کد خبر: ۹۲۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۷

کشف ذخایر نفت و گاز در خرم آباد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پردازش و بررسی اطلاعات حاصل از لرزه نگاریهای انجام شده در بلوک اکتشاف و توسعه خرم آباد از کشف ذخایر قابل توجه‌ای نفت خام و گاز طبیعی در این منطقه حکایت دارد.

مطالعات زمین‌شناسی و عملیات لرزه نگاری حدود 600 کیلومتر بلوک اکتشافی خرم آباد توسط شرکت استات اویل هیدرو نروژ به پایان رسیده که پردازش اطلاعات و نتایج حاصل از تفسیر اولیه عملیات لرزه نگاری حاکی از وجود ذخایر قابل توجه نفت خام و گاز طبیعی است.

در همین حال، گفته می‌شود که با توجه به موقعیت زمین شناسی بلوک اکتشافی خرم آباد شانس کشف ذخایر قابل توجه گاز طبیعی بیش از نفت خام خواهد بود.

قرارداد بلوک اکتشاف و توسعه خرم‌آباد بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت نروژی استات اویل هیدرو به ارزش تقریبی 50 میلیون دلار(قابل افزایش تا 104 میلیون دلار) در شهریور ماه سال 1385 امضا شد.

بر اساس این قرارداد انجام مطالعات زمین‌شناسی،‌٦٠٠ کیلومتر لرزه‌نگاری دو بعدی و حفر سه حلقه چاه اکتشافی و در صورت نیاز به عملیات تکمیلی، ‌٣٠٠ – ‌٤٠٠ کیلومتر مربع لرزه‌نگاری سه بعدی و حفر 2 حلقه چاه اکتشافی توصیفی از جمله تعهدات شرکت استات اویل هیدرو نروژ در این طرح است.

بلوک خرم‌آباد به وسعت تقریبی 7 هزار و ‌٤٢٥ کیلومتر مربع در غرب ایران و در محدوده‌ استان لرستان قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر پیش از این از کشف ذخایر قابل توجه‌ای گاز طبیعی در میدان کیش در خلیج فارس و لایه ژوراسیک میدان نفتی آزادگان خبر داده بود.

همچنین اخیرا مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران موفق به کشف سه میدان جدید نفت‌خام و گاز طبیعی در سه استان ایلام، فارس و خراسان رضوی شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین