کد خبر: ۱۷۴۶۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸
روحانی مطرح کرد:

برای اعلام مواضع انتخاباتی فرصت زیاد است

دولتی موفق است که فراجناحی عمل کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب - رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مشكلات اقتصادي و سياست خارجي كشور تأكيد كرد آنچه در كنار بهبود مسائل اقتصادي و روابط خارجي بايد به آن اهميت داده شود سرمايه اجتماعي است كه همان اعتماد مردم به دولت و مسئولان است.اگر مردم به مسئولان خود اطمينان كامل داشته باشند و آنها را دلسوز بدانند مي‌توانيم از مشكلات عبور كنيم. 

حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در سخناني در دومين همايش تخصصي بين‌المللي برند برتر كيفيت برتر كه صبح روز يكشنبه در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار كرد: اگر بگوييم برند، امروز فاتح بازار است، سخني به گزاف نگفته‌ايم. برند هميشه در بازار نقش اساسي داشته است. در گذشته برند ويژگي جغرافيايي و اقليمي داشته است، اما امروز بيشتر به نام شركت‌هاي توليدكننده و توليدگر اختصاص دارد به شكلي كه امروز كيفيت و ويژگي كالا را برند، مشخص مي‌كند. 

وي درباره توليد و سال توليد ملي گفت: توليد پايه اساسي قدرت در هر كشوري است. توليد پايه استقلال و توسعه و مشخص‌كننده جايگاه يك كشور در دنيا است. نفوذ و جايگاه يك كشور را توليدات ملي آن و رشد اقتصادي‌اش مشخص مي‌كند. معضلات اقتصادي مثل بيكاري و تورم را نيز توليد و عرضه كالا مي‌تواند حل كند و در مقابل اشتغال‌زايي را بيافريند. 

روحاني ادامه داد: اما اين توليد با همه ويژگي‌هاي مهمي كه دارد با شعار و تيتر درست نمي‌شود بلكه بايد شرايط لازم را در يك جامعه براي توليد از جمله امنيت فراهم كرد. 

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: اولين اصل اساسي براي توليدكننده و سرمايه‌گذاري او در عرصة اقتصاد كشور، امنيت است. امنيت نه به آن معنا كه محصولي كه توليد مي‌كند در بين راه تاراج نشود، بلكه به معناي ايجاد آرامش كامل براي توليدكننده است. اما قبل از هرچيز قانون‌گرايي مي‌تواند امنيت را بيافريند به‌گونه‌اي كه قانون و نه سليقه حاكم باشد. 

روحاني با اشاره به ضعف‌هايي كه در سال‌هاي گذشته بر توليد كشور وارد شده است دليل اين مسئله را اِعمال سليقه به جاي قانون دانست و افزود قانون‌گرايي اصل اساسي براي امنيت است و ثبات مقررات از شاخص‌هاي مهم است. توليدكننده قبل از سرمايه‌گذاري و شروع به كار مقررات را دنبال مي‌كند اما به محض آماده شدن براي شروع فعاليت، قانون و مقررات تغيير مي‌كند چگونه مي‌توان در چنين شرايطي از سرمايه‌گذار بخواهيم كه در كشور سرمايه‌گذاري كند و به فكر توليد باشد. مقرراتي كه يك روز تعرفه را 150 درصد قرار مي‌دهد و فردا تبديل به 4 درصد مي‌كند، چگونه مي‌تواند به توليدكننده اطمينان خاطر دهد. مگر بر سر شكر همين موضوع به اجرا درنيامد. در سال 1385 تعرفه 150 درصد بود و يك روز از خواب بيدار شديم و ديديم تعرفه 4 درصد شده است. اين مسئله كشاورزي را در بخش‌هايي به شدت مورد آسيب قرار داد و هنوز هم شايد صدمه‌هاي آن به‌طور كامل جبران نشده است. بنابراين ثبات قانون و مقررات مي‌تواند اطمينان بخش باشد. 

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت هروقت قيمت نفت بالا رفته است، واردات افزوده شده است آن هم نه واردات ابزار توليد يا مواد اوليه بلكه واردات كالاهاي مصرفي، كالاهايي كه در داخل كشور قابل عرضه و توليد هستند و اگر هم براي توليدشان مشكلي باشد با حمايت مختصري مي‌توان آن مشكل را رفع كرد. اگر توليدگر نداند كه دروازه واردات چگونه تنظيم مي‌شود نمي‌تواند امنيت لازم را داشته باشد اگر نداند مبارزه با قاچاق واردات كالا تا چه حدّ جدي است نمي‌تواند با اطمينان به دنبال توليد باشد. اگر رابطه و مناسبات ما با جهان ساعت به ساعت در حال تغيير باشد چگونه توليدگر مي‌تواند بازار هدف را تعيين كند. يك روز با دولتي دوست و صميمي هستيم، فردا رقيبِ استراتژيك، پس فردا متخاصم و بعد دشمن مي‌شويم. مگر رابطه با دنيا هوسي است كه هر ساعت به يك سمت حركت كنيم؟ اگر توليدكننده بخواهد مواد لازم، قطعات و موادّ مورد نيازش را به كشور وارد كند و اگر بخواهد بازار هدف داشته باشد و كالايش را صادر كند بدون ساماندهي روابط خارجي با كشورهاي ديگر اين امر امكان‌پذير نخواهد بود. 

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد روابط خارجي ما بي‌حساب و كتاب هر روز در حال تغيير است. اين ديپلماسي نيست،بلكه سليقه و شعار است كه در روابط خارجي ديده مي‌شود ديپلماسي مثل يك هنر نقاشي است كه اگر رنگ و قلم مو و يك صفحه سفيد را به يك هنرمند دهيد با امكاناتي كه دارد تبديل به يك تابلوي زيباي نقاشي مي‌كند اما كافي است اين امكانات را به فردي دهيد كه نقاشي بلد نيست بعد ببينيد با آن تابلو چه مي‌كند؟ 

روحاني ادامه داد: توليد با امنيت و سود مطمئن تداوم مي‌يابد هرچقدر بگوييم ما ايراني هستيم و بايد به نفع كشور و مردممان سرمايه‌گذاري و توليد كنيم كافي نيست. كشور با سخنراني اداره نمي‌شود. بايد كاري كنيم تا همه به سمت توليد بروند نه آنكه صرفاً حرف توليد را بزنيم «دو صد گفته نيم كردار نيست». 

وي تأكيد كرد: اگر كاري كنيم كه توليد با صرفه و امن باشد و سود مطمئن داشته باشد مردم خودشان به دنبال توليد مي‌روند سال توليد ملي به اين معناست. نه اينكه صرفاً شعار توليد ملي بدهيم. بايد براي اين مسئله زمينه‌سازي كرده و از توليدگر حمايت كنيم و موانع را از سر راه برداريم. 

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد ما به مردم مي‌گوييم دنبال دلالي نروند بلكه به دنبال توليد بروند، اين در حالي است كه در طي شش ماه سود دلالي بيش از سود چند سال توليد است. اگر مي‌خواهيم مردم به سمت دلالي نروند بايد محيط را براي دلالي با قانون، برنامه‌ريزي و اجراء سخت كنيم. 

نماينده مقام معظم رهبري در شورايعالي امنيت ملي توليد، سرمايه و سرمايه‌دار را داراي منزلت اجتماعي دانست و گفت: ثروت ملي قدرت ملي و ماية توسعه كشور و يك پرستيژ است بنابراين بايد براي ثروت ملي منزلت قائل شد اين در حالي است كه امروز شاهديم كسي كه شهامت به خرج داده و سرمايه اش را براي توليد در كشور به كار گرفته است به راحتي به او حمله مي‌شود. اما كسي كه سرمايه‌اش را پنهان كرده و دلالي مي‌كند امنيت دارد. 

روحاني گفت: متأسفانه در جامعه ما هنوز سرمايه جايگاه خود را پيدا نكرده اما سرمايه امري مقدس است هنوز در جامعه ما وقتي اسم سرمايه‌دار برده مي‌شود و يا به كسي مي‌گوييم فلاني سرمايه‌دار است گويي درباره يك تروريست اقتصادي صحبت مي‌كنيم و يا برخي صفت زالو را براي او به كار مي‌برند. متأسفانه ما هنوز در اين واژگان غلط غلت مي‌خوريم. اگر روزي پيامبر(ص) دستان كارگر را بوسيد امروز ما بايد دستان سرمايه‌دار مؤمن و كارگر، هر دو را ببوسيم. اگر نتوانيم شرايط لازم را براي رشد و توليد فراهم كنيم، رشد توليد محقق نخواهد شد. 

روحاني با بيان اينكه منابع انساني، منابع مالي و دانش و فناوري مي‌توانند توليد رقابتي را براي ما فراهم كنند تصريح كرد: اگر توليد رقابتي نشود فاتح بازارها نخواهد شد. 

وي درباره نقش دولت در كنار عوامل ايجاد توليد خاطرنشان كرد: در دنيا مرسوم است كه دولت هدايتگر و گاهي برنامه‌ريز و حتي اجراكننده برنامه‌هاست اما در كشور ما دولت يعني همه چيز.طبق اعلام چند نماينده مجلس، دولت به بانك مركزي گفته بود يك ماه ارز را وارد بازار نكند و ديديد كه نتيجه چنين امري چه بي‌ثباتي بزرگي را در كشور به‌وجود آورد. 

وي گفت: ما در كشور قانون و اسناد فرادستي خوبي در اختيار داريم، از جمله قانون اساسي، چشم‌انداز بيست ساله، سياست‌هاي كلي برنامه پنج ساله و غيره، اما مشكل ما در قانون و برنامه نيست بلكه در مديريت و اجراي قوانين است. 

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اجراي هدفمندي يارانه‌ها در كشور و مثبت دانستن اين قانون، گفت: اجراي هدفمندي يارانه چيز خوبي بود، اما چطور اجرا شد؟ مگر قرار نبود اول زير بال توليد را بگيريم و بخشي از اين پول در حمايت از توليد مصرف شود و صرفاً از محل افزايش قيمت‌ها، اعتبارات لازم براي اجراي هدفمندي تأمين شود اما ديديم كه براي پرداخت يارانه‌ها حتي دولت استقراض ‌كرد، اين چه معني دارد؟ 

وي با طرح اين پرسش كه چرا در كشور نقدينگي بي حساب و كتاب رشد مي‌كند؟ تصريح كرد از سال 1384 نقدينگي در كشور 69 هزار ميليارد تومان بود، اما امروز پس از هفت سال نقدينگي به 400 هزار ميليارد تومان رسيده است. يعني در اين 7سال نقدينگي 6 برابر رشد داشته است در حالي كه رشد نقدينگي سيل بنيان‌كن است حالا بانك مركزي نرخ تورم را هرچقدر مي‌خواهد اعلام كند، از همين رشد نقدينگي مي‌توان فهميد كه در كشور چه مي‌گذرد. 

روحاني گفت: قانون هدفمندي يارانه‌ها آن‌طور كه قانون تعيين كرده است، اجرا نشد تا نقايص آن مشخص شود و سعي كنيم اين نقايص را برطرف كنيم. اين قانون سليقه‌اي اجرا شد. اگر با سياست داخلي و سياست خارجي يارانه توليد بدهيم آن وقت مي‌‌توانيم بگوييم سال، سال توليد ملي است، ولي همواره برعكس بوده. 

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه سفارتخانه‌ها در كشورهاي ديگر محل مناسبي هستند براي به دست آوردن بازار هدف، گفت: اساساً معتقدم ما سفارتخانه مي‌خواهيم براي آنكه كشورِ محل سفارت بازار هدفي براي توليد ما باشد. اما اگر سفارت مي‌خواهيم كه فقط پرچم كشور بر بالاي بام آن در اهتزاز باشد خوب حرف ديگري است و همين كه الان هست كافي است. اما ما سفارتخانه‌اي مي‌خواهيم كه زمينة صادرات كالا به آن كشور و گسترش روابطمان را آن‌چنان فراهم كند كه آن كشور به يك بازار هدف تبديل شود. اگر مي‌خواهيم براي كشور تبليغ كنيم مي‌توانيم با كالاي خوب اين كار را انجام دهيم نه با شعار. 

كالاي خوب حيثيت و آبرو و عظمت يك كشور است. چرا نبايد برندهاي ايراني در كشورهاي ديگر مورد توجه باشد اينكه وارد كشوري شويد و شاهد باشيد برندهاي ايراني در آن كشور برند برتر هستند، لذت‌بخش نيست؟ اينكه بر روي كالاهاي مختلف كلمه "ساخت ايران" به زبان‌هاي مختلف را ببينيد لذت‌بخش نيست و به ما روحيه نمي‌دهد؟ بايد زمينه را فراهم كنيم تا كالاي ما بازارها را فتح كند. كشور ما اين قدرت را دارد كه بتواند در زمينه‌هاي مختلف از جمله پوشاك، بازارهاي جهان به ويژه بازار اروپا را فتح كند و همين‌طور در صنايع غذايي ما مي‌توانيم بازاري كه امروز با نام «بازار حلال» وجود دارد را به دست آوريم گفته مي‌شود تا سال 2020 اين بازار بيش از 850 ميليارد دلار خواهد بود ما مي‌توانيم در اين بازار سهم مهمي داشته باشيم كه از سويي تبليغ اسلام و شريعت هم خواهد بود. 

روحاني گفت: مي‌گوييم امروز دشمن به ما فشار آورده و يا بايد اقتصاد مقاومتي داشته باشيم؛ اين حرف كاملاً درست است، دشمن به ما فشار آورد، ولي آيا خودمان به ملتمان فشار نياورديم؟ گفتيم درآمد ارزي با توطئه دشمن كم شد، اما نقدينگي هم دشمن بالا برد؟ اينكه بازار قيمت ارز آشفته است يك طرف عرضة ارز و درآمد ارزي است، اما طرف ديگر افزايش ريال در بازار و نقدينگي زياد است، معتقدم ما مي‌توانستيم جلوي توطئه دشمن را بگيريم.
وي با اشاره به درآمدهاي نفتي در برنامه اول، دوم سوم و چهارم توسعه گفت در برنامه اول درآمد نفتي ما سالانه حدود 15 ميليارد دلار بود و در برنامه چهارم اين درآمد، سالانه به بيش از هفتاد ميليارد دلار رسيد،اما رشد ما چگونه بود؟ آيا آنچه كه در برنامه پيش‌بيني شده بود محقق شد؟ در برنامه اول رشد اقتصادي متوسط سالانه كشور 5/7 درصد بود و در برنامه دوم 2/3 درصد و در برنامه سوم 5/5 درصد و در برنامه چهارم 5/4 درصد بود. آيا اين هم دشمن مقصر بود يا نحوة اجراي قانون. 

روحاني ادامه داد: وقتي ما نخبگانمان خانه‌نشين و متخصصان و كارشناسانمان بي‌ارزش مي‌شوند كار به اينجا مي‌رسد. مگر قرار نبود رشد اقتصادي ما حداقل 8 درصد باشد اما آيا امروز به اين عدد رسيده‌ايم؟ معتقدم بايد به فكر مشكلات پيش رو باشيم و از كارشناسان و صاحب‌نظران استفاده كنيم ما امروز مشكل اقتصادي و سياست خارجي را با هم داريم و بالاتر از اين معتقدم ما مشكل سرمايه اجتماعي داريم. 

نماينده مقام معظم رهبري در شورايعالي امنيت ملي كشور اعتماد مردم به دولت، مسئولان و برنامه‌ريزان را از سرمايه‌هاي اجتماعي دانست و گفت: مردم بايد بتوانند به آنهايي كه سر كيسة دلار و ريال در اختيارشان است، اعتماد كنند. مردم مي‌خواهند بدانند آيا مسئولان دردشان را درك مي‌كنند و اگر درك مي‌كنند آيا آن را به زبان مي‌آورند و اگر مي‌گويند برنامه‌اي براي حلّ اين معضلات و مشكلات دارند و براي فردا و آينده كشور فكري كرده‌اند؟ 

وي ادامه داد مگر از سال 1385 تحريم نشديم، اما براي شرايط تحريم چه كار كرديم؟ آيا به فكر اقتصاد مقاومتي و برنامه ريزي براي اين شرايط بوديم؟ آنچه مهم است سرمايه اجتماعي است اگر مردم بدانند و مطمئن باشند مسئولان مي‌فهمند و دلسوزند و به دنبال حل مشكلات و مسائل هستند، از اين شرايط عبور مي‌كنيم. اما شرط اساسي اين مسئله اميد به آينده است ديگر دوران شعاردادن و درشت‌گويي گذشته است و مردم از بس حرف شنيدند خسته شدند. 

نماينده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبري گفت مردم از آنهايي كه آمارها را دقيق ندادند و همه حرف‌ها را نزدند و نيمي از آنها را پنهان كردند خسته شده‌اند. مردم دلار نمي‌خواهند صداقت مي‌‌خواهند. مردم نوكر نمي‌خواهند يك مدير نوكر مي‌خواهند، يك برنامه‌ريز و اجراكننده دلسوز مي‌خواهند همه بايد نوكر مردم باشيم اما تنها نوكري براي مسئوليت كافي نيست. نماز شب خواندن و حتي صداقت كافي نيست مگر اميرالمؤمنين به غلام خود قنبر اعتماد صددرصد نداشت؟ چرا او را مدير يا استاندار نكرد و چراعبيدالله بن عباس با ايرادي كه داشت استاندار كرد؟ ما مدير و اداره‌كننده امور مي‌خواهيم. 

روحاني در ادامه گفت: متأسفانه هرچه دستگاه كارشناسي در كشور بود بسته شد و آدم‌هاي فهيم و كارشناس به كنج خانه فرستاده شدند و بعد هم آن همه فساد. چطور توليد با فساد مي‌تواند امكان‌پذير باشد خدا كند دستگاه قضايي ما آنقدر شهامت داشته باشد كه بتواند دانه درشت‌ها را پاي ميز محاكمه ببرد. اميدواريم بشود. 

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد بايد شرايط داخلي را مناسب كنيم و روابط خارجي‌مان را نيز بهبود بخشيم با اين دو مقوله مي‌توانيم اميد را به كشور برگردانيم و توليد در مسير رشد قرار گيرد، آن وقت مي‌توانيم به كار و توليد ايراني افتخار كنيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
0
0
البته در اینکه اقای روحانی شخص با درایت و کفایتی است و حرفهایش نسبت به گفتار های مسئولین فعلی سنجیده تر باید باشد شکی نیست ولی ایشان باید بداند اگر میخواهد وارد کارزار انتخاباتی شود که ظاهرا میخواهد باید شفاف تر موضع گیری کند و اینقدر از اظهار نظر طفره نرود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
0
0
امیدوارم آقای روحانی وارد انتخابات شوند .
با دوست عزیزمان موافقم ، اعلام شفاف مواضع نامزدها باید به یک فرهنگ انتخاباتی تبدیل شود ، البته آقای روحانی به اندازه کافی شناخته شده هستند ، ولی به هر حال اگر این فرهنگ جا بیفتد دیگر شاهد این نخواهیم بود که شخصی رو صدا و سیما انقلابی و ارزشی جا بزند و بعد خود شخص بیاید ...............
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
0
0
احسنت به دکتر روحانی ایشالله رییس جمهور اینده باشی تا کشور را از این چاه نجات بدهی ممنون خسته نباشی اقا
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
0
0
باسلام به دکتر روحانی ، چند دوره است که منتظره آمدنت هستیم . ان شا ا... که اذن حضور صادر شود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
0
0
دمت گرذم کلی حال کردم ایران به داشتن دلسوزانی چون شما می بالد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
0
0
کی خسته است ؟ مردم؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین