کد خبر: ۸۶۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۴
در پاسخ به سوالات خبرنگاران عنوان شد:

مهندس موسوی: افراد را به خودی و غیرخودی تبدیل نمی‌کنم

گشت‌های ارشاد را جمع می‌کنم/ به مشاورت هاشمی و خاتمی افتخار می‌کنم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی در اولین نشست خود با خبرنگاران پس از اعلام رسمی کاندیداتوری در انتخابات دهم ریاست جمهوری،‌ در ساختمان روزنامه اطلاعات حاضر شد و پس از ایراد سخنانی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

موسوی: به آزادی‌های قانون اساسی خواهم پرداخت [+]
گزارش تصویری: نشست خبری میرحسین [+]
حاشیه‌های اولین نشست خبری میرحسین موسوی [+]

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، موسوی در پاسخ به سوال روزنامه اطلاعات در باره اینکه ذهنیت مردم از موسوی به زمان جنگ برمی گردد و به نوعی سیاست اقتصاد کوپنی را تداعی می‌‌کند و اکنون چه سیاستی در زمینه اقتصادی اتخاذ خواهد شد گفت: «من بارها گفتم شرایط جنگ این سیاست‌ها را ایجاب می‌‌کرد و این به کشور ما منحصر نیست و همه کشورهای در جنگ در صورتی موفق بودند که بر اقتصادشان نظارت داشته باشند و یکی از نمونه‌های آن کشور انگلستان است. من بارها گفتم انگلیسی‌ها حتی ورود و خروج کالا‌ها را تحت کنترل داشتند. ژاپن قیمت ارز را در کشورش زمانی شناور کرد که 20 سال از جنگ گذشته بود. پس از جنگ با توجه به شرایط جدید و درآمدهای ارزی و فعال شدن 5 استانی که به دلیل جنگ از مدار تولید کنار رفته بود سیاست‌های جدیدی اتخاذ شد و کارهایی شروع شد و سیاست‌های اقتصادی به اصول و بنیادهایی بر می‌‌گردد و تحت شرایط مختلف سیاست‌ها عوض می‌‌شود. در شرایط جدید قرار نیست سیاست‌های زمان جنگ دنبال شود».

وی در مورد راه حل‌های اقتصادی گفت: «در این زمینه در برخی زمنیه‌ها اجماع هست و در برخی زمینه‌ها اختلاف نظر وجود دارد. الان بیش از 1000 نفر دکترای اقتصاد داریم و با تکیه بر آنها برنامه‌های خوبی می‌‌توان داشت».

وی ادامه داد: «اگر از من سوال می‌‌کنید در قدم اول چه کاری باید صورت بگیرد می‌‌گویم قدم اول ایجاد ثبات مدیریتی در کشور باید ایجاد شود و نگاهی به بودجه بیاندازد و تغییراتی را در آن ایجاد کند و در قدم‌های بعدی راه اندازی تولید و امید دادن به مردم، بخش خصوصی و نیروی کار را باید در دستور کار قرار داد».

وی کنترل افزایش نقدینگی و ثبات ارزش پول کشور را از دیگر سیاست‌ها دانست و گفت: «دشوارترین مشکل دولت تورم و بیکاری است و این جز با نگاه نو به بخش خصوصی و تولید حل نمی‌شود».

موسوی در ادامه در پاسخ به سوال مهر درباره آزادی تلویزیون‌های خصوصی گفت: «من در مجلس بازبینی قانون اساسی سال 68و سخنگوی اجرایی آن مجلس بودم جزو مواردی که از پیشنهادات بنده بود و من از آن دفاع کردم آزادی کانال‌های تلویزیونی با مدیریت نظام بود و هنوز هم اعتقادم عوض نشده در آن جلسه یکی از دوستان گفت شما می‌‌خواهید همه چیز را دولتی کنید و این که باید دولتی باشد می‌‌خواهید خصوصی کنید و این موضوع رد شد». 

وی تاکید کرد: «من هنوز بر ایده گذشته اصرار دارم با توجه به گسترش فضای رسانه‌ای جهان امروز حتی در عراق که کشور همسایه ماست این موضوع دیده شده و ما امکان حرکت در فضای رسانه ای نداریم مگر اینکه ازادی عمل داشته باشیم ولی هر تغییری در این زمینه با توجه به قانون اساسی صورت خواهد گرفت و باید به قانون اساسی رجوع کنیم این قانون در اصل 44 زاویه‌هایی را باز می‌‌کند. شاید باید منتظر بازنگری‌هایی باشیم و من در این زمان‌ها از این ایده دفاع می‌‌کنم».

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره درباره رابطه ایران و آمریکا و موضع گیری‌های اخیر باراک اوباما گفت: «لحن اوباما نسبت به رییس جمهور قبلی تفاوت کرده و منتظر می‌‌مانم که ببیینم این تفاوت‌ها چه تغییرات عملی در سیاست‌های آمریکا خواهد داشت البته سخنان اخیر اوباما در پراگ بر سخنان نوروزی سایه انداخته و وی اتهاماتی را متوجه ایران کرده و ادامه این اتهامات می‌‌تواند بر ارتباط ایران و آمریکا سایه اندازد ما منتظریم ببینیم قدم‌های بعدی به کجا خواهد کشید».

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد که پرسید "شما نخست وزیر دورانی بودید که دوران بگیر و ببند بود اگر شما رییس جمهور شوید با طرح امنیت اجتماعی و طرح‌های مشابه چگونه برخورد می‌‌کنید و سوال دوم اینکه موضع شما درباره تحزب چیست آیا به احزاب در کابینه سهم می‌‌دهید یا خود را فراحزبی می‌‌دانید"؟ گفت: «پروژه امنیت اجتماعی اثرات سوء دارد و تامین کننده اهداف نظام ما نمی‌باشد و همه مسایل اجتماعی با تکیه بر مزیت‌های ما در اعتماد به جوانان و زنان باید تهیه شود و به صورت آمرانه و خشن هر نوع برخوردی که داشته باشیم آثار مثبتی نخواهد داشت».

وی تاکید کرد: «بخشی از برخوردها اساسا موضوعیت ندارد و با سو نیت انجام می‌‌شود و این به حساب نظام گذاشته شود و من این گشت‌ها را جمع خواهم کرد».

وی درباره تحزب گفت: «من رییس دفتر سیاسی حزب جمهوری اسلامی بودم و اهمیت تحزب را می‌‌دانم و یکی از کاستی‌های کشور نبود حزب‌های قوی است و بخشی از مشکلات انتخابات‌های ما به این مساله برمی‌‌گردد. اگر در زمینه حزب پیشرفت داشتیم مشکلات کمتری بود و اگر احزاب امیدوار باشند که در آینده می‌‌توانند سهمی در انتخابات داشته باشند برای ملت خودشان برنامه ریزی می‌‌کنند و نیروی انسانی تربیت می‌‌کنند».

وی ادامه داد: «معتقدم در این زمینه ضعف داریم و باید مشکلاتش را حل کنیم در این زمینه باید تشکل‌های سیاسی قوی در چارچوب قانون اساسی شکل بگیرد اما من مساله اعتقاد به تحزب را مساوی سهم دادن به احزاب نمی‌دانم اگر از سلیقه من درباره گزینش مدیران سوال شود می‌‌گویم هر کسی که بتواند به کشور خدمت کند باید از او استفاده کرد من مخالف تغییرات اساسی در نیروهای وزارت خانه‌ها و تغییرات کامیونی نیروها هستم و باید از مدیرانی با تجربه قدیمی استفاده کرد و مدیران جدید را جذب کرد. من در زمان جنگ این کار را می‌‌کردم. در دولت من در زمان جنگ 9 نفر بودند که کاملا با مشی کلی دولت مخالف بودند و ما هم اطلاع داشتیم اما با هم برای اعتلای کشور کار می‌‌کردند و نتایج خوبی می‌‌گرفتیم در آینده هم اینگونه خواهد بود».

موسوی در پاسخ به خبرنگار فارس که پرسید، علت سکوت شما نسبت به ساختارشکنی‌هایی که درباره دین و خط امام صورت گرفت چیست و خط قرمز شما با گروه‌های سیاسی و احزاب در کجاست؟ گفت: «شرایط اوایل انقلاب به گونه‌ای بود که شهید بهشتی می‌‌توانست با کیانوری و دکتر پیمان و نماینده چریک‌های فدایی خلق مناظره کند و با استدلال فضایی را در کشور باز کند. بنده آن مناظره‌ها را به این معنا نمی‌گیرم که آقای بهشتی افکار خود را به سطح حزب توده تقلیل می‌‌داد بلکه اینگونه بود که ایشان به برهان خود آنقدر اعتقاد داشت که به مصاف یک اندیشه می‌‌رفت».

وی ادامه داد: «درکشور ما ممکن است ساختار شکنی را اینگونه تعبیر کنیم که کسی می‌‌خواهد با نظام بجنگد که حساب او با دستگاه‌های امنیتی است اما ممکن است کسی اعتقادش را به نظام از دست داده باشد اما در چهارچوب قانون عمل کند ما حق نداریم مثل کسی که از مدار شهروندی خارج شده با او مواجه شویم».

وی تاکید کرد: «من نمی‌توانم با افراد ساختارشکن کنار بیایم و هیچ وقت هم سکوت نکردم. من در همین 20 سال دست کم سالی یک تا دو سخنرانی داشتم و مواضعم را بیان کردم و بر اساس همان مواضع عمل می‌‌کنم و در اطلاعیه‌ای که دادم این اصول را به صراحت مطرح کردم و در آینده هم بر همین اصول متکی خواهم بود».

موسوی گفت: «من برای خودم قید درست نمی‌کنم و اینگونه نیست که سریع خط قرمز بکشم و افراد به غیر نظام یا خودی و غیر خودی تبدیل کنم من با اصلاح طلبان و اصولگرایان ارتباط قوی دارم و گفتم من اصلاح طلبی هستم که دایم به اصول رجوع می‌‌کنم و دستم را به کسانی که قانون اصول و نظام را قبول دارند دراز می‌‌کنم هنوز می‌‌گویم بسیج مدرسه عشق است و در عین حال می‌‌دانم در میان شعارهای اصلاح طلبی هم شعارهای زیبایی هست و به معنای این نیست که تایید آن شعارها اصول را نفی می‌‌کند».

در ادامه خبرنگار خبرگزاری فرانسه از او پرسید، گفته می‌‌شود شما شخصیت میانه‌رویی دارید چه کارهایی انجام خواهید داد که چهره جمهوری اسلامی نه افراط و نه تفریط باشد و نظر شما درباره هولوکاست چیست؟
موسوی پاسخ داد: «یکی از آسیب‌های ما در سیاست خارجی افراط و تفریط‌هاست در جایی ما تند رفتیم و در جایی مجبوریم کند برویم و این جریان‌ها به منافع ما لطمه جدی زده است درباره هولوکاست اسلام کشتن یک فرد را بر نمی‌تابد و این چهره اسلام است. بحث هولوکاست بحث اینکه چه تعداد یهودی بودند نیست بحث این است که آیا از هولوکاست که جنایتی اتفاق افتاده فلسطینی‌ها چه گناهی دارند و چرا باید تقاص جنایت نازی‌ها را پس بدهند اگر از این منظر نگاه کنیم خواهیم دید که ما مطابق همه هنجارهایی که بشریت به آنها معتقد است صحبت می‌‌کنیم».

وی در پاسخ به سوال ایسنا که پرسید، برخی منتقدان می‌‌گویند آقای موسوی در 20 سال گذشته ارتباطی با جوانان نداشته و آیا جونان نسل سوم آقای موسوی را می‌‌شناسند؟ گفت: «بین نسل‌های مختلف امکان گفت و گو قایل هستیم و من می‌‌توانم چنین ارتباطی را برقرار کنم من در ده سال گذشته در فرهنگستان هنر بودم و با جامعه میلیونی هنرمندان ارتباط داشتم و مهمترین استفاده کنندگان کالاهای فرهنگی ما جوانان هستند و گمان نمی‌کنم افرادی که تا این اندازه به گرایش‌های جوانان اشنایی دارند به اندازه من باشند یکی از مشغله‌های روزانه من درباره جوانان بود».

وی ادامه داد: «به نظر من مهمترین مساله جوانان این است جوانان بیش از همه متاثر تغییراتی هستند که در جامعه رخ می‌‌دهد و نوع برخورد ما به این تغییرات بسیار مهم است برخی در جهت بستن تغییرات جهانی حرکت می‌‌کنند در حالی که این رویه موجب انباشت مسایل پشت یک سد می‌‌شود و در صورت شکست آن خطرات جدی کشور را تهدید می‌‌کند که یکی از مهمترین آنها جدایی جوانان از نظام است».

وی اظهار کرد: «ما باید ماهیت تغییرات را بفهمیم قدرت ماهواره‌ها و رسانه‌ها را درک کنیم، به دهکده جهانی توجه کنیم و در عین حال سعی کنیم تغییرات را مدیریت کنیم. یکی از مشکلات ما در مورد جوانان این است که اعتماد ما به جوانان کم شده و به محض اینکه کمی ظاهر آنها با ما تفاوت می‌‌کند هزار سو ظن در ذهن ما برانگیخته می‌‌شود. مورد دیگر این است که نهاد خانواده در کشور ما هنوز مهم است و همه متعلق به خانواده‌های بزرگی هستم . خانواده‌ها بزرگترین کنترل کننده سلیقه‌های گوناگون هستند. مشکل از اینجا شروع می‌‌شود که ما در یک خانواده بزرگ عده‌ای را خودی و عده‌ای را غیرخودی می‌‌نامیم و نتیجه آن نوعی جدایی بین نسل‌های گوناگون است در حالی که در نهادهای سنتی که از ارزش‌های زیبای مذهبی متاثر هستند این جدا سازی‌ها وجود نداد».

وی ادامه داد: «آیا یک گشت امنیتی می‌‌تواند جوانان ما را حفظ کند یا پدربزرگی که سعی دارد نوه‌هایش را حفظ کند؟ من معتقدم ما بخشی از نهادهای سنتی را از دست می‌‌دهیم و برای اعتماد سازی باید به جوانان اعتماد کنیم و بدانیم آنها کشور خودشان را دوست دارند و سعی کنیم نظام ارتباط قوی با این نسل ایجاد کند».

موسوی تاکید کرد: «این نسل فرزندان همان پدرانی هستند که دفاع مقدس را پیش بردند امروز جنگ نیست اما کشور مسایل دیگری دارد اگر اول انقلاب به جوانان اعتماد نمی‌کردیم آن همه نیرو در جبهه‌ها نداشتیم الان هم باید به فرزندان همان جوانان اعتماد کنیم».

در ادامه کنفرانس مطبوعاتی میرحسین موسوی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران این سوال را مطرح کرد که در صورت انتخاب با توجه به اینکه مشاور آقایان هاشمی و خاتمی بودید آیا برای مشاوره گرفتن از آنها استفاده می‌‌کنید یا نه؟

موسوی در پاسخ به این سوال گفت: «انتخابات فصلی برای تجدید نظر ملت‌ها نسبت به گذشته و آینده است. چه بسا واسطه‌ای برای نزدیک کردن نیروها و ایجاد وحدت در جامعه باشد. در مورد اقای خاتمی و آقای هاشمی به مشاورت این دو افتخار می‌‌کنم و هر کسی هم که رییس جمهوری باشد با طیب خاطر نظراتم را به ایشان اعلام کنم. من در آینده جرات نمی‌کنم به آقای خاتمی پیشنهاد شغلی بدهم هر چند از کمک ایشان استفاده خواهم کرد و انتظار دارم پیش از انتخابات نیز ما را مساعدت کنند و از مشورت‌های ایشان استفاده خواهم کرد. همانگونه که علاقمندم از نظرات همه شخصیت‌ها با هر گرایشی استفاده کنم».

خبرنگار دنیای اقتصاد نظر مهندس موسوی را درباره برگزاری انتخابات در ایران و نظارت استصوابی پرسید و گفت، در انتخابات دوره هفتم 80 نفر از نمایندگان رد صلاحیت شدند موضع شما درباره چنین نظارتی چیست ؟ وی سوال دیگری مطرح کرد و گفت، شما فرمودید برنامه دارید که به بخش خصوصی امید بدهید ، برنامه عملیاتی شما در این زمینه چیست ؟

موسوی در پاسخ به این سوال گفت: «ما اول انقلاب نظارت استصوابی نداشتیم و این بعدها به قانون تبدیل شد. این سوال دو بخش دارد و من با کنار گذاشتن آنها جواب می‌‌دهم».

موسوی گفت: «رییس دولت موظف است به قوانین عمل کند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشد دوم اینکه رییس دولت می‌‌تواند به قانون اعتقاد نداشته باشد و اقدام کند که تحولی ایجاد کند و قوانین را به سمت مطلوب سیر دهد من به این روش اعتقاد دارم. در مورد مجلس هفتم هم صریحا نظرم را اعلام کرده بودم و می‌‌توان به اسناد موجود مراجعه کرد».

وی ادامه داد: «ما باید فضای کسب و کار را بهتر کنیم و اراده‌ای قوی می‌‌طلبد و نیازمند همکاری همه قوا هستیم. ما باید جلوی فساد مالی را بگیریم اما منظور من این نیست که باید دنبال مافیای نفتی خیالی باشیم اما با روش‌های اجرایی و مصوبات می‌‌توان زمینه‌های جرم خیری را کم کرد و در نهایت اگر فاسدی پیدا شد با همکاری قوه قضاییه باید عمل کرد».

میرحسین موسوی ادامه داد: «بخش خصوصی از شناور بودن سیاست‌ها می‌‌ترسد. کسی که زحمت کشیده و با خون دل سرمایه ای جذب کرده با وجود سیاست‌های شناور نمی‌تواند سرمایه گذاری خوبی داشته باشد وقتی ما در سه سال سه رییس بانک مرکزی عوض کنیم طبیعی است که سرمایه گذار داخلی و خارجی حاضر به مشارکت نیست. من حمایت از تولید کننده داخلی را نیز به عنوان یکی از برنامه‌ها دنبال خواهم کرد در دوران جنگ هم این برنامه را دنبال می‌‌کردم. برای همه ما باید دردناک باشد که پسته کالیفرنیایی در آجیل ما باشد امروز همه خبر دادند که صادرکنندگان خارجی مستقیم با کارخانه‌هایی که سالها رشد کردند تماس می‌‌گیرند که تولید را متوقف کرده و کالاهای آنها را به فروش برسانند».

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم که پرسید سیاست خارجی شما چگونه است و دولت نهم نگاه به شرق را مطرح کرد حال شما چه برنامه‌ای دارید؟ پاسخ داد: «ما به دنبال تامین منافع ملی به صورت حداکثری هستیم و این کار نباید همراه با زیاده روی‌ها و تندروی‌ها بشود که به ما لطمه بزند، همچنین من سیاست تنش زدایی را در پیش خواهم گرفت و تلاش می‌‌کنم اعتماد سازی کنم و بدبینی‌های تصنعی و مربوط به موضع گیری‌های افراطی را از بین ببرم. درباره رابطه شرق یا غرب آنچه تعین کننده است حفظ منافع ملی ماست و ما می‌‌خواهیم با همه کشورها چه شرق و غرب ارتباط داشته باشیم».

موسوی ادامه داد: «بنده در صحبت‌های اخیر اشاره کردم کشوری در صحنه جهانی می‌‌تواند موثر باشد که با دست پر به این مصاف برود».

وی با ذکر مثال آمریکا گفت: «قدرت بزرگی است و با ما مشکل دارد و می‌‌خواهد با ما برخورد کند ولی اول با اروپا هماهنگ می‌‌کند اما ما که می‌‌خواهیم درباره دنیا عمل کنیم چه متحدانی داریم؟ چقدر از مزیت‌های نسبی که در منطقه داریم استفاده کردیم؟ برنامه روشن برای ایجاد ارتباط خلاق و سازنده با کشورهای همسایه و آسیای مرکزی و قفقاز که مناطق تاریخی برای حضور ما هست نداریم. ما حتی در سازمان همکاری‌های شانگهای حضور روشنی نداریم».

وی خاطرنشان کرد: «البته ما دوستان محکمی داریم که باید آنها را به عنوان سرمایه حفظ کنیم و روابطمان را با آنها تقویت کنیم اما در عین حال به ظرفیت سازی برای روابط جدید نیاز داریم . دولت بعدی هر که باشد بهتر است به سمت دوستی با ملت‌ها پیش برود و تنش‌ها را از بین ببرد و این برای توسعه داخلی ما بسیار حیاتی است».

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری اسپانیا در مورد مسایل هسته ای پاسخ داد: «در نخستین سال‌های انقلاب بحث راه اندازی نیروگاه بوشهر وجود داشت حتی رژیم سابق قرار بود در رابطه با انرژی هسته ای با فرانسوی‌ها همکاری داشته باشند اما در سال‌های بعد از انقلاب این قراردادها نقض شد. در سال‌های بعد هم ما در نخست وزیری و هم در زمان دولت آقای هاشمی تلاش‌های زیادی انجام شد که کارهای قبلی به ثمر برسد اما از هر در وارد شدیم نشد و با کارشکنی کشورهای غربی مانند روسیه چین و آرژانتین مواجه شدیم. وی تاکید کرد اگر به انرژی هسته ای نمی‌پرداختیم به نوعی تصمیم به عقب گرد بود بنابراین مقرر شد برای رسیدن به تکنولوژی‌های برتر روی پای خود بیاستیم. زمان آقای خاتمی کار جدی شروع شد و تکنولوژی در این زمینه پیش رفت تا پایان دوره ایشان کار پیشرفت زیادی کرده بود در همان دوران بحث تعلیق مطرح شد تا راه حلی برای رفع شبهات ارائه شود، در سال‌های بعد تعلیق شکسته و مجتمع اصفهان راه اندازی شد. تصمیم کل نظام این است که باید این تکنولوژی را داشته باشیم، عوارض عقب نشینی بسیار گسترده خواهد بود ما نباید عقب نشینی کنیم به همان اندازه که مساله عقب نشینی در جریان ملی شدن صنعت نفت در سال 1330 اهمیت داشت. موضع ما رفتن برای ساخت تسلیحات هسته‌ای نیست».

موسوی ادامه داد: «ما جزو نخستین کشورهایی بودیم که تعهد نامه را امضا کردیم و الان هم به تعهداتمان پای بند هستم و مساله پیشرفت در این زمینه از مساله تسلیحات جدا شود و در این زمینه به اعتماد سازی بیشتری نیاز داریم و اگر این دو مساله به هم گره بخورد که الان اینگونه است حل مساله دشوار خواهد بود، موضع من در این زمینه کم کردن هزینه‌ها با مقاصد صلح آمیز است».

در ادامه خبرنگار جمهوری اسلامی از موسوی پرسید، مجموعه اقدام‌هایی که در 4 سال گذشته انجام شده و شما به آنها انتقاد داشتید ناشی از نگاه خاص دولتمردان به مسایل سیاسی است حال همین رویکرد در حال تدوین برنامه 5 توسعه است که شما در صورت انتخاب به عنوان رییس جمهور آینده ملزم به اجرای آن هستید با برنامه 5 توسعه تدوین شده دولت نهم چه خواهید کرد؟

موسوی در پاسخ به این سوال گفت: «برنامه پنجم مشابه با اصول برنامه چهارم تدوین شده است و این اصول متاثر از برنامه چشم انداز 20 ساله است در همه برنامه و از جمله سند توسعه باید این اصول رعایت شود، نحوه برخورد مجلس با لایحه یارانه‌ها هم این نوید را می‌‌دهد که مجلس برای توجه به این اصول در برنامه دقت لازم را داشته باشد».

در ادامه خبرنگار پرس تی وی از موسوی پرسید چه میزان احتمال می‌‌دهید که شما و آقای کروبی به توافق برسید و یک نفر به عنوان کاندیدا معرفی شود که موسوی پاسخ داد: «ایشان از برادران بزرگوار ماست و فردی مستقل و شناخته شده هست و مواضع خودشان را دارند به هر حال این تصمیم فردی و مربوط به بنده نیست حضور ایشان به فضای گفت و گو در جامعه کمک کرده و اگر یکی از اهداف ما جلب ارای زیاد و روشنگری باشد حضور تک تک کاندیداها مغتنم است و ما از بودن ایشان در صحنه خوشحال هستیم اما اینکه نهایت کار به کجا بیانجامد باید منتظر باشیم و نتیجه هرچه باشد امیدواریم به نفع مردم باشد».

خبرنگار نیویورک تایمز نیز با اشاره به فضای بسته کشور نسبت به گذشته پرسید آیا می‌‌خواهید این فضا را باز کنید و با توجه به فشارهای زمان آقای خاتمی چگونه این کار را می‌‌کنید؟

موسوی پاسخ داد: «من تاکید کردم اجرای صوری قانون مقدمه‌ای برای تحول عمیق است. شما انتشاراتی را در نظر بگیرید که 20 سال سرمایه گذاری کرده و با سختی سرمایه جمع کرده اما وقتی چند جلد از کتاب هایی که با سلیقه شما جور نیست را توقیف می‌‌کنید چه اتفاقی می‌‌افتد ؟ وقتی این انتشاراتی در معرض ورشکستگی قرار می‌‌گیرد اتفاقی که در سال‌های گذشته شاهد بودیم اما اگر رعایت قانون کنیم و به کتابی که یک بار مجوز گرفته اجازه بدهیم مشکلی پیش نمی‌آید و او به کارش ادامه می‌‌دهد».

وی ادامه داد: «در مورد فضای مجازی هم اگر قانون را آنچنان که هست رعایت کنیم زمینه برای باز شدن مستعد است. روش من اجرای دقیق قانون در این زمینه هاست اعتقادم این است که محدودیت‌ها پاسخ نمی‌دهد و مدیریت فضای سیاسی و فرهنگی کشور با مزیت‌های تمدنی و فرهنگی و اعتماد به مردم و سرمایه اجتماعی این قدرت را به ما می‌‌دهد که جریان توسعه یافتگی را تشدید کنیم».

موسوی در پاسخ به خبرنگار تهران تایمز که پرسید اگر رییس جمهوری بعدی ایران باشید از تشکیل دولت فلسطین در مرزهای 1967 حمایت می‌‌کنید یا خیر گفت: «موضع ما درباره مساله فلسطین با هنجارهای بین‌المللی همساز است و ما به آرای مردم رجوع می‌‌کنیم فلسطین سرزمین شناخته شده‌ای است و بر اساس نرم‌هایی که در جهان هست و کنوانسیون‌ها می‌‌توان مشکل فلسطین را حل کرد. تا مساله به این شکل حل نشود بحران اسرائیل باقی می‌‌ماند».

میرحسین موسوی در ادامه نشست مطبوعاتی امروز با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا شروط شما برای حضور در انتخابات محقق شده که تصمیم به کاندیداتوری گرفته‌اید و اینکه آیا با بزرگان نظام و رهبری در این زمینه مشورت داشته اید، گفت: «در سال‌های گذشته میل به حضور در انتخابات نداشتم ولی اکنون توانایی‌هایی در خود دیدم که کاندیدا شدم و راه را ادامه خواهم داد. پیرامون حضور در انتخابات با کسی مشورت نکردم؛ البته مقام معظم رهبری به من وقت دادند که خدمت ایشان خواهم رسید. فکر نمی‌‌کنم کار خلافی کرده باشم و بدون شک ایشان از حضور بنده یا هر شخص دیگری ناراحت نمی‌شوند، بلکه خوشحال خواهند شد».

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سایت خبری عصر ایران، پیرامون نوع فعالیت ستاد انتخاباتی اش و ضعف های احتمالی آن، گفت: «ستاد ضعیف نیست؛ روش ما نوع کار ستادهای دیگر متفاوت است؛ ما با پول کار نمی‌کنیم؛ اساس کار ما بر این نیست که با هزینه چند ده میلیارد تومانی در صحنه حضور داشته باشیم. فکر می‌کنم چاپ و پخش تصاویر بزرگ از کاندیدا در سطح شهر می‌تواند حداقل در درازمدت ذهنیت بدی در میان مردم ایجاد کند و البته از نظر زیبایی شناختی هم سالم نیست. این مساله می‌تواند باعث ایجاد احساس سرکوب و دلزدگی میان مردم شود؛ ضمن اینکه هزینه گزافی هم دارد».

وی با بیان اینکه شعار ستادمان "هر شهروند یک ستاد است"، گفت: «در مورد استفاده از نیروهای سایر ستادها مثلاً ستاد آقای خاتمی حق انتخاب آنها باز است، ولی آنچه که مشخص است در هفته‌های اخیر استقبال از ستاد در حال افزایش است و در حد وسیع مشغول فعالیت هستیم و بسیاری از این مباحثی که مطرح می‌شود ناشی از اختلاف روش‌ها در اداره ستاد است».

میرحسین موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حضور شما به منزله ایجاد گفتمان جدید در عرصه سیاسی کشور است، خاطر نشان کرد: «معتقدم باید برای وحدت صفوف ملت و اتحاد بیشتر گروه‌های اجتماعی تلاش بیشتری کرد و این مساله سرمایه بزرگ فعالیت ما است».

وی ادامه داد: «معتقدم زنده کردن بخشی از شعارهای اول انقلاب نیاز جامعه ماست و با این شعارها می‌توان بسیاری از مسايل و مشکلات را حل کرد».

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد ملی که پرسید حضور شما در عرصه انتخابات، ورود یک گفتمان جدید است؛ آیا در آینده این جریان سیاسی را اداره خواهید کرد؟ گفت: «گروه های سیاسی شعارهایی داشته و پشت این شعارها صف بندی می‌کنند؛ اما در بسیاری از موارد، متن جامعه متفاوت از گروه های سیاسی است. اگر به متن جامعه رجوع کنیم، ویژگی‌های خوبی از اصلاح طلبی را در آن می‌یابیم و این جامعه در عین حال به اصول پایبندی دارد».

خبرنگار روزنامه حیات نو از میرحسین موسوی خواست تا توضیحات بیشتری درباره موضع گیری‌اش نسبت به قضیه هولوکاست دهد که وی در این باره گفت: «پیرامون قضیه هولوکاست صحبت‌های لازم انجام شد اما در عین حال این سوال مطرح است که در این اتفاق چند نفر و چه کسانی کشته شده‌اند که طبق اعتقادات دینی و ملی ما کشته شدن هر بی گناهی جدا از آیین و مذهب او محکوم است. همچنین باید پرسید اگر هولوکاستی در کشور آلمان بوده است، این مساله چه ربطی به مردم مظلوم فلسطین دارد؟ چرا جهان غرب درباره این چنین کشتارهای جمعی و نسل کشی ها در غزه ساکت است؟ آیا این اتفاقات خود هولوکاست دیگری را پدید نمی‌‌آورد؟ اگر بحث این باشد که دولت های غربی از قضیه هولوکاست سوءاستفاده کرده و مردم مظلوم فلسطین را قتل عام کنند، بنده موافق چنین مساله ای نیستم و آن را مخالف اعتقادات اسلامی‌مان می‌دانم».

این خبرنگار همچنین پرسید در صورت انتخاب، آیا حاضر هستید با "اوباما" رییس جمهور آمریکا، برای ایجاد روابط بین دو دولت، مذاکره کنید که میرحسین موسوی پاسخ داد: «همانطور که در صحبت‌های قبلی هم پیرامون این مساله صحبت شد، فکر می‌کنم لحن تبریک سال نو رییس جمهور آمریکا نسبت به موضع گیری‌های گذشته این دولت متفاوت بود اما وی در صحبت‌های اخیر خود مطالب دیگری را بیان کرد که بر اظهارات‌شان در عید سایه انداخت؛ ممکن است در آینده هم باز صحبت‌های دیگری را مطرح کنند که متفاوت تر از اظهارات قبل باشد. همینطور با بررسی‌هایی که ما در گذشته انجام دادیم، کارشکنی‌های بسیاری از دولت آمریکا در اقدامات عملی‌اش در کشورهایی چون عراق و افغانستان وجود دارد که با اظهارات مقامات آنها سازگاری نداشته است. حال باید در آینده صبر کرده و مطالعه کنیم که تفاوت‌های کنونی تا چه اندازه واقعی است؛ به هر ترتیب ما هم به مانند دولت‌های دیگر اکنون در ایجاد روابط با آمریکا باید ببینیم این تعاملات تا چه به سود منافع ملی کشور و چه اندازه به ضرر آن است. این یک مساله طبیعی بوده که سیاستمداران آمریکایی هم مدنظر خواهند داشت».

میرحسین موسوی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آرمان درباره برنامه‌های او برای مبارزه با اعتیاد، گفت: «بحث اعتیاد از اول انقلاب هم به عنوان یکی از مهمترین خطرها برای جامعه ما مطرح بود که جلساتی هم برای این موضوع برگزار شد و مباحثی چون ترانزیت مواد مخدر و... هم مطرح شد و عده‌ای آن زمان پیرامون این مساله کار کردند، منتها یکسری مشکلاتی در هماهنگی بین قوا برای حل این مساله وجود داشت».

وی افزود: «متاسفانه در سال‌های اخیر به هیچ وجه این جلسات تشکیل نشده است و در کنار آن به دلیل فراوانی این مشکل به نوعی به این مریضی عادت کرده‌ایم. نمی‌خواهم زحماتی که برای مقابله با این پدیده شوم شده است، دست کم گرفته شود ولی معتقدم در سطح ملی حساسیت‌ها نسبت به این مساله کم شده است. معتقدم اگر به این مساله در کنار دیگر مسایل مهم کشور از جمله بیکاری باید توجه شود در این زمینه راهکارهایی وجود دارد که قطعا آنها را مورد توجه قرار می‌دهم».

همچنین خبرنگاری پیرامون برنامه های وی در سفرهای استانی و توجه به مشکلات استان ها و شهرهای مرزی کشور پرسید که موسوی گفت: «برنامه سفرهای استانی ما به زودی اعلام خواهد شد؛ بنده قصد دارم به تمام استان‌های کشور سفر کنم و از نزدیک مشکلات کشور را با مردم در میان گذارم؛ حال اگر نتوانیم به همه استان‌ها سفر کنیم، این به علت کم علاقه‌گی به آن استان‌ها نیست بلکه تنها محدویت زمانی می‌تواند دلیل آن باشد که در این صورت از مردم این استان‌ها عذرخواهی می‌کنم».

وی ادامه داد: «بدون شک توجه به استان‌های آسیب دیده ما در زمان جنگ که به پنج استان خسارت‌های سنگینی وارد شد و بعضا در توسعه ساختاری آنها نیز تاثیرگذار بوده و برای حل شدن مشکلات شان نیاز به برنامه ریزی درازمدت است، وظیفه و برنامه هر دولتی است که روی کار می‌آید. شنیده‌ام که آنها مشکلات وسیعی دارند و به طور طبیعی رسیدگی به وضع شان از برنامه‌های ما خواهد بود. می‌خواهم در سفرهای استانی کلیات را با مردم در میان بگذارم و در صورت لزوم وارد برخی جزییات شد».

همچنین خبرنگار "برنا" از میرحسین موسوی پیرامون مساله مک فارلین که در سال 1365 مطرح شد، پرسید و گفت اکنون که شما معتقد به ایجاد فضای گردش اطلاعات هستید، چرا مشاورین شما در آن زمان مذاکراتی را با مسوولان آمریکایی داشته اند؟

میرحسین موسوی در این باره گفت: «فکر می‌کنم پس از انتسار خاطرات آقای هاشمی دیگر فضای مبهمی در این باره وجود ندارد که بخواهیم به آن اشاره کنیم. اگر شما به پی گیری این مساله علاقمند هستید، کافی است به برخورد و موضع گیری حضرت امام (ره) نسبت به کسانی که می‌خواستند از این موضع اسلحه گرفته و شخصیت ها را از بین ببرند، رجوع کنید. این مساله وقتی آشکار شد، در حدی که مقدور بود توسط آقای هاشمی بارها مطرح شد اما اینکه چه فردی یا افرادی مذاکره کردند، مثل آن است که بخواهیم اسامی افراد وزارت اطلاعات را معرفی کنیم، نمی‌دانم این چه نوع شفاف‌سازی است که در سوال شما مطرح می‌شود».

این خبرنگار همچنین از فردی نام برد که در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی مسوولیت دارد اما براساس سوابق او از آشوبگران دانشگاه بوده و سابقه زندان هم داشته است که این با تفکرات شما در بیان گرایش‌های فعالین ستاد انتخاباتی تان متناقض است که موسوی در جواب این خبرنگار گفت: «فکر نمی‌‌کنم بیان کردن و متهم کردن فردی که اکنون قدرت دفاع ندارد، با اصول اخلاق اسلامی متناقض است. ستاد ما پول‌های کلان ندارد، نمی‌‌تواند سرچهارراه‌ها به مردم کاسه آش دهد، نمی‌‌تواند برای رای جمع کردن در میان مردم به عده‌ای پول داده و یا کیسه‌های سیب زمینی در میان مردم پخش کند».

وی افزود: «مساله مهم گرایش کلی و حاکم در ستاد ماست که خط امامی بوده و پایبند اصول انقلاب، قانون اساسی و رهبری است. بدون شک اگر در برخی بخش‌ها مشکلی ببینم، آن را بررسی کرده و برخورد می‌کنم. در حال حاضر سایتی وجود دارد که هر چند روز یکبار مصاحبه‌های نادرستی را به نقل از بنده علیه افرادی دیگر منتشر می‌کند که گفتیم اگر نام او را بیان کنیم، مهم می‌شود که در این قضیه ما باید ببینیم چه جریانی و چه افرادی از آنها حمایت می‌کنند؛ معقتدم این مسایل سوءتفاهم برانگیز است که باید در یک فضای درست اسلامی بررسی و مطرح شود».

میرحسین موسوی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال مطرح شدن عنوان نخست وزیری و در یک رده قرار گرفتن با ریاست جمهوری، گفت: «قانون اجازه چنین کاری را به ما نمی‌‌دهد. بنده در جلساتی که در گذشته پیرامون این مساله گرفته شد مدافع حفظ نخست وزیری بودم و اینکه رییس جمهور در نقش تشریفاتی ظاهر شود اما در نهایت باید به جایی می‌رسیدیم که یکی از این دو عنوان حرف آخر را در دولت بزند. آن زمان نظام و مردم تصمیم گرفتند که به جای نخست وزیری، رییس جمهور باشد و اکنون هم تغییر دادن چنین وضعیتی خسارت‌ها و هزینه‌های سنگینی را به مردم و جامعه متحمل کرده و به ضرر کشور ما خواهد بود که با آن موافق نیستم».

کاندیدای ریاست جمهوری دهم در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه آیا موافق جداسازی هسته اقتصادی کشور از هسته مرکزی هستید یا خیر؟ گفت: «معتقدم بهره‌مندی‌ها نباید منزلت سیاسی بیافرینند. اگر بتوانیم بین دستیابی به منزلت سیاسی و بهره‌مندی‌های اقتصادی خطی بکشیم، راه وسیعی به سمت توسعه پیدا خواهیم کرد».

موسوی ادامه داد: «این ايده در دنیا در بين برخی از نحله‌های فکری طرفدارانی دارد و آن این است که سیاست داخلی و خارجی ما در احساس امنیت سرمایه‌گذاران اثر دارد و باید با ملاحظه اثرات بخش‌های دیگر را در بخش سرمایه‌گذاری در نظر بگیریم».

میرحسین موسوی در پایان این کنفرانس با تشکر از حجت‌الاسلام دعایی مدیرمسئول روزنامه‌ اطلاعات به دلیل در اختیار گذاشتن آمفی تئاتر روزنامه اطلاعات برای برگزاری این کنفرانس عنوان کرد که دولت‌ها می‌روند و خدمات در کشور باقی می‌ماند، بحث‌های امروز هم به این معنا نیست که ما از خدمات مدیران کشور، وزراء، کارمندان و آقای رییس‌جمهور چشم‌پوشی کرده‌ باشیم. در این کشور با نیت‌های خوب کارهایی صورت می‌گیرد اما انتخابات است و ما ایراداتی داریم. فکر می‌کنیم نگاه به این ایرادات امکان تجدید نظر درستی را ایجاد کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Japan
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۷
0
0
کم کم به موسوی هم امیدوارم می شویم امیدوارم ثابت قدم بماند و فاصله خود را با تحجر حفظ کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۷
0
0
احمدی نژاد هم از این حرفها زده بود اما در ایران از حرف تا عممممل فاصله من است تا ماه گردون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۸
0
0
قبل از انتخابات همه روشنفکر می شوند. حرفهای احمدی نژاد در مورد موی جوانان به یاد بیاورید. کلیپ آن در youtube هست... آن خواننده ای هم که نوشته کم کم به موسوی امیدوار می شویم... حالا برای 4 سال این یکی را امتحان کنیم بالاخره سعی و خطا هم یک روش هست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۸
0
0
با سلام : سوابق وعملكرد آقاي مهندس موسوي نشان از نزديك بودن ديدگاه ايشان با عملكرد نامبرده است . رعايت قانون اساسي و دور نمودن مصلحت هاي سياسي از اقتصاد و تاثير آن در جامعه مثبت و اميدوارم ايشان بتواند با عملكرد خود مسير صحيح و مطابق با علم روز را براي كشور به ارمغان بياورد اين مهم با استفاده از تمامي نيروها با اعتقاد به وطن ودين ( اسلام و هر نوع انديشه مثبت ديگري ) امكان پذير است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۸
0
0
با سلام
به نظر من كار درستي نيست كه افراد را با هم مقايسه كنيم موسوي قبلا امتحان خود را پس داده و نمره ي قابل قبولي هم كسب كرده است .. غير منصفانه است با كسي چون احمدي نژاد مقايسه شود!
همين ساده زيستي موسوي كه نشان از الگوپذيري او از مولايش علي ست و نه عوام فريبي يك عوام گرا!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۸
0
0
آقا نمی دونم چرا کسی از آقای اکبر اعلمی چیزی نمی گه فقط ایشونن که می تونند آزادی را به ایران بیاورند به سایت ایشان سر بزنید
ناشناس
|
Japan
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۹
0
0
شما كه جرات نداريد نظر مخالفانتون رو ثبت كنيد دم از ازادي بيان نزنيد من نظر خودم رو اعلام كردم ولي شما اون تو نظر كار بر نياورديد مبينيد كه ميون حرف و عمل فاصله زيادي است شما كه تحمل نظرات مخالفتون نداريد بي خود دم از اين شعارهاي تو خالي نديد لطفا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۲
0
0
از نظر تئوري ايشان حرفهاي خوبي زده اند ولي بعضي حرفها (مانند جمع كردن گشت ارشادچون زير مجموعه نيروي انتظامي هستند وآن نيرو هم تحت فرمان رهبري است) شايد
محقق نشود البته همين ايشان قرت تحليل مسائل را به شكل منطقي دارند قطعا از رئيس جمهور فعلي با صلاحيت تر هستند.خيلي منطقي وموجه صحبت كرد ه اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۵
0
0
حرف های موسوی را با احمدی نژاد مقایسه می کنید ! خلایق هر چه لایق !
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین