کد خبر: ۱۳۰۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶

جواد لاریجانی: گزارشگر ویژه حقوق بشر را نخواهیم پذیرفت

در موضوع حقوق بشر چیزی برای مخفی کردن و پنهان‌کاری نداریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو ارشد قوه قضائیه جمهوری اسلامی و دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه با بیان اینکه در موضوع حقوق بشر چیزی برای مخفی کردن و پنهان‌کاری نداریم، گفت: چیزی که امروز همگان شاهد آن هستند، تهاجم سیاسی به اسم حقوق بشر علیه ایران است و ما گزارشگر ویژه را نخواهیم پذیرفت.

به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا، محمد جواد لاریجانی روز شنبه ٢۵ تیرماه ٩۰، اقدام نهادهای بین‌المللی در تعیین گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران را غیرقانونی و یکجانبه خوانده و گفته است: جمهوری اسلامی با شخص گزارشگر حقوق بشر مشکلی ندارد، اما تعیین گزارشگر برای وضعیت حقوق بشر ایران قابل قبول نیست و ما این موضوع را نخواهیم پذیرفت.

گفتنی است اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه، ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد)، احمد شهید، وزیر امور خارجه سابق مالدیو و فعال حقوق بشر را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران انتخاب کردند، که بر اساس مصوبه شورای حقوق بشر، گزارشگر ویژه موظف است گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران را بررسی کرده و گزارش نهایی خود را در نشست در ماه سپتامبر، به اعضای شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی اظهار کرد: در کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی، هیچ تنش و نکته‌ای وجود ندارد و تنش‌های موجود فقط تهاجم سیاسی و تبلیغاتی مخرب غرب علیه کشور است.

وی تاکید کرد: در موضع حقوق بشر، چیزی برای مخفی کردن و پنهان‌کاری نداریم و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هم‌پیمان آمریکا، خودشان ناقض قوانین حقوق بشری هستند و شهروندان خودشان را شکنجه و زندانی می‌کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه گفته است که مسائل مطرح درباره وضعیت حقوق بشر در ایران “همانند سایر موضوع‌های غرب علیه ایران”، یک پروژه جدید سیاسی است و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز، از جمله همین اقدامات غرب است.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز، اول تیرماه اعلام کرد که پذیرش گزارشگر از سیاست‌های کشور نیست. 

پیش از این، ندرس آگوئیلار، رینالدو گالیندوپل و موریس دنبی کاپیتورن، گزارشگران ویژه حقوق بشر درباره ایران بوده‌اند که مأموریت دو نفر اول در ایران به سرانجام نرسید و مأموریت گزارشگر آخر هم در سال ۲۰۰۲ میلادی و پس از آنکه قطعنامه نقض حقوق بشر ایران در کمیسیون حقوق بشر رأی لازم را کسب نکرد، پایان یافت و احمد شهید چهارمین گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران به شمار می‌رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین