کد خبر: ۱۴۴۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۶

طرح سؤال از رئیس جمهور وارد مرحله ای تازه شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارش طراحان سؤال از رئیس جمهور مبنی بر قانع نشدن از پاسخ های ارائه شده توسط نمایندگان رئیس جمهور، به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد تا با طی مراحل قانونی از رئیس جمهور دعوت شود در صحن علنی مجلس حضور یافته و پاسخگوی سئوالات نمایندگان باشد.

وی تصریح کرد: اعضای کمیته پیگیری این طرح پای این گزارش امضا کرده و به لاریجانی رئیس مجلس تقدیم کردند و انتظار می رود در این هفته موضوع از سوی هیئت رئیسه پیگیری شود.

مصطفی رضاحسینی سخنگوی طراحان سئوال از رئیس جمهور اظهار داشت: گزارش تهیه شده از سوی طراحان سئوال از رئیس جمهور در جلسه علنی روز یکشنبه به رئیس مجلس تقدیم شد.

طبق آیین نامه هیئت رئیسه مجلس باید درخواست طراحان سئوال برای حضور رئیس جمهور در صحن مجلس را به اطلاع رئیس جمهور رسانده و رئیس جمهور یک ماه فرصت دارد تا در صحن مجلس برای پاسخ به سئوال نمایندگان حضور یابد.

رضاحسینی گفت: در این گزارش تاکید شده هیچ کدام از پاسخ ها نسبت به 10 سئوال ارائه شده در این طرح قانع کننده نبوده و اولویت بندی طراحان در این گزارش قید شده که از جمله آن عدم پرداخت اعتبارات مترو، موضوع 11 روز خانه نشینی رئیس جمهور، مباحث مطرح شده درباره در راس امور نبودن مجلس و آمار نادرست ارائه شده درباره اشتغال و رفع بیکاری است.

وی تصریح کرد: اعضای کمیته پیگیری این طرح پای این گزارش امضا کرده و به لاریجانی رئیس مجلس تقدیم کردند و انتظار می رود در این هفته موضوع از سوی هیئت رئیسه پیگیری شود. 

30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد و کمیسیون های مذکور ظرف یک هفته باید طرح سئوال از رئیس جمهور را بررسی و گزارش آن را ارائه دهند. در صورتی که سئوال کنندگان از پاسخ های داده شده در کمیسیون ها توسط نمایندگان دولت قانع نشوند گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود و طبق ماده 197 آیین نامه این گزارش در صحن اعلام می شود و به رئیس جمهور ارسال خواهد شد. پس از آن رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه در صحن علنی مجلس حضور و پاسخگوی نمایندگان باشد.

علی مطهری نماینده تهران 5 تیرماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور را با 100 امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد. مهمترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و مقاومت 11 روزه رئیس جمهور در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات و نحوه عزل متکی وزیر سابق امور خارجه و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود.

پس از آنکه طرح سئوال از رئیس جمهور از سوی طراحان به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، برخی اعضای هیئت رئیسه با تایید تحویل این طرح به محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از پس گرفتن امضاهای این طرح خبر دادند و پیگیری آن را در شرایط کنونی مناسب ندانستند.

به دنبال این اظهار نظرها، علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان کسی که مسئولیت جمع آوری امضاها را بر عهده داشت طی نامه ای به هیئت رئیسه نسبت به این موضع گیری ها انتقاد کرد.

وی اینگونه اظهارات را عدم رعایت بی طرفی از سوی هیئت رئیسه مجلس خوانده و تاکید کرده بود اینگونه اظهارات مقدمه اعمال فشار به نمایندگان برای پس گیری امضاها است.

ادامه تلاش های هیئت رئیسه مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور موجب شد علی مطهری نماینده تهران مهر ماه سال جاری در اعتراض به تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول سوال از رئیس جمهور استعفا دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بررسی استعفای مطهری ضمن اعلام حمایت از وی با استعفایش از نمایندگی مجلس مخالفت کردند.

طراحان سئوال از رئیس جمهور که در جلسه علنی روز یکشنبه 8 آبان ماه به دنبال تکمیل تعداد امضاهای مورد نیاز برای این طرح بودند پس از آنکه تعداد امضاها را به 73 امضا (نصاب قانونی) رساندند، طرح مذکور را به محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس تقدیم کردند.

پس از آن هیئت رئیسه مجلس از رسیدن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور به 69 امضا خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح از نصاب لازم افتاده است.

به گزارش مهر،بالاخره 30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین