کد خبر: ۱۴۱۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲

جزئیات سرشماری ۹۰ را اعلام شد/ کاهش نرخ رشد جمعیت

رسیدن جمعیت به ۷۴٫۹۶ میلیون نفر
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مرکز آمار ایران با تشریح جزئیات سرشماری امسال از کاهش نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۱۳۹۰ خبر داد. 

عادل آذر امروز درباره نتایج اولیه سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۰ توضیح داد: بر اساس نتایج اولیه آمارگیری جمعیت کشور در سال جاری به ۷۴٬۹۶۱٬۷۰۲ نفر رسید. این رقم در سال ۱۳۸۵ معادل ۷۰٬۴۹۵٬۷۸۲ نفر بود. به این ترتیب نرخ رشد جمعیت کشور در حد فاصل بین سال ۸۵ تا ۹۰ از ۱٫۶ درصد به ۱٫۳ درصد کاهش یافته است. 

به گفته رییس مرکز آمار ایران؛ نسبت مردان به زنان در کشور ۵۱ به ۴۹ درصد بوده و نسبت جمعیت شهری به روستایی نیز براساس نتایج اولیه آمارگیری ۷۱ به ۲۹ درصد بوده است. 

وی یادآوری کرد: در سال ۸۵ نسبت مردان به زنان در کشور همان رقم ۵۱ به ۴۹ درصد اما نسبت جمعیت شهری به روستایی ۶۸ به ۳۲ درصد بود. 

عادل‌‌آذر توضیح داد: براساس نتایج اولیه سرشماری به ازای هر ۱۰۳ مرد ۱۰۰ زن در کشور وجود دارد که این نسبت در سال ۸۵ نیز همین ارقام بود. 

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به این‌که پیش‌بینی این مرکز درباره متوسط نرخ رشد جمعیت کشور ۱٫۴۷ درصد بود که محقق نشد، اظهار کرد: بعد خانوار ایرانی نیز براساس نتایج اولیه سرشماری به ۳٫۶ نفر کاهش یافته است. این رقم در سرشماری سال ۷۵ معادل ۴٫۴ و در سال ۸۵ معادل چهار نفر بود. 

این مقام مسئول با اشاره به این‌که نتایج نهایی سرشماری ۱۳۹۰ در خردادماه سال آینده منتشر می‌شود، اعلام کرد: درصد عدم همکاری در سرشماری سال جاری زیر یک درصد بود که این رقم حتی از استانداردهای بین‌المللی بالاتر است. 

به گفته وی در سرشماری انجام شده از هر هزار نفر حدود پنج نفر عدم همکاری داشتند که معادل نیم درصد از کل جمعیت می‌شود. 

آذر همچنین با اشاره به این‌که سرشماری امسال برای نخستین‌بار کد پستی و شماره ملی افراد نیز گرفته شد، افزود: هزینه سرشماری امسال حدود ۷۰ میلیارد تومان بود. 

او در پاسخ به این سوال که حق‌الزحمه آمارگیران چه زمانی پرداخت می‌شود، نیز گفت: تاکنون حق‌الزحمه اکثر آمارگیران پرداخت شده و تا پایان هفته آینده سایر حق‌الزحمه‌ها پرداخت خواهد شد. 

رییس مرکز آمار ایران همچنین با اشاره به اینکه اطلاعات سرشماری در اختیار نهادهای مانند سازمان امور مالیاتی قرار نمی‌گیرد، افزود: اطلاعات به دست آمده از سرشماری ربطی به هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین