کد خبر: ۹۰۱۵۷
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۳:۴۴
مناظره کلیدی و سرنوشت‌ساز برگزار شد؛

حملات کف‌آلود و سخیف احمدی‌نژاد - متانت و صراحت میرحسین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مناظره کلیدی و سرنوشت‌ساز محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی در شامگاه چهارشنبه به عرصه‌ای برای حملات تند و هیجان آلود رئیس دولت نهم به هاشمی و خانواده‌اش، خاتمی، ناطق نوری و نهایتاً همسر میرحسین تبدیل شد. معرکه‌ای که البته به دلیل متانت و وقار میرحسین موسوی و پاسخ‌های صریح، رسواگرانه اما منطقی او به پیروزی غیر قابل انکار آخرین نخست‌وزیر ایران انجامید.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ محمود احمدی‌نژاد همانطور که پیشتر وعده داده بود مناظره تلویزیونی چهارشنبه شب خود با میرحسین موسوی را به معرکه‌ای غیرقابل تصور برای اتهام‌افکنی علیه اکبر هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش، سید محمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری و فرزندش، تمام دولت‌های 24 سال گذشته و نهایتاً زهرا رهنورد همسر روشنفکر میرحسین موسوی تبدیل کرد. اتهامات حیرت‌آور احمدی‌نژاد به کل دولت‌های گذشته، ذکر اسامی افراد مختلف (از کرباسچی و قبه و صفایی فراهانی گرفته تا ناطق و هاشمی) و سرانجام ادبیات کف‌آلود و هیجان‌آمیز وی باعث شد که اظهارات رئیس دولت نهم عملاً تا حد دعوایی شخصی و سطح پایین تنزل پیدا کند. هر چند که برخورد اخلاقی، فروتنانه و مظلومانه میرحسین موسوی و انتقادات صریح او که با رعایت کامل اصول اخلاقی مطرح شد؛ تقریباً اکثر مخاطبان این برنامه را به نتیجه‌ای مشترک رساند.

در شرایطی که گفته می‌شود حداقل 40 میلیون شهروند ایرانی شاهد این مناظره بودند؛ احمدی‌نژاد اظهارات خود را با انتقاد از «حجم بی‌سابقه تخریب دولت نهم» آغاز کرد. با این حال بلافاصله خود وارد میدان اتهام‌افکنی و تخریب ‌گرایانه‌ای شد که قطعاً در 25 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. احمدی‌نژاد با صراحت ادعا کرد که هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و میرحسین موسوی علیه او متحد شده‌اند و هاشمی را «صحنه گردان اصلی» رقابت‌های انتخاباتی خواند. در حقیقت، محور اصلی اظهارات تهاجمی احمدی‌نژاد همان استراتژی‌ای بود که هم‌اکنون توسط ستاد انتخاباتی وی و رسانه‌های حامی‌اش پیگیری می‌شود. یعنی تلاش برای القای این مساله که انتخابات امسال ادامه انتخابات سال 84 است و رقابت اصلی نه میان احمدی‌نژاد و سایر نامزدها که بین احمدی‌نژاد و هاشمی است تا مخالفان و منتقدان هاشمی را به نفع رئیس دولت نهم تحریک کند. احمدی‌نژاد در این مناظره بارها بر این نکته انگشت گذاشت و کوشید هاشمی را در نقطه مقابل خود قرار دهد. وی در این مسیر ادعا کرد که هاشمی رفسنجانی در سال 84 به یکی از پادشاهان عرب پیغام داده که دولت احمدی‌نژاد بیش از 6 ماه دوام نخواهد آورد و حداقل سه بارنیز تاکید کرد که هاشمی صحنه‌گردان انتقادات فعلی از دولت نهم است.

او در طول این مناظره برای اولین بار به صراحت، فرزندان هاشمی رفسنجانی را به رشوه‌گیری و رانت‌خواری متهم کرد و نه تنها هاشمی؛ که علی اکبر ناطق نوری و فرزند پسر او را نیز آشکارا به رانت‌خواری و جمع‌آوری ثروت محکوم نمود. وی مدیران دولت‌های قبلی را به زمین خواری متهم کرد و مدعی شد لیستی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد این مدیران صدها هکتار از زمین‌های عمومی را به تصاحب خود درآورده‌اند. کرباسچی، قبه و صفایی فراهانی از جمله افرادی بودند که به غیر از هاشمی و ناطق و خانواده‌هایشان، توسط رئیس دولت نهم به فساد مالی متهم شدند. حملات شخصی، زشت و سطح پایین احمدی‌نژاد تا آن جا پیش رفت که استفاده از لقب «دکتر» برای محمد خاتمی را به باد انتقاد گرفت و ادعا کرد که او لیسانس فلسفه دارد. در یکی از زشت‌ترین این حملات نیز، رئیس دولت نهم پرونده زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی را روبروی دوربین قرار داد و ادعا کرد که او به صورت غیرقانونی دو مدرک لیسانس گرفته، بدون کنکور مدرک دکترا گرفته و حتی رئیس دانشگاه شده است.

در مقابل این نمایش حیرت‌آور، میرحسین موسوی برخوردی کاملاً اخلاقی و سطح بالا را از خود به یادگار گذاشت. موسوی البته انتقادات صریحی را به دولت احمدی‌نژاد وارد کرد و به صراحت هشدار داد که ادامه رفتارهای شخص احمدی‌نژاد به دیکتاتوری می‌انجامد. وی هشدار داد که سیاست خارجی احمدی‌نژاد و دولتش بر مبنای «تخیلات»، «خرافات»، «ماجرا جویی»، «تحلیل‌های غلط و غیرکارشناسی»، «تصورات عامیانه» و... بوده و خسارات جبران ناپذیری را به کشور، اعتبار و آبروی ایرانیان در جهان، اقتصاد کشور و ... وارد کرده است. موسوی چند بار بر قانون گریزی دولت نهم انگشت گذاشت و تاکید کرد بسیار احساس خطر می‌کند. با این حال، نکته بارز در اظهارات موسوی برخوردهای اخلاقی و سطح بالای او بود. او حتی هنگام اشاره به ماجرای مدرک جعلی علی کردان وزیر کشور دولت نهم یا ثروت بادآورده صادق محصولی وزیر فعلی کشور یا ماجرای اسفندیاررحیم مشایی نیز اسامی آن‌ها را ذکر نکرد.

در اوج حملات شخصی و کف‌آلود احمدی‌نژاد؛ میرحسین موسوی تاکید کرد که یکی از دلایل کاندیداتوری او، احساس خطر از همین رویکردهای دولت نهم، پرونده‌سازی علیه دیگران و برخوردهای زشت بوده است. او به رئیس دولت نهم یادآور شد که طبق قانون اساسی کسی که در هیچ دادگاهی محکوم نشده از همه اتهامات مبراست و اتهامات احمدی‌نژاد به افراد مختلف آن هم با ذکر نام آن‌ها خلاف قانون و دین و اسلام، و یک اقدام مجرمانه است. وی سپس رو به دوربین به مردم وعده داد که برای تغییر در همین روحیه و رفتارها آمده و اگر پیروز شود حتماً این رفتارها و پرونده‌سازی علیه این و آن را تغییر خواهد داد. سپس رو به احمدی‌نژاد کرد و گفت همین حرف‌های شما نشام می‌دهد که هیچ چیز علیه من ندارید و پیدا نکرده‌اید، چرا که اگر چیزی داشتید روحیه شما این بود که حتماً بگوئید. موسوی در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین افراط‌گری احمدی‌نژاد در سیاست خارجی را به باد انتقاد گرفت و با یک واسطه از قول ملک عبدالله پادشاه عربستان فاش ساخت که احمدی‌نژاد از شاه عربستان درخواست کرده بوده که وی را دعوت کند. اظهارات احمدی‌نژاد درباره نابودی اسرائیل و انکار هولوکاست، سفرهای وی به نیویورک و ماجرای سخنرانی وی در اجلاس ژنو که منجر به اهانت به رئیس‌جمهور ایران و تحقیر ملی ایرانیان شد نیز از دیگر انتقادات موسوی بود.

احمدی‌نژاد در این مناظره از لحظه لحظه خود برای متهم کردن موسوی و دولت‌های قبلی استفاده کرد و به سیاق چهار سال گذشته، حرف‌هایی را گفت که خود بهتر از هر کس دیگری می‌دانست واقعیت ندارد. با این حال؛ هر کسی که حملات پرخاشگرایانه و هیجان‌آلود احمدی‌نژاد را در مناظره چهارشنبه شب می‌دید و نگاهی به چهره برافروخته او می‌انداخت، مطمئن می‌شد که او به شدت نگران افول جایگاه خود و شکست سنگین در انتخابات است. به رغم آن که حملات احمدی‌نژاد و اتهامات او صدها برابر تندتر از اظهارات میرحسین موسوی و قطعاً در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بود؛ اما به نظر نمی‌رسد که توانسته باشد چیزی به آرای رئیس دولت نهم اضافه کند. در مقابل اما؛ متانت و وقار میرحسین و انتقادات صریح او به مخاطب نوعی احساس همدردی و پیوستگی می‌داد. یادمان نرود که اتهامات احمدی‌نژاد به منتقدانش طی چهار سال گذشته هزاران بار از صدا و سیما پخش شده است؛ با این حال انتقاداتی نظیر انتقادات میرحسین از عملکرد دولت نهم برای اولین بار بود که از طریق رسانه ملی به خانه‌های مردم راه می‌یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۴
4
1
اگر حملات احمدی نژاد بلف و کف آلوده آقایان و خانمهای متهم بیایند از خود در دادگاه دفاع کنند ، شاید هم از ترس تو خونه هاشون قایم شن ، شایدم فردا خبر فرارشون بیاد
ناشناس
|
Turkey
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۵
3
1
در جواب دوست عزیزمان باید بگویم سخنان آقای احمدی نزاد انقدر سخیف بود که احتیاجی به طرح شکایت نیست مردم آن نتیجه ای را که باید میگرفتند گرفتند -محمود رفتنی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۶
2
0
آفتاب عزیز دیگران به قدرت می رسند شما به چه می رسی؟ زمین کارخانه ........
چرا جهنم نذری می روی؟
این نظرها هم که این پایین می نویسید کار خودتان است نه ای بلاها
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین