کد خبر: ۱۱۵۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۴

افزایش ۲۳ درصدی واردات کشور در عرض یک سال

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ واردات کشور در هشت ماه ابتدایی سال جاری، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۲۳٫۲ درصد افزایش داشته و حدود دو برابر صادرات کشور در همین مدت بوده است. 

اردشیر محمدی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک در جمع خبرنگاران، میزان واردات کشور در هشت ماه نخست سال جاری را ۲۰ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار اعلام کرد که به گفته وی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳٫۲ درصد افزایش یافته است. 

وی وزن این میزان کالای وارداتی را نیز ۲۹ میلیون و ۹۷۴ هزار تن اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۳٫۳ درصد کاهش داشته است. 

رئیس کل گمرک ایران در خصوص اقلام عمده وارداتی نیز اظهار داشت: در هشت ماهه سال جاری، طلای خام عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود و با اختصاص ۸٫۶۹ درصد از کل ارزش واردات جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج با ۳٫۸۲ درصد سهم ارزشی در جایگاه دوم قرار گرفت و محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج تخت و گرم نورد شده با ۱٫۶۷ درصد سهم از ارزش، رتبه سوم را به خود اختصاص داد. 

محمدی گفت: در مدت یاد شده امارات متحده عربی۳۱٫۱۷درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده کالا به ایران در رتبه نخست جای گرفت. 

سهم امارات از واردات کشورمان در این مدت ۱۲ میلیارد و ۵۵۹ میلیون دلار بود. چین با ۳میلیارد و ۴۵۷ میلیون دلار و ۸٫۵۸ درصد سهم ارزشی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و کشور آلمان نیز با ۲ میلیارد و ۸۳۳ میلیون دلار و ۷ درصد در رتبه سوم جای گرفت. کشورهای سوییس و ترکیه نیز به ترتیب ۶٫۶ درصد و۶٫۳درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند. 

وی همچنین میزان صادرات غیرنفتی را با احتساب میعانات گازی بیش از ۲۰ میلیارد ‌دلار اعلام کرد و وزن این میزان صادرات غیرنفتی را نیز ۴۴ میلیون و ۸۳۰ هزار تن ذکر کرد. معاون وزیر اقتصاد همچنین ارزش صادرات غیرنفتی کشور بدون احتساب میعانات گازی را هم ۱۷ میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار اعلام کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین