کد خبر: ۱۱۵۳۰۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵

ترابی: نظر شخصی سخنگوی شورای نگهبان محمل قانونی ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نصرالله ترابی، نماینده شهرکرد در مجلس در یادداشتی که در هفته نامه زردكوه منتشر شده است، اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان را نظری شخصی خواند. 

در هفته گذشته، نامه سخنگوی شورای نگهبان به مقام معظم رهبری منتشر شد که ایشان طی آن، خواستار افزایش اختیارات رئیس‌جمهوری شده بود. 

همان طور که در مجلس هم درباره این موضوع مطرح شد، چارچوب رفتاری شورای نگهبان طبق قانون اساسی مشخص است، یعنی در بحث قانونگذاری و نظارت، این شورا تنها می‌تواند در صورت مغایرت اقدامات مجلس با قانون اساسی و شرع، مانع از انجام این اقدامات شود. به غیر از این موارد، مجلس در انجام وظایف خود، مبسوط‌الید است. 

البته ممکن است در برگردان و تفسیر آیین‌نامه‌ها و قوانین، اختلافاتی بین نمایندگان و شورای نگهبان ایجاد شود که این اختلافات هماهنگی است و با جلسات بحث و گفت‌وگو رفع می‌شود. 

اما اینکه شورای نگهبان یک جلسه کارشناسی بگذارد و نظراتی در آن مطرح شود و ماحصل این جلسه را به عنوان تفسیر قانون اساسی مطرح کند، محمل قانونی ندارد. اگر ابهامی در تفسیر قانون باشد، این مسئله باید در شورای نگهبان مطرح شود که تفسیر آن، با شورا است. ممکن است ابهاماتی در بخشی از قانون اساسی ما یا قوانین موضوعه وجود داشته باشد، اما قانون تا وقتی تغییر نکرده، برای همه لازم‌الاجرا است. 

نامه سخنگوی شورای نگهبان، نظر شخصی ایشان بوده و ارتباطی به مجلس ندارد. ارتباط مجلس و دولت در قانون اساسی تعریف شده و اگر ابهامی در آن وجود دارد، برای این مسئله مرجع قانونی و شیوه رفع مشخصی تعریف شده و نمی‌توانیم نظر یک فرد را به عنوان مرجع حل این اختلافات در نظر بگیریم. 

در مجموع، به نظر می‌رسد برگزاری این جلسه مشورتی از سوی شورای نگهبان، اقدام اشتباهی بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین