کد خبر: ۱۳۹۶۸۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲
در پی تعلل هیئت‌رئیسه در اعلام وصول طرح استیضاح وزیر نیرو؛

استیضاح‌کنندگان وزیر، در مجلس تحصن می‌کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول طرح استیضاح وزیر نیرو، طراحان استیضاح اعلام کردند که قصد دارند همانند اسفند ماه سال گذشته در اعتراض به این روند در جلسه فردای مجلس در جایگاه هیئت‌رئیسه تحصن کنند. 

موسی الرضا ثروتی با اشاره به عدم اعلام وصول طرح استیضاح وزیر نیرو گفت: صبر ما تمام شده است. هیئت‌رئیسه از ۳ هفته قبل تا کنون به بهانه‌های مختلف اعلام وصول این طرح را به تعویق می‌اندازد. 

وی ادامه داد: من شخصا با لاریجانی رئیس مجلس در این باره صحبت کردم و وعده دادند که بعد از تعطیلات مجلس طرح استیضاح اعلام وصول می‌شود، اما چنین نشد و گویی قصدی هم نیست که این طرح به جایی برسد. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه کوپن‌های هیئت‌رئیسه نزد استیضاح کنندگان سوخته است و حنای آنها دیگر پیش ما رنگی ندارد. 

ثروتی گفت: ما به عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس ایراد داریم و معتقدیم که اعضای آن با دولت لابی می‌کنند و در نتیجه این لابی‌گری‌ها نمایندگان را تهدید می‌کنند. 

وی ادامه داد: اگر غیر از این است چرا هیئت‌رئیسه مجلس باید برای اعلام وصول طرح استیضاحی که حق نمایندگان است مدام امروز و فردا کند؟ 

نماینده بجنورد گفت: متاسفانه آقای لاریجانی مشکلی از ما حل نمی‌کند بلکه در مسیر ما سنگ‌اندازی هم می‌کند. 

ثروتی ادامه داد: جمعی از استیضاح‌کنندگان نامجو در جلسه روز یکشنبه مجلس تصمیم گرفتیم در جلسه روز سه‌شنبه در جایگاه هیئت‌رئیسه حضور یابیم و تا این طرح اعلام وصول نشود از جایگاه هیئت‌رئیسه پایین نیاییم و آنجا تحصن کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: در اسفند ماه سال ۸۹ نیز که طرح استیضاح وزیر نامجو با همین شیوه اعتراضی استیضاح‌کنندگان و حضور در جایگاه هئیت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد. 

عماد حسینی نماینده قروه و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با ابراز تاسف از عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس گفت: هیئت‌رئیسه بدون هیچ توجیه مانع اعلام وصول طرح استیضاح نامجو شده است و استیضاح کنندگان هم دیگر نمی توانند کاری کنند. 

وی ادامه داد: از آنجا در سال پایانی مجلس هشتم هستیم هیئت رئیسه نگرانی هم بابت به دست آوردن آرای نمایندگان ندارد و به هر شیوه‌ای که بخواهد عمل می‌کند. 

نماینده قروه گفت: اداره مجلس نباید دستوری باشد هر نماینده جایگاه خود را دارد اما هم اکنون شرایط مجلس به شکلی است که هیئت‌رئیسه به نمایندگان دیکته می‌کند که چه کنند، در حالی که این دور از شان مجلس است. 

حسینی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر برخی از استیضاح‌کنندگان هم امیدی به نتیجه استیضاح ندارند و معتقدند اگر قرار باشد با اسیتضاح وزیر نیرو هم مانند استیضاح وزیر اقتصاد برخورد شود همان بهتر طرح پیگیری نشود. 

وی گفت: درست است که وزیر اقتصاد مجدداً رای اعتماد گرفت اما این از خاطره مردم هیچ‌‌گاه حذف نمی‌شود و این کار مجلس از نظر آنان پذیرفته نخواهد بود. 

حسینی ادامه داد: امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر نیرو در جلسه فردا نسبت به این طرح و چگونگی پیگیری آن با هم گفت‌وگو خواهند کرد. 

به گزارش مهر، طرح استیضاح وزیر نیرو به دلیل عدم انجام تعهدات وزارت نیرو در حوزه آب و سدسازی و همچنین عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران برق اول آبان ماه با ۵۱ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد. 

عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران و به ورشکستگی کشاندن آنها، بی کفایتی در اخذ مطالبات وزارت نیرو از دولت، ناتوانی در حل مشکلات آب کشور، عدم انجام موادی از قانون بودجه و برنامه توسعه چهارم و پنجم، بی توجهی به مطالبات قانونی نمایندگان از حوزه‌های مختلف، دادن مجوز برای پرداخت یارانه‌ها از محل درآمدهای وزارت نیرو و تمکین در برابر فشارهای غیرقانونی مقامات بالاتر اجرایی، عدم توجه به استراتژی صنعت برق از جمله محورهای طرح استیضاحی است که توسط نمایندگان مجلس تهیه شده است. 

تلاش نمایندگان مجلس برای استیضاح مجدد وزیر نیروی دولت دهم در حالی شکل گرفته است که وی ۱۵ اسفند ماه سال گذشته نیز به دلیل عدم کارآمدی و مدیریت با طرح استیضاح به صحن مجلس شورای اسلامی فراخوانده شد و اما با کسب ۱۰۲ رای مخالف استیضاح در برابر ۱۰۱ موافق توانست بار دیگر به وزارت نیرو بازگردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین