کد خبر: ۱۲۰۴۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۲:۳۲

داریوش همایون درگذشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شبکه‌های خارجی مرگ داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی رژیم پهلوی را تائید کردند. این رسانه‌ها علت مرگ همایون را زمین افتادگی ساده اعلام کردند که در پی آن به حالت کما رفته و پس از یک هفته درگذشت.

همایون در رژیم پهلوی و دوران نخست‌وزیری جمشید آموزگار وزیر اطلاعات و جهانگردی بود.

وی همچنین داماد سرلشکر زاهدی عامل کودتای ۲۸مرداد بود.

برخی از اسناد ساواک از داریوش همایون به عنوان «احمد رشیدی مطلق» همان کسی که در روزنامه اطلاعات سال ۵۶ به اسلام، امام راحل و روحانیت اهانت کرد نام برده‌اند.

داریوش همایون در سال ۱۳۰۷ در تهران و در یک خانواده متوسط شهری به دنیا آمد. پدرش کارمند وزارت دارایی بود و به عنوان مستشار دیوان محاسبات انجام وظیفه می‌کرد.

همایون از ابتدای دهه ۱۳۴۰ مدام در اندیشه بود تا به طریقی به دربار راه یابد. بر این اساس روابط ویژه‌ای با هما زاهدی خواهر اردشیر زاهدی برقرار کرد. او که می‌دانست از طریق ارتباط با اردشیر زاهدی به قدرت و نفوذ بیشتری در چارچوب هیأت حاکمه ایران دست خواهد یافت، خود را عاشق و شیفته هما زاهدی نشان داد و برای دستیابی به منافع بیشتر، همسر خود را طلاق داد و با وی ازدواج کرد.

زمانی که حزب فرمایشی رستاخیز ایجاد شد، داریوش همایون یکی از نخستین کارگزاران مطبوعاتی بود که به این حزب پیوست و تمام توان و قدرت خود و روزنامه ‌آیندگان را در خدمت آن قرار داد.

پس از آن و هنگامی که محمد‌رضا پهلوی، امیر‌عباس هویدا را برکنار و جمشید آموزگار را به این مقام منصوب نمود، داریوش همایون به آرزوی دیرین خود ـ وزارت ـ رسید و از سوی جمشید آموزگار به عنوان وزیر اطلاعات و جهانگردی منصوب گردید.

همایون در شامگاه ۲۱ بهمن ۱۳۵۷، زمانی که مردم و نیروهای انقلاب، پادگان «جمشیدیه» تهران را تسخیر کردند، فرار کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین