کد خبر: ۱۴۴۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
سؤالی که دولت باید پاسخ دهد:

آیا روغن و شیر و شکر و گوشت را هم رسانه ها گران کردند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت می گوید گرانی سکه و ارز کار رسانه ها و اس ام اس دادن یک خبرگزاری بود. اگر این گونه است آیا باز هم رسانه ها و اس ام اس ها قیمت شیر را بیش از 30 درصد ، روغن را بیش از 50 درصد ، قند و شکر را بیش از 20 درصد ، گوشت را بیش از 40 درصد ، مواد شوینده را بیش از 20 درصد و... افزایش داده اند؟ 

نوسانات اخیر قیمت سکه و ارز در بازار که هنوز نیز علی رغم اعلام افزایش سود سپرده های بانکی و نیز تک نرخی اعلام کردن قیمت دلار ادامه دارد ، مسئولان دولت را زیر شدید ترین انتقادها از جانب برخی رسانه ها و نمایندگان مجلس قرار داد که البته تا حدود زیادی این انتقادها وارد و بجا بود.

این انتقادها از آنجا وارد و بجا بود که طبق قانون دولت موظف و مسئول تنظیم بازار محسوب می شود و این در حالی است که دولت محترم در هفته های اول بحران سکوت محض کرده بود و تنها نظاره گر بازار بود و این سکوت آنچنان ناظران را در بهت و حیرت برده بود که برخی از آنها دولت را متهم کردند که برای تامین کسری بودجه خود و یا خرج های انتخابات آینده مجلس خود عامدانه نرخ سکه و ارز را بالا برده تا تامین درآمد نماید.

به هر حال و علت ، مسئولان دولتی بسیار دیر به این بحران ورود نمودند و با اعلام برخی سیاست ها وتصمیمات جدید ، کوشیدند آرامشی نسبی را بر فضای بازار حاکم کنند.

اما نکته ای که در بحران اخیر بازار ارز و سکه بسیار قابل توجه و تامل بود توجیهات مسئولان دولت از جمله رییس جمهوری و رئیس بانک مرکزی درباره دلایل افزایش قیمت سکه و ارز بود که در نوع خود جالب بود!

آنها در اظهاراتی عجیب - که از سوی برخی نمایندگان به "جوک"‌تعبیر شد - تقصیر نابسامانی در بازار ارز و سکه و افزایش قیمت ها را متوجه رسانه ها و از جمله سایت ها کردند و حتی مدعی شدند که چون یک خبرگزاری در یک روز تعطیل چند اس ام اس درباره قیمت های بازار داده ،‌اوضاع به هم ریخته است!

البته این توجیه ها و فرافکنی ها نیاز به آوردن استدلال و دلیل برای رد ندارد چه آنکه هر ناظر منصفی با اندک مطالعه قانون اساسی و دیگر قوانین عادی کشور و آشنایی با الفبای سازوکارهای حکومتداری در ایران ، می تواند میزان قدرت رسانه ها در مقابل حکومت و دولت و حتی وجود قدرتی به نام اپوزیسیون و مخالفان دولت برای عرض اندام را مقایسه کرده و خود نتیجه بگیرد، اما جهت استحضار مسئولان محترم دولت می خواهیم سوالی مطرح کنیم تا اگر مسئولان محترم صلاح دیدند به آن پاسخ دهند:

بر فرض صحت ادعای دولت درباره مقصر بودن برخی رسانه ها و جریان های سیاسی در ایجاد التهاب در بازار ارز و سکه ؛ آیا همین رسانه ها و جریان های سیاسی بودند که اخیراً قیمت شیر را بیش از 30 درصد ، روغن را بیش از 50 درصد ، قند و شکر را بیش از 20 درصد ، گوشت را بیش از 40 درصد ، مواد شوینده را بیش از 20 درصد و... افزایش داده اند؟ آیا قیمت این اقلام اساسی مصرفی مردم نیز با ارسال " اس ام اس " در روز تعطیل بالا رفته است ؟

آیا این گرانی های زنجیره ای که در سال های اخیر نه تنها یک بار بلکه دو یا سه بار در هر سال تکرار می شوند و امان مردم را بریده و شبح فقر را به مردم نزدیک تر ساخته اند ، کار رسانه های مخالف دولت و خبرگزاری ها و جریان های سیاسی مخالف دولت و اس ام اس هاست ؟

اگرچنین است دولت محترم باید پاسخ دهد که چگونه از سویی ادعای مدیریت بر جهان می کند ولی از سوی دیگر توان مدیریت بازار داخلی خود در دست چند رسانه و رقبای سیاسی اش است و عملا از اعمال حاکمیت بر بازار تهران عاجز است ؟

به گزارش عصرایران،نکته دیگر اینکه مردم عادت دارند به فرافکنی مسئولان و اینکه همه مشکلات شان به دسیسه های " استکبار جهانی و در راس آن آمریکا " نسبت داده شود ، اما ظاهرا دولت محترم در این زمینه نیز با پایین آوردن " کلاس کار " ، اس ام اس و چند خبر از بازار را مسئول و مقصر گرانی ها دانسته است! بهتر است لااقل وقتی قرار بر فرافکنی است همان عادت مالوف قبلی تکرار شود تا لااقل کلاس فرافکنی که تا کنون در حد "استکبار جهانی" بود به مرتبه "اس ام اس" تنزل نیابد!


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین