کد خبر: ۷۴۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۱

اگر قائل به لیبرال دموکراسی باشید، مشرک هستید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امام جمعه مشهد گفت: «بعد از پیامبر(ص) تا به امروز، تمام مشکلاتی که بر سر اسلام آمده، ناشی از انفکاک شخصیت دینی و مسوولیت عقیدتی اسلام از شخصیت سیاسی و مدیریتی آن بوده است».

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد علم‌الهدی در مراسمی که با حضور جمعی از مربیان، مسوولان نهاد نمایندگی ولی فقیه و مدیران ستاد بسیج استان خراسان رضوی در دفتر امام جمعه برگزار شد، اظهار داشت: «روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، به دلیل این که معنای انفکاک عقیده از سیاست، قبل از انقلاب در ذهن جریان حاکم جا افتاده بود، نیروهای نظامی به عنوان نیروهای لائیک درآمده بودند و تحت اختیار فرماندهی فاقد باور و عقیده، کار می‌کردند».

وی خاطرنشان کرد: «مقام معظم رهبری زمانی که به عنوان نماینده امام(ره) در ارتش معرفی شدند، با این نیت که باید سیاست باعقیده ممزوج باشد، سازمان عقیدتی سیاسی را در این نیروی نظامی تاسیس کردند و در واقع ابتکار لغت عقیدتی سیاسی توسط شخص ایشان صورت گرفت».

امام جمعه مشهد تصریح کرد: «اگر بخواهیم برای عنوان عقیدتی - سیاسی تابلویی تهیه کنیم، باید بگوییم که تابلوی عقیدتی - سیاسی، استاد شهید مطهری است».

وی یادآور شد: «کسانی که بیشتر سیاسی هستند و ذوق فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دارند، کسانی هستند که اهل معنویت نیستند و حداقل واجبات را انجام می‌دهند، اما بالعکس کسانی که دارای قریحه معنوی و اهل عرفان، تهجد و استحباب هستند، اصلا سیاسی نیستند و در انزوای خود مشغول عبادت‌اند و نه تنها مرد سیاست نیستند، بلکه بی‌خبر از مسائل سیاسی نیز هستند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علم‌الهدی اضافه کرد: «قبل از انقلاب این اندیشه جا افتاده‌بود که مردم، فردی را روحانی خوب می‌دانستند که فقط نماز بخواند و کار به خیر و شر کسی نداشته باشد و اگر کسی در عرصه سیاسی مبارزه با رژیم شاه با برخورد وارد می‌شد، می‌گفتند که این روحانی انگلیسی یا روسی است و عده‌ای از مقدسین از او جدا می‌شدند و حتی پشت سر او نماز هم نمی‌خواندند».

وی با بیان اینکه این اندیشه از گذشته به امروز نیز رسوب کرده‌است، گفت: «در همین شهر مشهد، عده‌ای از بزرگان هستند که بسیار اهل دانش، عبادت و تقوا هستند، اما هیچ کاری به نظام، انقلاب، سیاست و آمریکا ندارند و "غزه" که سهل است، اگر تمام فلسطینی‌ها را هم یک به یک سر ببرند، این‌ها کاری ندارند و می‌گویند هر چه می‌خواهد بشود و با اینکه آدم‌های خوبی هستند، ولی اصلا فکر سیاسی ندارند».

امام جمعه مشهد ادامه داد: «اما بالعکس عده‌ای نیز چنان غرق در سیاست هستند و چنان به سیاست گرایش پیدا کرده‌اند که اصلا وقتی پای سیاست می‌رسد، نه خدا می‌بینند و نه دین، شرع و قیامت را می‌فهمند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علم‌الهدی افزود: «به بعضی از آن‌هایی که گرایش‌های غربی و مدرنیستی دارند که خیلی هم متدین و اهل عبادت و نماز هستند، می‌گفتم که اگر شما برعقیده خود استوار هستید، لازمه عقیده شما شرک به خداست، چرا که در اسلام تجزیه وجود ندارد و همه چیز متعلق به دین است و اگر جنابعالی قائل شدید که حاکمیت حق مردم است، برای خدا شریک قائل شده‌اید، زیرا قرآن می‌گوید حاکمیت حق خداست».

وی اضافه کرد: «من به این‌ها گفتم اگر شما که وابسته به اندیشه "روسو" هستید، می‌گویید حاکمیت حق مردم است، مردم را شریک خدا قرار داده‌اید و اگر قائل به لیبرال دموکراسی باشید، مشرک هستید».

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: «آن‌هایی که در روزنامه‌های خود اعلام می‌کنند که ما و جناح ما مسلمان لیبرال دموکرات هستیم، مسلمان لیبرال دموکرات یعنی مسلمان مشرک؛ مگر مسلمان، مشرک می‌شود»؟

وی با بیان این که لیبرال دموکرات به معنای شرک است، تاکید کرد: «اصل اولیه لیبرال دموکراسی می‌گوید که حاکمیت حق مردم است، اما اسلام می‌گوید حاکمیت حق خداست و مردم حق حاکمیت ندارند بلکه در حاکمیت مکلف هستند نه صاحب حق».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علم‌الهدی تصریح کرد: «در جای‌جای قرآن آمده است "إن الحکم الا لله"، یعنی "حاکمیت نیست مگر برای خدا". پس اگر کسی گفت، حاکمیت حق مردم است، مردم را شریک خدا قرار داده است و مشرک می‌شود».

وی افزود: «حتی متدینینی هم که عقایدشان خوب است، وقتی وارد فعالیت‌های سیاسی و حزبی می‌شوند، نمازشان از اول وقت به آخر وقت می‌افتد و به معنویات توجهی ندارند».

به گزارش ایسنا، عضو مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: «شهید مطهری کسی بود که در عین حالی که یک فرد سیاسی برجسته و خط ساز سیاسی بود، اما در معنویت نیز مرد کم‌نظیری بود که عبادت و شب زنده‌داری‌اش قطع نمی‌شد و از خیلی از مقدسین آن زمان، معنویت بیشتری داشت».

امام جمعه مشهد ادامه داد: «شهید مطهری در مسائل سیاسی نیز در راس بود و جامعه روحانیت مبارز تهران را تاسیس کرد و تمام جریانات سیاسی بین سال 57 - 56 که منجر به پیروزی انقلاب شد، با تلاش ایشان صورت گرفت. ضمن اینکه پس از پیروزی انقلاب نیز در راس شورای انقلاب قرار گرفت».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علم‌الهدی خاطرنشان کرد: «این که شهادت این شهید بزرگوار هفته عقیدتی - سیاسی نامگذاری شده‌است، به مناسبت شخصیت اختلاطی عقیدتی و سیاسی ایشان است».

وی تاکید کرد: «تابلوی شخصیت شهید مطهری باید مقابل چشم باشد تا اگر گرایش سیاسی داریم، معنویت را از دست ندهیم و اگر گرایش معنوی داریم به مسائل سیاسی نیز توجه داشته باشیم و در همه جا نقش محوری ایفا کرده و در صحنه حضور داشته باشیم».

وی افزود: «درس دیگری که باید از شهید مطهری بگیریم، این است که هیچ گاه خاطر جمع نشویم و نگوییم که مجلس هشتم که حزب‌اللهی‌ها رفتند، دولت اسلامی هم که داریم، ولایت فقیه هم که هست و رقیب هم که شکست خورد؛ نباید در عرصه سیاسی این طور ساده فکر کرد و نه تنها باید حضور داشته باشیم که باید دغدغه خود را نیز حفظ کنیم که این ویژگی شهید مطهری بود. یعنی زمانی که همه با خاطر آسوده خواب بودند، ایشان دغدغه و التهاب انقلاب داشت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین