کد خبر: ۱۲۲۳۶۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۰

ویزای شامگن برای 4 کشور منطقه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قائم مقام معاون اول رییس‌جمهوری در امور اقتصادی از توافق 4 کشور مهم منطقه برای صدور ویزای مشترک خبر داد.

علی آقامحمدی اظهار کرد: به پیشنهاد آقای اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گردشگران با ویزای مشترک شامگن می‌توانند از 4 کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق دیدن کنند.

وی هدف از صدور ویزای مشترک را کاهش هزینه‌های گردشگران و ساده‌سازی و رونق گردشگری در این کشورها خواند و گفت: نام ویزای شامگن، براساس نام کهن کشور سوریه، شام، از سوی آقای اردوغان پیشنهاد شده است.

وی همچنین توسعه تجارت آزاد را در این کشورها با عنوان منطقه بزرگ تجارتی آزاد، از دیگر توافق‌های انجام گرفته بین چهار کشور بزرگ منطقه خواند و افزود: مقدمات ایجاد مبادلات آزاد تجاری بین ایران و سوریه به مراحل پایانی رسیده است و هر دو کشور مصوبه‌های خود را برای تصویب نهایی به مجلس نمایندگان خود ارائه کرده‌اند.

آقامحمدی تصریح کرد: قدم اول آغاز مناسبات آزاد تجاری با ترکیه نیز با عنوان تجارت ترجیحی، برداشته شده‌ است که با ادامه همین روند و پس از ایجاد مناسبات آزاد تجاری با عراق، زمینه ایجاد منطقه بزرگ تجاری آزاد، فراهم می‌شود.

قائم مقام معاون اول رییس‌جمهوری همچنین با تأکید بر ایجاد شبکه انرژی منطقه‌ای گفت: به وسیله اتصالات منطقه‌ای، در زمینه نفت، گاز و بهره‌وری اقدام‌های مشترکی با کشورهای منطقه انجام می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین