه جمهوری اسلامی، رابطه متقابل مردم و مسوولان بود امام معتقد بودند اگر اعتماد عمومی خدشه دار شود، بالتبع وحدت هم خدشه‌دار می‌شود.

هاشمی در پایان با تاکید بر گسترش اسلام ناب محمدی مد نظر حضرت امام(ره) گفت :اساسا مبنای همه اندیشه‌های امام اسلام ناب محمدی است و بسط آن، یعنی گسترش اندیشه‌های امام (س) که در عصر حاضر ضروری می‌نماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین