کد خبر: ۴۵۵۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۰

نهاونديان كيست؟

آفتاب‌‌نیوز : محمد نهاونديان، فرزند حاج جعفر نهاونديان، بنيانگذار حسينيه زنجانى ها در خيابان شيخ هادى تهران است. دوره دبستان را تا سال پنجم در مدرسه جعفرى در گذر وزيردفتر درس خواند كه در آن ايام، مدرسه شماره يك جامعه تعليمات اسلامى بود. كلاس ششم دبستان به دبستان علوى رفت و دبيرستان را هم در دبيرستان علوى گذراند. او همچنان هر ساله، در ايام محرم به ياد پدر، حسينيه را در شب هاى عزادارى برپا مى كند.سال ۵۱ كه به دانشگاه پا گذاشت، رشته اقتصاد را براى خود انتخاب كرد. 

بعد از پايان دوره ليسانس، به تحصيل همزمان براى فوق ليسانس در دو رشته «برنامه ريزى شهرى و منطقه اى» و اقتصاد پرداخت. با اوج گيرى انقلاب، هردو رشته تحصيلى خود را رها كرد و بعد از يك وقفه زمانى، در سال ۶۴ به همراه همسر و چهار فرزند خود به آمريكا رفت و در دانشگاه جورج واشينگتن در رشته «اقتصاد» فوق ليسانس خود را پى گرفت. دكتراى خود را نيز در اين رشته گرفت و سال ۷۲ به ايران بازگشت. محمد نهاونديان علاوه بر تحصيلات آكادميك، دروس حوزوى نيز گذرانده است. پس از پايان دوره دبيرستان، شروع به مطالعات دروس حوزوى كرد و مقدمات را نزد برخى علما همچون علامه نورى، شهيد مطهرى و شوشترى گذراند. 

«شرح ابن عقيل» را با آقاى شوشترى گذراند، علم الحديث را با علامه نورى و برخى دروس فقه را با شهيد مطهرى گذراند. همين مسئله باعث شد كه با شهيد مرتضى مطهرى ارتباط بيشترى پيدا كند.در دوران دانشجويى، نزديكى او با مطهرى بيشتر از گذشته شد. علت جلساتى بود كه با ايشان داشت. «فلسفه تاريخ» را در جلسات خصوصى با او دنبال مى كرد. بعداً به اين نتيجه رسيد بهتر است با «اقتصاد اسلامى» بيشتر آشنا شود. 

همين موضوع مبناى تشكيل شوراى اقتصاد اسلامى شد كه توسط او و چند نفر ديگر پايه گذارى گرديد. اواخر سال ۵۳ با دكتر مشكات رئيس وقت دانشكده اقتصاد تهران صحبت هايى شد تا «درس اقتصاد اسلامى» در دانشكده برقرار شود. با اين حال جلسات بين دكتر شهيد بهشتى، باهنر و استاد جعفرى برگزار شد. مدتى بعد دكتر نمازى و صالح خو كه تحصيلكرده آمريكا بودند، به جمع اين افراد اضافه شدند. 

به اين ترتيب، او بى آنكه بداند، با بلندپايگان نظام جمهورى اسلامى كه قرار بود از سال ۵۷ تاسيس شود، نشست و برخاست داشت. ارتباطات با شهيد مطهرى بيش از گذشته شد. تا اين كه انقلاب به وقوع پيوست. پس از انقلاب شهيد مطهرى او را مى خواهد و مى گويد جلسات اقتصاد اسلامى را دوباره راه اندازى كند. چرا كه اكنون نياز به اين جلسات بيشتر از گذشته است.پس از انقلاب بلافاصله در شوراى خبر صدا و سيما مشغول به كار شد. زمانى كه صادق قطب زاده رئيس سازمان صدا و سيما بود. اختلافات با او باعث شد كه خيلى زود، اين سازمان را ترك كند. 

در همين ايام، دكتر صدر كه وزير وقت بازرگانى در دولت موقت بود، او را به اين وزارتخانه دعوت كرد و مسئوليت روابط عمومى را برعهده گرفت. بعد از واقعه هفتم تير، ۲۶ ساله بود كه به معاونت هماهنگى وزارت بازرگانى رسيد و پس از آن هم معاونت طرح و برنامه وزارت را برعهده گرفت. اينجا نيز نماند و به خاطر تفاوت ديدگاه با ديگران، از وزارت بازرگانى بيرون آمد و به قم رفت تا تحصيلات اسلامى خود را تكميل كند. دو سال بعد (سال ۶۱) به آمريكا رفت.در واشينگتن موسسه اى تاسيس كرد به نام تحقيقات و اطلاعات اسلامى كه توانست با چهل مركز اسلامى آمريكا ارتباط برقرار و زمينه همكارى بين آنها را فراهم كند. 

حاصل اين همكارى شورايى بود به نام شوراى همكارى اسلامى. اين شورا يك دبيركل انتخاب كرد و يك هيات اجرايى. اين هيات اجرايى هر ماه در يكى از ايالت ها تشكيل جلسه مى داد. در يكى دو سال آخرى كه او در آمريكا به سر مى برد، تلاش كرد فعاليت هاى فرهنگى و آموزشى را فعال تر كند. حدود ۸ سال در آمريكا زندگى و تحصيل كرد. در اين مدت توانست جايزه دانشگاه جورج واشينگتن را به خود اختصاص دهد. پس از بازگشت در سال ،۷۲ بلافاصله به وزارت بازرگانى كه مديريتش برعهده يحيى آل اسحاق عضو شوراى مركزى جمعيت موتلفه بود، رفت. معاون او شد. تا سال ۷۶ كه انتخابات رياست جمهورى برگزار شد و سپس محمد شريعتمدارى وزارت بازرگانى را برعهده گرفت. تا سال ۸۰ در اين وزارتخانه ماند و پس از آن به علت اختلاف نظر، از آنجا بيرون آمد. مشاور اقتصادى سيدمحمد خاتمى، رئيس مركز ملى جهانى شدن و رئيس شوراى اقتصادى سازمان صدا و سيما سمت هايى بود كه از سال ۸۰ تا ۸۴ برعهده داشت. 

در جريان رقابت هاى انتخاباتى رياست جمهورى در سال ،۸۴ مديريت اقتصادى برنامه هاى على لاريجانى را برعهده گرفت. پس از تشكيل دولت نهم نيز يك باره نام او براى دبيركلى بورس مطرح شد اما وى نپذيرفت و ترجيح داد همكارى خود را با على لاريجانى كه به سمت دبير شوراى عالى امنيت ملى انتخاب شده بود، ادامه دهد و معاونت اقتصادى او در اين شورا را پيگيرى نمايد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
معصومه کاروانی
|
ROMANIA
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
0
1
بابا مثل اینکه همه خوبند الا آقای احمدی نژاد که اینها با او بد هستند ، خدا انصاف بدهد ، مثلا" ما مسلمانیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین