کد خبر: ۱۶۵۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۵
جرعه ای از چشمه رمضان

شرح دعای روزهای ماه مبارک رمضان (روز دهم)

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شرح دعای روزهای ماه مبارک رمضان به قلم حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی

هرچه درباره ماه مبارک رمضان گفته شود و مکتوب گردد، اندک است، چون اصل «روزه» عمل ویژه یک‌ماهه است و نادیده گرفتنی «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی‌الذین من قبلکم» نمی‌باشد و استثنا برای احدی ندارد و در صورت عذر، باید به نوعی تدارک «فعده من ایام اخر» شود. بدین جهت رسول خاتم، برای هر روز دعای کوتاه دارد و در روز دهم می‌فرماید:‌ «اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوكّلین علیكَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْكَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیكَ بإحْسانِكَ یاغایَةَ الطّالِبین. 

بار پروردگارا در این ماه «یا در این روز» مرا از توکل‌کنندگان بر خود قرار ده، و مرا از پیروزمندان محضر خود مقرر نما و از کسانی باشم که به تو نزدیک شده و مقام «قرب» یافته‌ام»، و در پرتو احسانت به خواسته‌هایم رسیده‌ام، ای نهایت جویندگان. 

2ـ در این فراز از دعا، به سه موضوع مهم توجه شده که عبارتند از توکل بر خداوند، بار یافتگان مقبول به محضر خداوندی و رسیدن به مقام قرب خداوندی. توکل یک سرمایه است و در عین حال وسیله و تکیه‌گاه، محبوب خداوند، که خود فرموده «وعلی الله فلیتوکل المتوکلین» بر من توکل کنید. فوز و فیض و فضل یک مثلث شکوهمند قرآنی است که هر یک دیگری را با خود دارد و رسیدن به «فوز» یعنی موفقیت و مقبولیت و پیروزی، آنهم نزد خداوند دستاورد مهمی می‌باشد و رسیدن به عنوان «مقربین» و دریافت‌کنندگان مقام قرب در محضر خداوندی، نهایت آرزو و ایده هر دانشمند و اندیشمند و داوطلب و جوینده می‌باشد که در پرتو احسان خداوندی دست یافتنی می‌باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین