کد خبر: ۱۱۳۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۷
هاشمی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

جریان اصلاح‌طلب همچنان نفوذ مردمی دارد

باید سلایق متفاوت در یک جامعه حضور داشته باشند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد هاشمی، ریشه مردمی، شرایط زمانی، مباحث حکومتی، محدودیت‌ها و فضاهایی که در حکومت‌ها به‌وجود می‌آید را از عواملی برشمرد که بر اساس آن می‌توان درباره سرنوشت و آینده گروه‌های مدنی پیش‌بینی کرد. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب، اظهار کرد: در مورد بحث محدودیت‌ها و فضاها نمی‌توان اظهار نظر کرد، چرا که سیاست‌مداران کشور‌ها راجع به این مسائل تصمیم می‌گیرند پس با توجه به این‌که گاهی روش‌های تبعیض و یا روش عدالت و تبادل در پیش گرفته می‌شود، شرایط متفاوت خواهد بود. 

وی با ابراز این‌که به لحاظ نفوذ مردمی، جریان اصلاح‌طلب از روز تشکیل تا به حال افول نداشته است، تصریح کرد: جریان اصلاح‌طلب از زمان شکل‌گیری از ضریب نفوذ مردمی برخورداری بوده است و بر اساس نظر سنجی‌های که تا به حال انجام شده و می‌شود، این جریان از همان نفوذ مردمی که از ابتدای تشکیل برخوردار بوده است، برخوردار است و تغییر جدی در آن حاصل نشده است. 

هاشمی در ادامه با بیان این‌که این‌که جریان اصلاح‌طلب در بطن جامعه ریشه دارد، گفت: با توجه به این‌که مردم همچنان نسبت به امام‌(ره) خاطره خوش دارند، پس جریانی که در جامعه نهادینه می‌شود آینده مردمی‌اش روشن است و می‌تواند همین وضعی را که دارد، حفظ کند. 

وی با تاکید بر این‌که باید با جریان‌های مدنی ریشه‌ای برخورد کرد، یادآور شد: در سال ۶۴ یا ۶۵ بعد از مجلس دوم، گروهی به نام روحانیون مبارز که عمدتا از افرادی که در دفتر حضرت امام‌(ره) فعال بودند و زمینه و عقبه انقلابی و مبارزاتی داشتند، نسبت به جریانی با عنوان، روحانیون مبارز اعلام موجودیت کردند تا در انتخابات سوم شرکت کنند و حضرت امام هم فعالیت این تشکل را تایید کردند. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که در گذشته روحانیت یک سازمان با نام روحانیت مبارز داشت که سابقه آن به قبل از انقلاب بر می‌گردد و همچنان فعالند، اظهار کرد: امام‌(ره) فعالیت روحانیون مبارز را تایید کردند و فرمودند رقابت در انتخابات و صحنه‌های کشور مفید است و مبنا را به رقابت گذاشتند و نه تفرقه، چرا که باید سلایق متفاوت در یک جامعه حضور داشته باشند و فعالیت کنند. 

وی افزود: جریان‌های سیاسی که بعدها در کشور تشکل می‌شدند، به‌تدریج ۳ شاخه پیدا کردند، یکی شاخه اصول‌گرا که جریان فکری وابسته به روحانیت مبارز بود که امروز به آنها اصول‌گرا می‌گویند، اما در بستر زمان عناوین دیگر هم داشتند و دومی، جریان اصلاح‌طلب است که با تاسی به روحانیون مبارز تشکیل شدند و جریان سوم، اعتدال‌گرا است که عموما از اندیشه‌های آیت‌الله رفسنجانی پیروی می‌کنند. 

هاشمی همچنین در پیش‌بینی این‌که اصلاح‌طلبان در آینده چه سرنوشتی خواهند داشت، خاطرنشان کرد: نمی‌توان پیش‌بینی کرد و این امر بستگی به شرایط سیاسی، آزادی‌ها و نحوه برخورد با گروه‌های مختلف در صحنه‌های گوناگون خواهد داشت. 

وی افزود: از جهت نفوذ مردمی، جریان اصلاح‌طلب مثل دو جریان دیگر از ضریب نفوذی در جامعه برخوردارند و ضریب نفوذشان نسبت به زمان تشکیل فراز و نشیب داشته است، اما از بین نرفته است و در همان حد و حدود وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین