کد خبر: ۹۰۹۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۷

تغییرات به سبک احمدی نژاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی نژاد دراولین اقدام خود در راستای تحقق شعار «خود من نماد تغییرم» جای معاونان‌اش را با یکدیگر «تغییر» داد. همان طور که قابل پیش بینی بود تغییرات وعده داده شده از طرف رئیس دولت تنها در ظاهر باقی می‌ماند و تنها به جا به جا کردن اطرافیانش منحصر می‌شود.

دراین بین نحوه و شکل انتخاب معاونان احمدی نژاد که گویا قرار است حکایت از«تغییر» وعده داده شده رئیس دولت داشته باشد، نه تنها تاکنون واکنش مثبتی درجامعه نداشته است، بلکه حامیان دیروز احمدی نژاد را به منتقدان امروزش تبدیل کرده است.

مردمی‌ که به نتیجه انتخابات معترض هستند چندان توجهی به تغییرات مدل احمدی نژاد و جا به جایی‌های کابینه‌اش و تقسیم قدرت در میان معاونان‌اش ندارند. همان طور که پیش تر هم قابل پیش بینی بود تغییرات وعده داده شده از طرف احمدی نژاد که خود را «نماد تغییر» نامیده بود از جنسی متفاوت با تغییرات خواسته شده از طرف مردم است.

اما نکته مهم‌تر این است که بسیاری ازکسانی که به هر دلیلی و با هر امیدی به احمدی نژاد رای داده بودند و به وعده‌‌های وی برای تحقق «تغییر» دل بسته بودند در مقابل این تغییرات چه واکنشی نشان خواهند داد؟ به نظر می‌رسد بسیاری از حامیان دولت نیز چندان از این تغییرات پیش آمده رضایت ندارند.

در این میان معرفی رحیم مشائی به عنوان معاون اول رئیس دولت و دست راست احمدی نژاد بحث برانگیزترین نکته در این میان است. در ایام تبلیغات انتخاباتی بیشترین حجم انتقادات به احمدی نژاد بر روی عملکرد و گفتارهای رحیم مشائی متمرکز بود. تا جایی که حتی جریانات حامی‌ دولت و طرفداران احمدی نژاد نیز خودشان در صف اول منتقدان به رحیم مشائی قرار داشتند. مراجع تقلید حامی‌ دولت، روحانیون حامی‌ احمدی نژاد، مجلسیان، اقشار مختلف مردم و خصوصا دانشجویان بسیجی حامی ‌احمدی نژاد در پیش از انتخابات با گذاردن این شرط که در آینده رحیم مشائی و امثال وی در دولت نقشی نداشته باشند، از احمدی نژاد حمایت کردند. حال رحیم مشایی جایگاه بالاتری در دولت آینده یافته است.

انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول محمود احمدی نژاد می‌تواند تنش‌ها در رابطه میان روحانیون بلندپایه قم و دولت دهم را افزایش دهد. اسفندیار رحیم مشایی که نسبت خانوادگی با محمود احمدی نژاد دارد (وی پدرخانم پسر احمدی نژاد است) یکی از جنجالی‌ترین اعضای دولت نهم بود که اقدامات و اظهارات او خشم بسیاری از روحانیون را برانگیخت.

اظهارات اسفندیار رحیم مشایی درباره دوستی با «مردم اسرائیل» نیز باعث واکنش تند برخی از مراجع و روحانیون در قم علیه دولت احمدی نژاد شد. 

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع نزدیک به محافظه کاران در قم، با انتقاد از اظهارات اسفندیار رحیم مشایی، خواستار «شکسته شدن سکوت دیگر علما و روحانیون در این باره شد» و گفته بود: «چه لزومی‌دارد کسانی که اینگونه فکر می‌کنند جزو همکاران رئیس جمهوری باشند؟» از این رو است که انتخاب رحیم مشایی که نسبتی خانوادگی با احمدی نژاد دارد، برای سمت معاونت رئیس جمهوری را یک موضع گیری آشکار در قبال منتقدان او می‌دانند. به گونه ای که به نظر می‌رسد رحیم مشایی و دولت دهم، در ابتدای کار؛ تکلیف خود را با همه منتقدان روشن کرده‌اند.

در کنار این امر نباید بی‌توجه به این مسئله هم بود که شاید رحیم مشائی به خاطر نوع عملکرد و روحیه‌ای که دارد در پی آن باشد که برخی از کارها ازجمله دادن آزادی‌های فردی و اجتماعی بدون آزادی سیاسی که معروف به آزادی چینی است، را انجام دهد. در کنار آن تغییرات در روابط با برخی کشورها از جمله آمریکا و شاید مردم اسرائیل را در دستورکار قرار دهد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین