کد خبر: ۳۴۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۲۸

پرواز نخستين كشتي هوايي خاورميانه در آسمان ايران

آفتاب‌‌نیوز :  كشتي هوايي( اير شيپ) يكي از جديد‌ترين انواع بالن است كه توسط شركت خصوصي «آسمان خزر» در ايران خريداري شده و به زودي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

كشتي هوايي يا ايرشيپ علي‌رغم داشتن شباهت‌هاي مكانيسمي تفاوت‌هاي اساسي با بالن دارد كه همين تفاوت، جذابيت سفر با آن را دو چندان مي‌كند. اين وسيله داراي كاربردهاي متفاوتي مانند كاربرد تبليغي، آموزشي، نظامي و تفريحي است اما در سراسر جهان بيشتر مورد استفاده تفريحي و تبليغي قرار مي‌گيرد.

«امير‌علي مرادي» كارشناس بازايابي شركت آسمان خزر در مورد تفاوت كشتي هوايي و بالن مي‌گويد: «پرواز با بالن فقط در جهت وزش باد ميسر است و خلبان تنها قادر است ارتفاع آن را تغيير دهد اما كشتي فضايي اين محدوديت را نداشته و خلبان آن مي‌تواند علاوه بر تغييرات ارتفاعي،جهت را هم تغيير دهد.»

به گفته وي از اين وسيله تفريحي در خاورميانه نمونه ديگري وجود ندارد و در آسيا تنها كشورهاي هند، چين و ژاپن داراي اين كشتي هستند كه تمامي آنها در محورهاي گردشگري از آن استفاده مي‌كنند.

كشتي هوايي شبيه خربزه است و ظرفيت حمل 4 نفر را دارد.از اين كشتي بيشتر در برنامه‌هاي فيلمبرداري هوايي و تبليغات استفاده مي‌شود اما «علي‌مرادي» تاكيد مي‌كند:« اولويت استفاده از اين كشتي محورهاي فرهنگي، تفريحي و سپس تبليغي است.»
وي مي‌افزايد: «اين وسيله در حال حاضر در فرودگاه آزادي آبيك قزوين نگهداري مي‌شود و اگر تا به امروز مورد استفاده قرار نگرفته به اين دليل است كه بيشتر مايل به همكاري با گروه‌هاي فيلمساز و شركت‌هاي گردشگري هستيم. اين در حالي است كه پيشنهادهاي متعددي از سوي شركت‌هاي بزرگ و كارخانجات داخلي براي تبليغات بلندمدت داشته‌ايم.»

«علي‌مرادي» كه خلباني كشتي هوايي را نيز بر عهده دارد مي‌گويد: «طبق مجوز اخذ شده از تمامي نهادها و سازمان‌هاي ذيربط اين كشتي محدوديتي براي پرواز ندارد و در تمام ايران مي تواند براي مقاصد تعريف شده پرواز كند. به همين منظور شركت آسمان خزر در نظر دارد تا محل نگهداري آن را به فرودگاه «آسمان‌ري» جاده ورامين انتقال دهد تا مركز فرماندهي و بازاريابي آن تهران باشد.»

كاپيتان «علي‌مرادي» در خاتمه تصريح مي‌كند: «كشتي هوايي با هزينه‌اي معادل 300 ميليون تومان از آلمان خريداري شده كه اميدواريم تحولي در صنعت گردشگري ايجاد كند. پرواز يكي ازجذابترين خواسته‌‌هاي بشر است كه كشورهاي پيشرفته با به كارگيري انواع بالن‌ها و كشتي‌هاي فضايي اين آرزو را برآورده مي‌كنند. به همين دليل در كشورهايي مانند چين و هند اين وسيله‌هاي پروازي يكي از خدمات پرطرفدار گردشگري و يكي از درآمدزاترين كالاها محسوب مي‌شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین