کد خبر: ۱۳۷۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۸

تردد بی‌مورد زنان در خیابان‌ها باعث شده تا فرهنگ عفاف و حجاب ما دچار آسیب شود!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مراسم رونمایی از دو پژوهش ملی دفتر پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی با عناوین' پوشش و حجاب زنان ایران' و 'دینداری و بزهکاری جوانان در 10 استان ایران' سه شنبه 3 آبانماه برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین 'سید مهدی خاموشی' رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم گفت: سبک و نوع زندگی و سبک معماری ما نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و این امر باعث شده بسیاری از حریم‌ها شکسته شود.

وی با بیان اینکه ساخت و ساز به شکل غربی و تردد بی‌مورد زنان در خیابان‌ها باعث شده تا حدود زیادی فرهنگ عفاف و حجاب ما دچار آسیب شود، گفت: برای مقابله با بدحجابی باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم. ممکن است در کشور کارهای پژوهشی بسیاری صورت گرفته باشد اما سابقه تحقیق و پژوهش در موضوعاتی چون پوشش و حجاب بدیع است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این سازمان وظایفی در زمینه تبلیغ، ترویج و فرهنگسازی در زمینه حجاب بر عهده دارد از جمله اینکه کمک کرده تا سند عفاف و حجاب ابتدا در شورای فرهنگ عمومی نهایی شده و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

او با بیان اینکه اکنون بسیاری از نخبگان و خبرگان نسبت به فقدان اعمال این قانون گله‌مند هستند، گفت: براساس تحقیق و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی درباره پوشش و حجاب زنان ایران، نوع پوشش زنان در شهرهای کوچک با کلان شهرها متفاوت است بنابراین مدیران و برنامه ریزان باید در نظر گرفتن این موارد از نتایج پژوهش‌ها استفاده کنند.

خاموشی همچنین درخواست کرد تا نتایج این پژوهش به شورای عالی انقلاب فرهنگی برده شود: ما از هرگونه نقد و انتقاد درباره این پژوهش استقبال می‌کنیم. در ادامه این راه باید سوالات عمیق‌تری را مطرح کرده و با همکاری معاونت پژوهشی و آموزشی این سازمان برای نحوه اجرایی کردن آن در نقاط مختلف کشور برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

او همچنین خبر از توافق‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش داد: به تازگی توافق‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش درباره حجاب به امضا رسانده‌‌ایم که این پژوهش می‌تواند در پیشبرد اهداف ما را یاری کند.

در ادامه این نشست سید جواد موسوی هوایی، معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما نسبت به معرفی داشته‌های انقلاب در سطح کشور، منطقه و جهان خوب کار نکرد‌ه‌ایم.

او با تاکید بر اینکه در اطلاع‌رسانی از دستاورها و کارهای پژوهشی خود و رساندن آن به گوش جهانیان ضعیف عمل کرده‌ایم، گفت: جبهه مقابل انقلاب به قدری قوی عمل می‌کنند که حتی کوچکترین علوم خود را به رخ می‌کشند رویکرد ما در این سازمان، اسلامی و انقلابی است. در طیف سلبی ما باید در مقابل تهاجم فرهنگی بایستیم و در طیف ایجابی نیز لازم است با برنامه ریزی دقیق فعالیت‌های فرهنگی و دینی انجام دهیم تا جامعه به سمت دین حرکت کند.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در هر دو طیف به پژوهش و تحقیق نیاز داریم، ادامه داد: ما در انجام تحقیقات باید به واقعیت‌های جامعه برسیم و سکوی پرشی برای نهادهای فرهنگی و سازمان‌های مختلف ایجاد کنیم.

مجری طرح دینداری و بزهکاری جوانان در 10 استان کشور نیز در این مراسم گفت: سال‌های سال غربی‌ها این موضوع را مطرح می‌کردند که دین خاصیت و تاثیری در اجتماع ندارد.

'قربانعلی ابراهیمی' گفت: آنان سرانجام به این نتیجه رسیدند که دین در نظم و امنیت اجتماعی و هدایت انسان‌ها به سمت نشاط و سلامتی بسیار موثر است.

او گفت: در دنیای که نظام سرمایه‌داری به شدت در حال تحمیل فرهنگ و مولفه‌های خود به سراسر جهان است انقلاب اسلامی ایران مدعی ارایه یک مدل جدید برای اداره جهان و هدایت انسان‌ها به سمت فضیلت و رستگاری است. به همین دلیل ضروری است ابتدا این مدل را در داخل کشور به درستی پیاده کنیم که لازمه آن انجام تحقیق کاربردی و وسیع است تا ضمن اینکه نتایج آن شامل حال مردم کشور شود برای ارایه در جهان نیز قابل استفاده باشد.

این پژوهشگر با بیان اینکه صرف دین و دینداری کافی نیست، گفت: اگر بخواهیم فضای اجتماعی دینی در کشور شکل دهیم باید به سراغ مولفه‌هایی برویم که رفتار ما را نیز در برگیرد.

10 استان دیندار

ابراهیمی گفت: در این پژوهش 10 استان فارس، مازندران، کرمان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، لرستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، یزد و تهران با پنج هزار و 28 نمونه آماری مدنظر قرار گرفته است. بر اساس این تحقیق وضعیت دینداری در این استان ها بالاست و اینکه عده‌ای می‌گویند جامعه ما به سمت لائیک پیش می‌رود صحیح نیست و تنها بر مبنای سلیقه و مسایل سیاسی مطرح می‌شود.

این پژوهشگر ادامه داد: بر اساس همین تحقیق حدود 80 درصد بزهکاری جوانان در حد خیلی کم است و زابل بیشترین میزان دینداری و تهران و ساری کمترین میزان دینداری را داشته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین