کد خبر: ۸۱۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۱
روحانی با اشاره با وضعیت کشاورزی ایران:

با این سیاست‌ها روزبه‌روز وابسته‌تر می‌شویم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ نماینده‌ مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی تاکید کرد: «به‌جای خودکفائی در حوزه کشاورزی، وارد کننده محصولات کشاورزی شدیم».


به‌گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، دکتر حسن روحانی در جمع صاحب‌نظران، پژوهشگران و مدیران بخش خصوصی در حوزه کشاورزی که صبح امروز در محل سالن همایش‌های مرکز تحقیقات استراتژیک برای بررسی نحوه اجرای سیاست‌های کلی برنامه چهارم در بخش کشاورزی برگزار شده بود ضمن سخنانی اظهار داشت: «دولت در بخش کشاروزی هم از سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری و هم از وعده‌هائی که به ملت داده، فاصله زیادی دارد».
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز سخنان خود به اهمیت بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: «بخش کشاورزی در افق آینده جهان دارای اهمیت بیشتری خواهد بود و باید زمینه تحول و رشد این حوزه را فراهم نمود. در دنیای آکنده از رقابت کنونی قطعاً توان تولید محصولات کشاورزی یکی از مولفه‌های مهم قدرت ملی محسوب میشود. بنابراین ما نیز باید در این بخش از توان خوبی برخوردار باشیم».
 
وی همچنین گفت: «علیرغم بحران و رکود اقتصاد جهانی، سطح تقاضای محصولات کشاروزی در بازارهای جهانی رو به افزایش است و با حذف تدریجی یارانه‌های کشاروزی، در آینده شاهد تحول در قیمت محصولات کشاروزی خواهیم بود و لذا باید دولت و مجلس توجه ویژه‌ای نسبت به این بخش مبذول دارند».
 
رئیس کمیسیون سیاسی-دفاعی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «ایران زمانی صادر کننده اصلی محصولات کشاورزی منطقه محسوب می‌شد ولی متاسفانه امروز تبدیل به وارد کننده این محصولات شده است».
 
روحانی گفت: «علیرغم آنکه بخش کشاورزی 30 درصد اشتغال و 20 درصد تولید ناخالص داخلی را تامین می‌کند، متاسفانه در سالهای اخیر مورد بی‌مهری قرارگرفته است».
 
وی افزود: «گرچه بخش کشاورزی در زمینه تولید خصوصی است، اما مراحل ماقبل و ما بعد تولید عمدتاً در اختیار دولت است و متاسفانه اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی دراین بخش به کندی پیش می‌رود و از عقب ماندگی مشهودی برخوردار است».
 
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «دولت بجای رفع موانع تولید و حمایت از کشاورزان، باغداران، دامداران و ایجاد رونق در این بخش،‌ بیشتر به فکر واردات محصولات دیگر کشورهاست، که ادامه این روند تولید گران این بخش را با یاس و نامیدی مواجه می‌کند. دولت بجای کاهش تعرفه واردات محصولات دیگر کشورها، باید از طریق کاهش تعرفه واردات کالاهای مورد نیاز این بخش به تولید گران داخلی کمک کند». 

وی گفت: «طبق بند 38 سیاست‌های کلی قانون برنامه چهارم توسعه،‌ دولت باید از طریق حمایت توسعه داخلی و حرکت بسمت خودکفایی، امنیت غذایی کشور را تامین کند. بنابراین دولت می‌بایست در اجرای این سیاست، برای دست‌یابی به خودکفائی برنامه‌ریزی می‌کرد».
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: «در آغاز کار این دولت وزیر مربوطه در جریان رای اعتماد مجلس،‌ به نمایندگان ملت قول داد که کشور در محصولات گندم از سال1384، جو از سال 1385، برنج و ذرت و شکر تا سال 1387به خودکفائی کامل می‌رسد. در حالیکه واردات گندم در سال 1385 یک میلیون و 155 هزار تن و در سال 1387 نزدیک به 6 میلیون تن است. واردات جو درسال 1386، 196 هزار تن و در 5 ماهه اول سال 87، 270هزار تن می‌رسد. واردات ذرت در سال 85، دومیلیون و 909 هزار تن و در سال 86 دو میلیون و 683 هزار تن و در 5 ماهه سال جاری نیز یک میلیون و 390 هزار تن می‌باشد. در حالی‌که در سال 83 تنها 190 هزار تن شکر وارد کشور شده بود و هیچ کمبودی نداشتیم، واردات شکر درسال 85 دو میلیون و 481 هزار تن و درسال 86 یک میلیون و 196 هزار تن بوده است».
 
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: «واردات برنج نیز در سال 85، یک میلیون و 216 هزار تن و در سال 86، یک میلیون و 67 هزار تن و در 5 ماهه سال جاری 423 هزار تن بوده است. در زمینه حبوبات هم که در سال 83، یکصد هزار تن محصول صادر کردیم درسال 86،به‌جای صادرات متاسفانه یک‌صد هزار تن وارد کردیم».
 
روحانی تصریح کرد: «بنابر این دولت نه در اجرای سیاست‌های برنامه چهارم موفق بوده و نه طبق وعده‌ای که مسئولین دولتی به‌ویژه مسئولین بخش کشاورزی در جریان رای اعتماد به ملت دادند، عمل کرده است. اگر از مسئله کم آبی سال گذشته به‌عنوان یک دلیل یا بهانه بگذریم درسال 1385 که سال بسیار پرآبی بود و نزولات جوی از میانگین 30 ساله در بسیاری از استانها مثل کرمانشاه، کردستان، اصفهان، خوزستان، تهران، چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بیشتر بوده است. بنابراین افزایش واردات درسال 1385 هیچ توجیحی نخواهد داشت».
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت افزود: «بی‌توجهی به رهنمودهای سند چشم انداز و سیاست‌های برنامه چهارم و واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و همچنین عدم توجه برای رفع موانع رشد تولیدات و عدم حمایت لازم از تولیدگران عوامل اصلی این عقب افتادگی است. فشار برمنابع آبی بویژه آبهای زیرزمینی که حسب اعلام وزارت نیرو بیش از 7 میلیارد متر مکعب بیلان منفی در سفره‌های زیر زمینی وجود دارد، نگرانی دیگری است که آینده کشاورزی را تهدید می‌کند که همه این مسائل در نهایت امنیت غذایی و درنتیجه امنیت جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد».
 
وی افزود: «آمار نشان می‌دهد که تولید پنبه در سالهای 85 و 86 به پائین‌ترین سطح خود در 60 سال اخیر رسیده است. در حالی‌که در سال 82، 7/4 هزار تن پنبه وارد شده و در مقابل 4/10 هزار تن صادر شده، درسال 85، 2/44 هزار تن وارد شده و فقط 4 هزار تن صادر شده است. کشوری که در برخی از سالها حدود 90 هزار تن پنبه صادر می‌کرده در سال گذشته مجبور به واردات حدود 60 هزار تن پنبه شده است. تاسف‌بارتر آنکه در محصولات باغی و میوه که صادرات ما در حد واردات بوده؛ مثلا در 83، واردات ما 1/288 هزار تن و صادرات ما 7/264 هزار تن بوده است. متاسفانه واردات در 5 ماهه اول سال 87، 5/339 هزار تن بوده است».
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: «ادامه سیاست فعلی روز به روز ما را از سیاست‌های کلی مصوب رهبر معظم انقلاب دور می‌کند و کشور را به خارج وابسته‌تر خواهد کرد».
 
وی افزود: «لازم بود دولت از افزایش درآمد نفتی طی سالهای گذشته که در صندوق ذخیره ارزی جمع آوری شده بود برای تقویت بخش کشاورزی استفاده می‌کرد و زیر ساخت‌های این بخش مهم را تقویت می‌کرد. زیر ساخت‌هایی مانند افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح مدیریت آب و اصلاح سیستم‌های آبیاری و تشویق بخش کشاورزی به ایجاد مجتمع‌های پیشرفته و مدرن کشاورزی،‌ توجه به صنایع تبدیلی و اختصاص بخش قابل ملاحظه‌ای از تسهیلات بانکی به حوزه تولید می‌بایست مد نظر قرار می‌گرفت. لیکن دلارهای نفتی کشور بیشتر صرف واردات محصولات کشاورزی شد تا تقویت و بهبود تولید و تنها کمتر از یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی به صنایع تبدیلی اختصاص یافت».
 
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: «مردم ایران هرگز عادت نداشته‌اند که در تابستان پرتقال بخورند. اما متاسفانه دلارهای کشور صرف واردات پرتقال و سایر میوه‌های باغی میشود آنهم نه در فصل خود که برای کنترل بازار باشد، بلکه در تابستان که یک اقدام غیر ضروری و لوکس محسوب می‌گردد. واردات گسترده میوه بی‌تردید باعث اتلاف منابع ارزی کشور شده است».

روحانی با تاکید بر این‌که توجه دولت به بخش کشاروزی نه تنها بعنوان یک مسئله اقتصادی، بلکه باید بعنوان یک استراتژی در راه ایجاد امنیت غذایی مد نظر باشد، گفت: «در خاورمیانه که پیش بینی می‌شود طی سالهای آینده معضل اصلی و حتی منازعات بر سر منابع آب باشد، ما باید بخش کشاورزی را بعنوان بخش مهمی از مبحث امنیت ملی خود در نظر بگیرم و مولفه اصلی آن که برای ما آب و سیستم‌های آبیاری است بهبود ببخشیم».
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک خاطرنشان کرد: «مسئله دیگر در این بخش آنست که باید به کشت‌های جایگزین و محصولات جدید کشاروزی که با شرایط آب وهوایی ما سازگاری دارند روی آورد و کشور را به سمت خود کفایی در بخش کشاروزی و غذا سوق داد. لیکن چنین حساسیتی از مسئولین امر، فعلا استنباط نمی‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۸۷/۰۹/۰۵
0
0
چرا كسي چون روحاني كه نماينده رهبري در مجمع تشخيص مصلحت نظام است از وضعيت كشور گله مند است در صورتي كه ريس جمهور گفت تا به حال يك نفر هم در مساپل اقتصادي طرح و پيشنهادي به ما نداده است چرا اين حرفهاي روحاني به ريس جمهور منتقل نشده است كه اينهمه بدبختي در بخش كشاورزي نداشته باشيم و ميوه ما در باغ بخرند 150 تومان و در مغازه به قيمت 1200تومان بفروشند و با اين خشكسالي و سرما زدگي در استان يزد و كرمان كشاورزان رمق نفس كشيدن ندارند
ناشناس
|
-
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۹/۰۵
0
0
آقاي روحاني نماينده مردم سمنان در مجلس خبرگان است نه تهران .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین