کد خبر: ۱۱۲۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰

بازار در فهرست "میراث در خطر" قرار گرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شورای فنی سازمان میراث فرهنگی طی مصوبه‌ای، بازار تهران را به عنوان "میراث در خطر " اعلام كرد كه نیازمند پاسداشت "فوری" است. 

بازار تهران كه متعلق به دوران شاه تهماسب صفوی است (حدود 500 سال پیش) و در تاریخ دوم آبان 1356 با شماره ثبت 1540 به ثبت ملی رسیده است با رشد و توسعه شهر تهران و افزایش جمعیت روز افزون به تدریج معماری سنتی آن دچار آشفتگی شده و هر روز با تخریب‌های متعددی برای ساخت و ساز پاساژ‌هایی كه سقف بازار را می‌شكافند دست و پنجه نرم می‌كند.

بازار تهران امروز به اعتقاد مسئولان ناایمن است به طوری كه محمد ابراهیم لاریجانی مدیركل میراث فرهنگی استان تهران از احتمال ریزش سقف در برخی نقاط بازار و بروز آتش‌سوزی در بازار به دلیل اتصالات و سیم‌كشی‌های غیر استاندارد كه منجر به این خواهد شد كه كل بازار با خاك یكسان شود ابراز نگرانی می‌كند.

شورای فنی سازمان میراث فرهنگی مصوبه جدیدی در خصوص قرار گرفتن بازار در فهرست "میراث در خطر" دارد كه این اقدام در راستای صیانت از حریم بازار تهران و جلوگیری از ورود آسیب هر چه بیشتر به این اثر ارزشمند صورت پذیرفته است.

در مصوبه شورای فنی آمده است: "علی‌رغم نظارت‌های جدی میراث فرهنگی و اخطارهای متعدد به شهرداری در شرایط كنونی، بازار تهران از حیث ساخت و سازهای ناهمگون، توسعه نامتعارف فضاهای تجاری، حذف فضاهای عمومی، وجود زواید و الحاقات غیر ضروری، ناهنجاری‌های بصری و از طرفی وضعیت نابسامان سیستم تهویه و اطفای حریق در معرض تهدید جدی قرار دارد ".

در بخش دیگری از این مصوبه ضمن تأكید بر این نكته "كه توسعه ناهمگون فضاهای پیرامون بازار و فشارهای زیادی كه به لحاظ حمل و نقل و تردد پیاده و سواره بر بازار تهران وارد می‌شود و نیز تغییر كاربری فضاهای تاریخی، فرهنگی و مسكونی پاساژ و انباری و از همه مهمتر اقدامات عمرانی و مرمت‌های غیر اصولی انجام شده در سال‌های اخیر این اثر ارزشمند تاریخی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

شورای فنی سازمان میراث فرهنگی در مصوبه جدید خود با اتفاق آرا بازار تهران را در فهرست «میراث در خطر» اعلام كرد و طی مكاتباتی با شهرداری تهران خواستار رفع برخی معضلات برای جلوگیری از ورود آسیب هر چه بیشتر به این اثر ارزشمند فرهنگی- تاریخی شده است.

سازمان میراث فرهنگی 20 مرداد امسال هماهنگ كرد تا جمعی از خبرنگاران و عكاسان از ساخت و سازهای غیر مجاز بازار تهران بازدید كنند كه مسئولان میراث فرهنگی بر عدم هماهنگی شهرداری در اعطای مجوز‌های ساخت و ساز، انبارهای بی سر و سامان اطراف بازار و ایمنی محوطه داخلی بازار تأكید كردند.

پس از این اقدام شهرداری منطقه 12 تهران اعلام كرد: مسئولان میراث فرهنگی با شهرداری مناظره كنند. مدیر كل میراث فرهنگی استان تهران هم از آنها دعوت كرد تا به جای مناظره در جلسات كارشناسی موضوعات را حل كنند اما هنوز ساخت و سازهایی كه بافت تاریخی بازار را خدشه‌دار كرده‌اند همچنان ادامه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین