کد خبر: ۱۷۱۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۸

سرطان، معضل اصلی كشور در 10 سال آينده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مسئول كميته سياست گذاري شبكه ملي وزارت بهداشت گفت: حتي اگر برنامه‌هاي كنترل سرطان از همين الان و مطابق برنامه سازمان بهداشت جهاني پيش برود در 30 سال آينده آمار سرطان در ايران دو برابر خواهد شد و اگر اين برنامه‌ها صورت نگيرد آمار آن به حدي رشد خواهد داشت كه بهتر است از ذكر آن بگذريم.

به گزارش ايسنا، دكتر پيام آزاده، دبير علمي كنگره انجمن علمي جراحان ايران و مسوول كميته راهبردي انجمن سرطان در اين رابطه افزود: آمار فعلي مبتلايان به سرطان بسيار وخيم است و 90 هزار مبتلاي جديد تنها در سال جاري ثبت شده است كه اين آمار در سه سال پيش، 70 هزار بيمار بوده است.

وي افزود: البته اين آمار كاملا صحيح نيست و ممكن است بسياري از مبتلايان به سرطان در آن ثبت‌ نشده باشند.

وي با بيان اينكه بيماري سرطان در 10 سال آينده معضل اصلي كشور خواهد بود، اضافه كرد: اين مساله هم از جهت بار مرگ و مير و بيماري و هم از جهت بار اقتصاد سلامت بسيار اهميت دارد.

دكتر آزاده با اشاره به اينكه در كشورهاي پيشرفته متوسط سرانه سلامت 17 تا 20 درصد و در ايران اين ميزان سه تا پنج درصد است، ادامه داد: درمان سرطان هزينه‌هاي سرسام‌آوري را به كل جامعه از خانواده تا دولت تحميل مي‌كند و اگر كسي در دنيا به سرطان مبتلا شود از نظر سطح اجتماعي يك سطح پايين مي‌آيد و اين در حالي است كه در كشور ما سرانه سلامت بسيار پايين بوده و هر چقدر هم منابع مختلفي به آن تخصيص داده شود، فقط مقدار كمي از آن به سرطان مي‌رسد.

دبير علمي كنگره انجمن علمي جراحان ايران اظهار كرد: 50 درصد سرطان‌ها ناشي از سطح زندگي غيرصحيح است كه در ايران اين مساله بيش از 50 درصد ديده مي‌شود.

وي افزود: طبق پيش‌بيني‌هاي سازمان بهداشت جهاني سال آينده آمار سرطان در جهان دو برابر مي‌شود. با وجود آن كه تعداد مبتلايان به سرطان در كشورهاي پيشرفته بيشتر است اما 70 درصد مرگ‌ و ميرها در كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران اتفاق مي‌افتد.

دكتر آزاده با بيان اينكه نمي‌توانيم دقيقا جايگاهمان را در كشورهاي در حال توسعه مشخص كنيم، افزود: آمار سرطان فقط چند سال است كه به صورت رسمي استخراج مي‌شود و از طرفي كشورهاي ديگر هم آمار صحيحي را ارائه نمي‌دهند.

اين متخصص انكولوژي و راديوتراپي با بيان اينكه تاكنون برنامه‌هاي بسياري براي كنترل سرطان داشته‌ايم كه به دلايل مختلف عملي نشده اند، تصريح كرد: كم‌كم در سرطان‌هاي دستگاه گوارش مقام اول را در دنيا به دست مي‌آوريم. همچنين در سرطان پستان كه 8 تا 13 درصد شيوع داشته با افزايش مبتلايان روبرو بوده‌ايم كه اگر اين سرطان‌ها در مراحل اوليه با غربالگري شناسايي شوند، خيلي ساده قابل درمان است.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينكه تغييرات فرهنگي هر چند هم كوچك باشند در كنترل سرطان موثرند، افزود: تغيير در تغذيه، سيگار كشيدن، كنترل مواد غذايي و آب آشاميدني، كنترل آلودگي هوا و كودهاي شيميايي كه محتوي نيترات بسيار بالايي هستند از عوامل ايجاد سرطان به خصوص سرطان معده‌ هستند.

مسوول كميته سياست‌گذاري شبكه ملي تحقيقات وزارت بهداشت به سه علت اصلي مرگ و مير در ايران يعني تصادفات، بيماري‌هاي قلب و عروق و سرطان اشاره كرد و افزود: با توجه به اينكه عامل سرطان روز به روز بيشتر شده و سن ابتلا به آن كاهش يافته است، مهم‌ترين مساله كنگره انجمن علمي جراحان ايران در اين دوره مسئله سرطان است.

وي ادامه داد: از جمله محورهاي علمي كنگره، سرطان پستان، سرطان دستگاه گوارش، مراقبت‌هاي ويژه، كنترل درد و اخلاق حرفه‌اي است.

آزاده با بيان اينكه امتيازهايي كه وزارت بهداشت براي كارگاه‌هاي اين كنگره اعطا كرده، نشان‌دهنده گستردگي آن است، افزود: در 10 سالي كه دبير كنگره‌هاي مختلف بوده‌ام هيچ برنامه‌اي به اين گستردگي و جامعي صورت نگرفته و اين كنگره تمام تخصص‌ها و فوق‌تخصص‌ها را پوشش مي‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
0
0
سلام ،در سالهاي اخير تو جه به کار خانجات صنايع غذايي براي سرپا نگه داشتن وسود ده کردن آنها باعث شده که فقط به حجم و ظاهر توليدات آنها توجه شود وبه محتواي آنچه به مردم تحويل مي دهند توجهي نشود.بسياري از موادي که سالهاست در صنعت مواد غذايي اروپا وغرب مصرف آنها ممنوع شده واستفاده نمي شود در ايران بطور فراوان وروزمره استفاده مي شودوتوسط اداره نظارت بر مواد غذايي واستاندارد تاييد هم مي شودواز آن بعنوان مقدار مجاز ياد مي شودکه مشخص نيست که اين مقدار مجاز بر چه اساسي مشخص ميشود.کشور هاي اروپايي وامريکايي که اين مقدار مجازها را تعيين کرده اند خود درنيم قرن گذشته مصرف آنها را با مشخص شدن عوارض جسمي آنها منجمله سرطان ممنوع کرده اند چرا در ايران هنوز مصرف ميشود را بايد از مسئولين اداره نظارت واستاندارد پرسيد. .مواد نگهدارنده اي همچون بنزوات سديم،سوربات پتاسيم ،نيتراتها ،فسفاتها،اسانسها،رنگهاي شيميايي مورد استفاده در صنايع غذايي و....هزاران ماده شيميايي ديگر.جالب اينست که ميزان استفاده از اين مواد هم چندين برابر استاندارد باطل شده اروپايي وامريکايي در مورد اين مواد است مثلا ميزان بنزوات استفاده شده در نوشابه هاي ايراني بيش از چهار برابر استاندارد باطل شده امريکايي است وبا مصرف يک نوشابه بيش از چهار برابر ميزان مجاز بنزوات سديم وارد بدن شما مي شود که ماده اي شديدا سرطانزا است. مصرف داروهاي ضد بارداري وهورمونهاي زنانه در خانمها از عوامل اصلي ايجاد سرطانهاي پستان ،تخمدان ورحم و....است.گازهاي شيميايي وبخارات حاصل از سوخت گاز خانگي ،گازوئيل ،نفت وبنزين و.....از عوامل ايجاد کننده سرطان است که شهرهاي ما بخصوص شهرهاي بزرگ شديدا به آن آلوده است.سموم شيميايي ارگانو فسفره وترکيبات گوگرد مورد استفاده در توليدات کشاورزي از عوامل ايجاد سرطان است.تازه اين به غير از مواد شيميايي سرطانزا در ساير صنايع کشور است .در کل ميزان در معرض مواد شيميايي سنتتيک وغير سنتتيک ،انواع تشعشعها و....موجب ايجاد سرطان مي شود که فقط وفقط براي بالا بردن توليد وچرخيدن چرخ کارخانجات وجلوگيري از بيکار شدن کارگران وبا فهم سرطانزا بودن آنها از طرف مسئولين مربوطه در سازمانها و وزارتخانه هاي دولتي استفاده مي شود.حال که بدليل مصرف واستفاده ده ها سال مواد سرطانزا چه غذايي وچه دارويي وچه صنعتي سونامي سرطان مملکت ما را فرا گرفته کاري از دست کسي بر نمي آيد چرا که حتي با قطع کامل مصرف مواد سرطانزا که در کشور ما امري محال است بيش از نيم قرن وقت لازم است تا اثرات اين مواد در بدن مردم از بين برود واز بدن همه پاک شود.لذا همه بايد حضور سرطان را در تک تک سلولهاي بدنشان بپذيرند وبا آن کنار بيايند مگر اينکه از جامعه شهري و لوازم وتوليدات آن دور شوند تاکم کم اثرات مصرف حجم عظيمي از مواد سرطانزا از بدن آنها مقداري برطرف شود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین