کد خبر: ۱۲۳۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۴

تظاهرات در قندهار ۹ کشته و ۷۳ زخمی بر جا گذاشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارش‌ها از شهر قندهار، در جنوب افغانستان حاکی از کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن بیش از ۷۰ فر در جریان تظاهرات خشونت‌آمیز علیه سوزاندن قرآن در آمریکا است.

گفته شده که صدها نفر در اعتراض به سوزاندن نسخه‌ای از قرآن به وسیله کشیش تری جونز، در ایالت فلوریدای آمریکا، روز شنبه، ۱۳ حمل/فروردین در شهر قندهار اقدام به تظاهرات کرده‌اند.

این تظاهرات به خشونت گراییده و بر اساس گزارش‌ها، بر اثر درگیری میان تظاهرات‌کنندگان و پلیس، ۹ نفر کشته و ۷۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند. 

در اثر این خشونت‌ها شماری از ساختمان‌های دولتی و غیردولتی در این شهر آسیب دیده است.

تصاویر پخش شده از این تظاهرات نشان می‌دهند تظاهرات‌کنندگان در حال آتش زدن لاستیک‌های خودروها در خیابان‌های شهر قندهار هستند.

زلمی ایوبی، سخنگوی والی قندهار گفته است: "راهپیمایی حق مردم است، اما شماری از راهپیمایان در تظاهرات امروز موترهای (خودروهای) مردم را آتش زده‌اند، مغازه‌ها را سوزانده و در خیابان‌ها لاستیک‌های موترها را آتش زده‌اند."

این در حالی است که روز جمعه نیز در پی تظاهرات خشونت‌آمیزی در شهر شمالی مزار شریف، شماری از تظاهرات‌کنندگان به دفتر سازمان ملل حمله کردند و دست‌کم ۱۲ نفر را کشتند.

گفته شده که دست‌کم ۲ نفر از آنها سربریده شد‌ه‌اند.

هفت تن از کشته‌شدگان این حمله شامل سه کارمند خارجی دفتر نمایندگی سازمان ملل، یوناما، و چهار نفر دیگر نگهبانان نپالی این دفتر بوده‌اند.

حمله به دفتر یوناما و کشتن کارمندان آن از سوی محافل داخلی و بین‌المللی به‌ گونه گسترده‌ای محکوم شده است.

عطا محمد نور، والی بلخ گفته است که طالبان در میان تظاهرات‌کنندگان در شهر مزار شریف نفوذ کردند و آنها را به عوض محل از پیش تعیین شده، به سوی دفتر نمایندگی سازمان ملل جهت دادند.

طالبان مسئولیت حمله به دفتر یوناما را به عهده گرفته‌اند.

همچنین شهر هرات، در غرب افغانستان هم در روز جمعه شاهد تظاهرات مسالمت‌آمیزی در اعتراض به سوزاندن قرآن در آمریکا بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین