کد خبر: ۱۳۹۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۷

بدهی 3 هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طلب 2 تا 3 هزار میلیارد تومانی پیمانکاران حوزه راه از دولت و اجرای 60 هزار میلیارد تومان پروژه راهسازی گفت: سال آینده یک میلیون واحد مسکن مهر ساخته می‌شود. 

علی نیکزاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش مهر درباره حجم مطالبات بخش خصوصی در حوزه راهسازی اظهار داشت: هم اکنون 60 هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم که از این میزان 2 تا 3 هزار میلیارد تومان صورت وضعیت تعیین شده وجود دارد که دولت بدهکار است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ما به دنبال این هستیم تا بخش خصوصی سرمایه گذاری در پروژه‌های مختلف راهسازی، بندر و هواپیمایی انجام دهد و سرمایه خود را از این طریق بازگرداند.

وی با بیان اینکه با کمبود راه آهن مواجه هستیم، افزود: به عنوان مثال راه آهن تا شلمچه رسیده و از شلمچه تا بصره 33 کیلومتر باقی می ماند که اگر بخش خصوصی آن را تکمیل کند به کشورهای عراق و سوریه متصل می‌شویم همین طور در مورد راه آهن قزوین - رشت به آستارا هم حضور بخش خصوصی ضروری است تا به کشورهای آذربایجان، روسیه و چین متصل شویم.

نیکزاد با بیان اینکه تن کیلومتر ما ارزان تر از دیگر کشورهای منطقه تمام می‌شود، بیان کرد: اما نبود راه‌آهن کافی در کشور موجب شده که مسیرهای کوتاه در مدت زمان زیادی طی شود که همین موضوع باعث گرانی حمل و نقل و تن کیلومتر ما شده است.

وزیر راه و شهرسازی درباره افتتاح مسکن مهر در نیمه دوم سال بیان کرد: الان مسکن مهر تکمیل شده و تنها آب و برق آن باید تامین شود و برای سال آینده هم یک میلیون واحد مسکن مهر به شیوه خود مالک، بافت فرسوده و توافق سه جانبه با قیمت‌‌های سال قبل ساخته می‌شود.

وی درباره وعده خانه‌دار شدن ایرانیان تا سال 1392 اظهار داشت: هرم سنی تا سال 92 رو به افزایش است و بعد از آن کاهش پیدا می‌کند بنابراین همه تلاش ما این است که در پرمتقاضی‌ترین زمان ممکن مشکلات مربوط به راه و شهرسازی را حل کنیم.

وی افزود: رئیس‌‌جمهور اعلام کرده که تا سال 92 هیچ ایرانی بدون مسکن نباشد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قطعاً می‌توانیم این تعداد مسکن را تهیه کنیم.

نیکزاد با اشاره به اینکه 6 هزار و 400 شرکت پیمانکاری راه ثبت شده است، گفت: این تعداد شرکت ظرفیت 46 هزار میلیارد تومان پروژه را دارند در حالیکه دولت فقط 4 تا 5 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های راه استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی درباره اعتراض بخش خصوصی به حضور شبه دولتی‌ها بیان کرد: اینکه پروژه در اختیار چه بخشی قرار می‌گیرد اهمیتی ندارد و مهم حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها در پروژه‌هاست.

وی افزود: 330 هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار مردم است که می تواند وارد پروژ‌ه‌های راهسازی و حمل و نقل شود و با دریافت عوارض سود به سرمایه‌گذاران باز گردد.

نیکزاد درباره حضور شرکت هواپیمایی قطر در ایران اظهار داشت: هم اکنون هفته ای 3 هزار و 500 پرواز در کشور انجام می‌شود که قطر فقط 21 پرواز آن را برعهده دارد و از آنجا که آنها تقاضای افزایش سفرهای خارجی را داشتند ما به آنها پیشنهاد دادیم باید علاوه بر سفرهای خارجی، پروازهای داخلی را هم انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تعداد پروازهای این شرکت هواپیمایی به 70 پرواز گفت: 70 پرواز تنها 2 درصد از کل پروازها را شامل می شود و نمی تواند تاثیری بر کار دیگر ایرلاین‌ها داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین