کد خبر: ۹۸۶۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۷

كنسرت محمدرضا لطفی در تهران

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: به گزارش همشهری‌آنلاین در نشست خبری كه صبح یكشنبه،12 اردیبهشت با حضور محمدرضا لطفی و بهراد توكلی مدیربرنامه‌های این آهنگساز برگزار شد، توكلی با اشاره به چگونگی برگزاری این كنسرت گفت: در شب اول كه 30 اردیبهشت خواهد بود در بخش اول استاد لطفی به تكنوازی خواهند پرداخت و در بخش دوم همنوازان شیدا به خوانندگی محمد معتمدی به روی صحنه می‌روند.

در شب دوم یعنی 31 اردیبهشت بخش اول به تكنوازی كوتاهی از محمدرضا لطفی و اجرای گروه بازسازی شیدا به خوانندگی علی اثنی‌عشری و بخش دوم به اجرای گروه بانوان شیدا به خوانندگی محمد معتمدی اختصاص دارد.

در ادامه لطفی در توضیح چگونگی این كنسرت گفت:‌ ما سه گروه هستیم كه در دو شب به روی صحنه می‌رویم در گذشته كنسرت‌هایم را بدون تنفس برگزار می‌كردم چرا كه معتقد بودم مردم وقتی موسیقی جدی گوش می‌كنند باید بنشینند و فقط موسیقی گوش كنند اما بعد از انقلاب روال كنسرت‌ها با داشتن تنفس معمول شد. چرا كه مردم در این بخش همدیگر را می‌بینند و به نوعی امكان تبادل فرهنگی در بخش میان كنسرت‌ها بین مخاطبان به وجود می‌آید.

سپس لطفی درباره قطعاتی كه در این كنسرت اجرا خواهد شد گفت: تمامی این قطعات را در ایران ساخته‌ام و به نوعی احساسات حضور 5 ساله‌ام در ایران و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی در طول این زمان در این مجموعه به چشم می‌خورد.قطعه اول در ضرب بلند 18 تایی است كه فرم جدیدی دارد .پیش‌درآمد آن با فرم شناخته نشده و نیز یك كار ابداعی جدید نیز در این مجموعه به چشم می‌خورد به گونه‌ای كه در 4 مضراب خواننده خودش را نشان می‌دهد كه این مسئله در گذشته مرسوم نبوده است.

وی در خصوص ساخت قطعات جدید برای این كنسرت گفت: قطعات این مجموعه را در طی 7 ماه گذشته ساختم و همگی به صورت آنی در ذهن من شكل گرفته است. من موزیسینی نیستم كه از قبل فكر كنم و برای واقعه‌ای خاص قطعه بسازم.اما در طول سال‌ها فعالیتم، تنها یك دفعه این اتفاق افتاده و آن هم برای مرگ پدر آیت‌الله طالقانی بوده است.

در ادامه این نشست بهراد توكلی مدیربرنامه محمدرضا لطفی اظهار داشت: همزمان با این كنسرت آلبوم جدید گروه بازسازی شیدا با عنوان پاسداشت شیوه طاهرزاده در دستگاه همایون رونمایی و آلبوم بانوان شیدا در آواز بیات اصفهان به نام ای عاشقان اجرا می‌شود.

لطفی در ادامه این نشست گفت:‌ كنسرت شب اول را به هوشنگ ابتهاج تقدیم كردیم به طوری كه تمامی شعرها و غزلیات از این شاعر است.البته قرار بود ایشان روی یكی از تصانیف كنسرت شب اول شعری بگویند اما به خاطر كسالت و سفر به آلمان این امر محقق نشد همچنین قرار بود كل كنسرت بزرگداشتی برای این شاعر گرانقدر باشد به طوری كه دوستان ایشان از جمله شفیعی كدكنی ، كاخی و دیگران حضور و در خصوص شخصیت ایشان صحبت كنند اما متأسفانه به دلیل مشكل ایشان این كار عملی نشد.

وی در خصوص قیمت بالای این كنسرت‌ بیان داشت: بلیت‌های این كنسرت از 20 تا 50 هزار تومان است اما من هیچوقت به عنوان موسیقی‌دان به شخصه بلیتی با این مبلغ نمی‌گیرم تا كنسرتی را گوش كنم بلكه با قیمت كمتر در یك گوشه می‌نشینم و تنها موسیقی گوش می‌كنم چون هدفم تنها شنیدن موسیقی است.

سرپرست گروه بانوان شیدا ادامه داد: از تعداد بلیت‌های ما تنها 400 بلیط به قیمت 50 هزار تومان به فروش می‌رسد و مابقی 20، 25 و 35 تومانی است كه این قیمت بسته به هزینه هر صندلی محاسبه می‌شود به طوری كه اگر ما هیچ اجرایی در سالن نداشته باشیم و مخاطبان بدون شنیدن موسیقی وارد سالن شوند برای هر صندلی باید 25 هزار تومان هزینه پرداخت كنند كه این خود بسیار اسف‌بار است.

لطفی ادامه داد: درآمد كنسرت ما از بلیت‌های 35 تا 50 هزار تومانی است و تخفیفی كه برای ما قائل شدند این است كه فروش سی‌دی نداشته باشیم و تیم برگزاری و مراقبین را خودمان بیاوریم تا نخواهیم هزینه این دو بخش را كه چیزی حدود 4 میلیون است پرداخت كنیم.

این آهنگساز با بیان اینكه در 2 شب كنسرت 65 میلیون تومان هزینه پرداخت می‌كنیم ،اظهار داشت: اگر قرار باشد در كشور ما موسیقی جدی و هنری فعالیت داشته باشد باید شهرداری كه سالن در اختیار دارد به ما تخفیف دهد و در شرایط مناسب سالنش را در اختیارمان قرار دهد و این در حالیست كه همین سالن برای همایش‌های بزرگ باتخفیف 70 درصدی ارائه می‌شود ولی برای مسائل هنری هیچ‌وقت چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

لطفی با بیان این كه من مسئله سالن‌های پرهزینه را به عنوان یك گله دنبال خواهم كرد، گفت: من به شهردار و مطبوعات نامه‌ای می‌نویسم كه فكری در برخورد با اجاره سالن‌ها داشته باشند و این مسئله را پیگیری نمایند.

وی در خصوص برگزاری كنسرت در تالار وحدت گفت: در این تالار از آنجایی كه كاملاً دولتی است نمی‌توان قیمت بالایی برای بلیت تعیین كرد همچنین گنجایش سالن كم است و حداقل باید 10 شب برای مخاطبان كنسرت برگزار كرد كه من اساساً با برگزاری كنسرت در شب‌های طولانی مخالفم چرا كه در این صورت حس و حال نوازنده در روزهای پایانی كمتر می‌شود. من معتقدم كنسرت‌ها نباید به صورت حادثه‌ای رخ دهد بلكه باید با برنامه‌ریزی در طول سال برگزار شوند.

این آهنگساز در ادامه تصریح كرد: طی مذاكره و صحبت تصمیمی گرفتیم كه در هر فصل یك كنسرت در تالار وحدت و رودكی داشته باشیم همچنین با دانشگاه هنر و سالن فارابی مذاكراتی انجام دادیم كه هر ماه یك كنسرت كوچك شامل تك‌نوازی، ساز و آواز و نیز گروه‌نوازی داشته باشیم كه امیدوارم با این برنامه‌ریزی‌ها آوای شیدا یك برنامه مدون شده در ایران داشته باشد و این مسئله سنتی شود كه دیگران آن را ادامه دهند.

لطفی در خصوص انتخاب محمد معتمدی به عنوان خواننده دو گروه گفت:‌ من در مؤسسه آوای شیدا كلاس‌های آواز دارم كه افرادی كه در حدود 10 سال در این زمینه كار كردند از تجربیات من نیز بهره می‌برند من از این افراد چندین نفر را كه توانمند هستند انتخاب و در كنسرت‌هایم به مردم معرفی می‌كنم. معتمدی هم تابع این جریانات است و وقتی روی صحنه می‌نشیند به من این نگرانی نمی‌دهد كه كار با اشكال به مخاطب ارائه شود.

محمدرضا لطفی در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگار موسیقی فارس مبنی بر انتشار صحبت‌هایی در خصوص زندگی هنری شجریان و مشكاتیان گفت: من در چند شماره در بولتن داخلی آوای شیدا سرگذشت چاوش و زندگی هنری خودم را منتشر كرده‌ام. اما متأسفانه در بولتن آخری (شماره 8) یكی از سایت‌های هنری تنها بخشی از این نوشته‌ها را منتشر كرد كه این خلاصه نویسی محتوای كامل متن را از بین برد و تنها جمله‌هایی كه هیچ مفهوم خاصی نداشتند منتشر شدند و این در حالیست كه اگر تمام مطالب چاپ می‌شد نگاه مخاطبان متفاوت بود.

وی افزود: من در این بولتن به صورت كلی از مشكاتیان و شجریان و كارهای هنریشان تعریف و آثارشان را تجزیه و تحلیل كردم اما متأسفانه وقتی بخشی از این نوشته انتخاب و منتشر می‌شود شنونده را دچار مشكل می‌كند.

لطفی ادامه داد: چه كسی می‌تواند مدعی زحمات شجریان به عنوان كسی كه موسیقی آوازی و دستگاهی را در سختی تمام زنده نگه داشته و یا فعالیت‌های بزرگ مشكاتیان باشد. این افراد زحمت بسیار كشیده‌اند ولی تمام این نوشته‌ها به روایت من از چاووش برمی‌گردد.

این آهنگساز بیان داشت: من به شجریان و مشكاتیان احترام گذاشتم و با كسانی كه باهم دوست و همكار بودیم نیز هیچگونه تسویه حساب شخصی ندارم. من با این دو هنرمند هیچ اختلافی ندارم و معتقدم اگر شجریان موسیقی آوازی و دستگاهی را نمی‌خواند، معلوم نبود چه اتفاقی برای موسیقی آوازی می‌افتاد.

لطفی توضیح داد: من خاطره و سرگذشت گروه موسیقی «چاوش» را نوشتم و در مقاله‌ای كه در مورد پرویز مشكاتیان نوشته بودم نیز 50 درصد آن به تمجید از آثار او پرداخته بودم. اما متأسفانه در ایران اگر كسی پهلوان شود همه فكر می‌كنند كه از 20 سالگی پهلوان بوده است و اگر از 20 سالگی او صحبت كنیم به او توهین كرده‌ایم، مشكاتیان و شجریان در طول 30 سال فعالیت‌شان باید قضاوت شوند.

این نوازنده‌ چیردست تار و سه‌تار با اشاره به سالهای حضورش در خارج از كشور تصریح كرد:25 سال در خارج از كشور زندگی كردم و همه تریبون‌های آزاد را در اختیار داشتم و می‌توانستم در مطبوعات خارج از كشور بنویسم. اما من كه با آن‌ها تسویه‌حساب شخصی ندارم. ما مستقل هستیم و هر كدام هم اشتباهاتی داریم و بازگوكردن این اشتباهات چیزی از ما كم نمی‌كند.

او افزود: من دوست دارم كه در ایران از موسیقی انتقاد شود و از كار من هم انتقاد كنند. اما این انتقاد باید حرفه‌ای باشد و از گوشه‌های جدید و یا مضراب‌های جدید انتقاد كنند و نباید انتقاد در سطح پایین و بی‌ارتباط باشد.

محمدرضا لطفی درباره‌ی متنی كه اخیرا در مطبوعات منتشر كرده است نیز گفت: زمانی سیاست كشورهایی مانند سوئیس این بود كه اتباع خارجی را اخراج كنند و بعد از 14 سال همسر من را از سوئیس اخراج كردند. اما حالا شاهد آن هستیم كه به صورت مخفیانه برخی وزارتخانه‌ها به هنرمندان جوان ویزا می‌دهند و حالا چهار نفر از دوستان من از ایران درحال رفتن هستند.

بر اساس همین گزارش بهراد توكلی در پایان این نشست خبری گفت: اصل كنسرت در ساعت 21 روزهای 30 و 31 اردیبهشت است اما به احتمال زیاد این كنسرت در شب‌های دیگر تمدید می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین