کد خبر: ۳۴۱۵۸
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۲۰

بازتاب بین المللی کشتن خرس قهوه ای در دانشگاه تبریز

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاري آسوشيتدپرس با اشاره به خبر كشته شدن خرس در تبريز گزارش داد: دانشجويان خواستار آن بودند كه خرس به باغ وحش منتقل شود، سازمان محيط زيست هم خواستار نجات جان اين حيوان بود، با اين حال مقامات محلي نظرات ديگري داشتند و در نهايت فرمان شليك به سوي اين حيوان را كه در محوطه دانشگاهي در حال پرسه‌زدن بود، صادر كردند. 

بنابراين گزارش بارش برف سنگين، تمام منطقه كوهستاني تبريز را پوشيده از برف كرده بود و اين خرس احتمالا براي پيدا كردن غذا تلاش مي‌كرده است.

آسوشتيدپرس همچنين نوشت ؛تلويزيون ايران كه لاشه اين خرس مرده را نشان داده اعلام كرد است مقامات محلي از آن بيم داشتند كه خرس به دانشجويان حمله كند.

این خرس قهوه‌اي سرگردان ساعت 8 صبح روز جمعه مورخه 2 دي ماه سال جاري در شهرك ياغچيان تبريز به يكي از مجتمع‌هاي مسكوني وارد شد و پس از ايجاد رعب و وحشت در ساكنين با داد و فرياد آنها از مجتمع فرار كرد.

مامورين محيط زيست پس از اطلاع از موضوع نسبت رديابي خرس اقدام كرده و متوجه حركت خرس در مسير خروجي شهر به سمت جاده تهران شدند، متاسفانه به دليل ناآگاهي يك راننده تاكسي كه با خودرو خود مانع حركت خرس شده بود، اين حيوان به سمت دانشگاه آزاد تبريز رانده شد و خرس در ساختمان نيمه‌تمام دانشگاه پناه گرفت.

با حاضر شدن مسؤولان قضايي و انتظامي، دامپزشكي و محيط زيست‌، راههاي راهاسازي خرس از محوطه بررسي و به دليل نظر كارشناسان دامپزشكي مبني بر مشكوك به هار بودن خرس احتمال ريزش سقف قالب بندي شدن ساختمان نيمه تمام در حين زنده‌گيري و ترس از حمله حيوان وحشي به دانشجويان و افراد حاضر، پس از 8 ساعت تلاش بي نتيجه، راي به معدوم كردن خرس داده مي‌شود. 

مهندس رمضاني، مديركل دفتر نظارت و بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست در اين خصوص با اشاره اين كه تمام راهها را پيش از كشتن خرس رفتيم،  مي‌گويد: تمام تلاش خود را براي زنده‌گيري خرس انجام داديم اما موفق نشديم.

وي با اشاره به اين كه تنها 10 قبضه سلاح بيهوش‌كننده در داخل كشور وجود دارد كه در سطح استان اين سلاح را نداشتيم وگر نه خرس را زنده مي‌گرفتيم معتقد است: اگر موضوع به شب مي‌خورد با مشكل مواجه مي‌شديم و ما بين حفظ جان مردم و حيوان مانده بوديم.

وي از اتخاذ تصميمات جديد براي مقابله با بروز چنين حوادثي خبر داد و گفت: مقرر شده 30 قبضه اسلحه بيهوش كننده به همراه ماده بيهوشي براي ادارت كل محيط زيست استانهاي كشور يا از طريق داخل و يا خارج تأمين شود، از سوي ديگر ابلاغ كرده‌ايم كه قفسهاي مخصوص براي موارد مشابه در استانها ساخته شود تا در حوادث مشابهي از آنها بكار گرفته شود.

مهندس انوشيروان نجفي، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست نيز با ابراز تأسف از كشته شدن اين خرس قهوه‌اي مي‌گويد: ساعت 10 صبح روز جمعه در جريان ورود يك خرس به داخل محوطه دانشگاه آزاد تبريز قرار گرفتم. با توجه به اهميت موضوع بلافاصله اقدامات فوري در زمينه اعزام كارشناس متخصص در زمينه بيهوشي حيوانات به همراه وسايل و داروهاي مورد نياز منجمله اسلحه بيهوشي انجام گرفت که متأسفانه به دليل ممنوعيت حمل اسلحه با هواپيما اين كار عملي نشد. 

وی تاكيد مي‌كند: به حق برخي از رسانه‌ها و تشكل‌ها به اين اقدام اعتراض كرده‌اند ولي اگر خرس مذكور با حمله خود به جمعيت باعث كشته و زخمي شدن عده‌اي مي‌شد، همان افراد به ما اعتراض مي‌كردند كه چرا شما كه مي‌دانستيد خرس ممكن است به مردم حمله كند اقدام به شكار آن نكرديد؟






بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۸۴/۱۰/۰۷
0
2
حمل اسلحه با هوابیما ممنوع نیست زیرا مقامات هوابیما ئ اسلحه را در مبدا تحویل گرفته و در مقصد به مسافر تحویل میدهند جناب مهندس انو شیروان...... خلاف واقعیت فرمودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
0
1
کاش یک دانشجو نترس تو اون دانشگاه پیدا میشد میرفت جون خرسو نجات میداد.بعد از چند سال از اون ماجرا هنوز دلم از اون صحنه که تو تلویزیون دیدم گرفته.
آقای مسئول : تیر میزنی به خرس بیچاره بی آزار بعد چنان قیافه میگیری که انگار دیو هفت سر کشتی.بعضی از دورو بریاتم برات دست میزدن.
بعد میگید همه کار کردیم خرسو زنده بگیریم.پس چرا بعد از کشتن خرس انقدر ذوق زدی.
من حاضرم اثبات کنم که خرسو میشد نکشت.
مجتبی کارگر از مشهد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین