کد خبر: ۱۶۷۴۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۱
جرعه ای از چشمه رمضان

شرح دعای روزهای ماه مبارک رمضان (روز بیست و ششم)

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شرح دعای روزهای ماه مبارک رمضان به قلم حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی

1ـ روزهای عمده ماه رمضان قرار و ایام گران‌قدر شب‌های احیاء و بویژه شب قدر «و ما ادراک ما لیله القدر، لیله القدر خیر من الف شهر» گذشت و خدا کند که به غفلت نگذشته باشد. در روز بیست و ششم رسول خدا عرضه می‌دارد: اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْكوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین، مفاتیح‌الجنان.
بار پروردگارا، سعی و تلاشم را بپذیر و قبول فرما و گناهم را در این روز ببخش و عمل مرا مورد امضاء قرار ده و عیبم را بپوشان، ای شنواترین شنوندگان. 

2ـ در این دعای کوتاه بر کوشش و گناه و عیب توجه شده و متناسب هر یک تقاضائی عنوان شده است. نخست اینکه انسان باید اهل سعی و تلاش «و ان لیس الانسان الا ما سعی» باشد و آن‌گاه از خدا بخواهد که نمره قبولی به وی داده شود و سعی مشکور ظرافت ویژه دارد که از سعی مقبول فراتر است. دیگر اینکه گناه که در واژه‌های «عصیان، ذنب» جلوه می‌کند، تیرگی و تیره‌روزی بدنبال دارد «ومن عمل سیئه فلا یجزی الاّ مثلها» و سرافکندگی با خود خواهد داشت، بدین جهت می‌خواهد مورد غفران و مغفرت قرار گیرد و موضوع «سعی» را در قالب عمل تکرار می‌کند که بدین وسیله قبولی را از خدا بگیرد و در نهایت، می‌خواهد، عیب وی «هر چه باشد که در مرود افراد، متفاوت خواهد بود» پوشیده گردد. تا نقطه ضعف انسان معلوم نگردد و مورد سوءاستفاده دیگران واقع نشود. در نهایت خداوند را شنواترین وجود اعلام می‌دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین