کد خبر: ۸۷۶۷۶
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۳

پیشنهاد سخاوتمندانه ایران برای بورس کردن دانشجویان سنت‌وینسنت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست‌وزیر سنت‌وینسنت وگرنادیس از قول مساعد جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در پروژه‌ احداث فرودگاه و نیز بحث پذیرش دانشجویان این کشور در ایران خبر داد.

«رالف اوراد گونسالس» نخست‌وزیر «سنت‌وینسنت وگرنادیس» در کنفرانس خبری مشترک با معاون اول رییس جمهور کشورمان هدف کلی از سفر خود را تقویت بیشتر روابط کشورش و دیگر کشورهای حوزه‌ی دریای کارائیب با جمهوری اسلامی ایران که از سال گذشته روابط دیپلماتیک با کشورمان را آغاز کرده است عنوان و خاطر نشان کرد: «ما هشتمین کشور در جامعه‌ کارائیب هستیم که با ایران رابطه برقرار کرده‌ایم و سال گذشته در ماه سپتامبر و در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد افتخار ملاقات با رییس جمهور ایران را داشتم که وی از من دعوت به سفر به ایران کرد».

به گفته‌ وی، سال گذشته نیز در جریان اجلاس وزرای خارجه‌ عدم تعهد در تهران نیز وزیر خارجه و نماینده‌ دائم این کشور در سازمان ملل متحد به تهران سفر کردند.

نخست‌وزیر سنت‌وینسنت وگرنادیس، اضافه کرد: «روز گذشته نیز سفیر سنت‌وینسنت وگرنادیس به عنوان سفیر اکردیته استوارنامه‌ خود را تقدیم کرده است«.

گونسالس اضافه کرد: «مذاکرات با رییس جمهور و معاون ایشان بسیار خوب بود و در مذاکرات با مقامات وزارت راه و ترابری، جمهوری اسلامی ایران سخاوتمندانه قبول کرد که در این پروژه ما را یاری کند که بزرگ‌ترین پروژه از زمان حضور نیروهای استعماری در کشورمان است».

وی همچنین از کمک کشورهای کوبا، ونزوئلا، مکزیک، چین، ترینیداد و توباگو و ترکیه در این پروژه خبر داد و اظهار داشت: «ما به دلیل کمبود زمین مسطح پروژه بزرگی را آغاز کرده‌ایم که برای ساختن آن سه تپه‌ بزرگ را باید جابجا کنیم و دو دره را پر و روی یک رودخانه پل بزنیم و خوشبختانه متخصصین و مهندسان ایرانی تجربه‌ گسترده‌ای در این زمینه دارند».

نخست‌وزیر سنت‌وینسنت وگرنادیس، همچنین از پیشنهاد سخاوتمندانه‌ی دیگر ایران برای ارایه بورس به دانشجویان این کشور برای تحصیل در رشته‌های مهندسی و پزشکی خبر داد و اضافه کرد: «در این سفر یک پدر روحانی در هیات ما حضور داشت که مذاکراتی را برای گفت‌وگو بین اسلام و مسیحیت داشته‌اند و من پیش از سفر به تهران با پاپ بندیکت شانزدهم دیدار داشته‌ام که مواضع ایشان بسیار خوب بود و من دستاوردهای ملاقات با دکتر احمدی‌نژاد را به وی ابلاغ خواهم کرد».

وی در پایان گفت: «من به عنوان یک کاتولیک خواستار گفت‌وگوهای بین اسلام و مسیحیت هستم و کشور سنت‌وینسنت وگرنادیس اگرچه کشور کوچکی است اما می‌تواند نقش بزرگی در این زمینه ایفا کند».

استقبال رسمی داوودی از نخست‌وزیر «سنت وینسنت و گرنادنیس»! [+]

پرویز داوودی هم گسترش روابط با آمریکای لاتین و کشورهای حوزه دریای کارائیب را از جمله‌ دستورکارهای سیاست خارجی کشورمان برشمرد.

پرویز داوودی در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر سنت وینسنت وگرنادیس با اشاره به در دستور کار بودن گسترش روابط با آمریکای لاتین با کشورهای حوزه دریای کارائیب اظهار داشت: «ما ارتباط گسترده‌ای با کشورهای آمریکای لاتین داریم و علی‌رغم اینکه سنت وینسنت کشور کوچکی است، اما بسیار مهم است».

وی افزود: «96 درصد جمعیت این کشور باسواد‌ هستند و به لحاظ توانایی‌ها بسیار موثر و تاثیرگذار در میان کشورهای حوزه دریای کارائیب هستن»د.

وی همچنین شخصیت نخست‌وزیر این کشور را شخصیتی قوی و تعیین کننده توصیف کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران در پی برنامه‌های سیاست خارجی خود با این کشور ارتباط برقرار کرد و آقای رییس‌جمهور از نخست وزیر سنت وینسنت برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد».

معاون اول رییس‌جمهور جلسات گفتگوی برگزار شده میان دو طرف را خوب و صمیمانه توصیف و خاطر نشان کرد: «در این گفتگوها توافق کردیم که برای اجرای طرح فرودگاه این کشور از بخش‌های فنی و مهندسی و شرکت‌های پیمانکاری ایران برای ارزیابی کمک به پروژه به این کشور سفر کند ضمن اینکه ما حجم عظیم کارهای فنی و مهندسی در ونزوئلا و آمریکای لاتین داریم که این کشور نیز می‌تواند به آن‌ها اضافه شود».

به گفته داودی، از پروژه‌های تحت اجرای ایران در آمریکای لاتین نتایج خوبی حاصل شده که می‌توان امیدوار بود نتایج اقدامات در سنت وینست نیز خوب باشد.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین از استقبال ایران برای پذیرش و بورس کردن تعدادی از دانشجویان سنت وینسنت و زمینه‌سازی برای گفتگوهای میان اسلام و مسیحیت خبر داد.

«سنت وینسنت و گرنادنیس» جزیره‌ای کوچک با مساحتی در حدود 389 Km2 در دریای کارائیب است و حدود 115 هزار نفر جمعیت دارد.

به گزارش آفتاب؛ این کشور عضو اتحادیه کشورهای همسود (همسود بریتانیا) و پایتخت آن، شهر کینگزتاون با جمعیت ۱۶٬۲۰۹ نفر (آمار سال ۲۰۰۰) است.

ایران در سال ۱۳۸۷ با این کشور رابطه برقرار کرد. در پی برقراری این ارتباط، دولت محمود احمدی نژاد کمکی به ارزش ۷ میلیون دلار برای تکمیل فرودگاه به این کشور ارائه کرد. [+]

دیپلمات‌های آمریکایی در آن زمان نسبت به روابط دیپلماتیک ایران و جزیره سنت وینسنت در دریای کارائیب ابراز نگرانی کردند.

«رالف گان سالوز» نخست‌وزیر سنت‌وینسنت، در پاسخ به این نگرانی‌ها، اظهار داشت: «سفیر آمریکا در باربادوس و کارائیب شرقی نسبت به روابط این جزیره با ایران ابراز نارضایتی کرده و معتقد است در زمانی که آمریکا هنوز نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران نگران است نباید با این کشور روابط دیپلماتیک برقرار شود».

او در ادامه افزود: «به نظر من ایران خواستار بیرون آمدن از انزوا و در پی ایجاد روابط بین‌المللی است و این وظیفه دیگر کشور هاست که با ایران ارتباط دیپلماتیک داشته باشند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۹
0
0
عجب اسم با حالي: "سمند و نيسان و گرنه ديس "يا گردوها نيس ... " الحق كه حرف نداره اين سياست خارجي...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۹
0
0
به جز ایرانیا که ادم هم به حساب نمیاند همه از نفت آقایون سهم دارند
ناشناس
|
Japan
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۹
0
0
اگه بزني ماشين حساب سخاوت رييس جمهور ميشه به ازاي هر كدوم از اهالي اين كشور حدود 60000 تومان
حالا يه جزيره صد هزار نفري چه خاصيتي ميتونه برا ما داشته باشه جاي سواله
حالا باز جاي شكرش باقيه اينا مسيحي اند و مثل ديگر دوستان بدرد نخور ما كمونيست(چين كوبا و تا حدودي بوليوي و ونزوئلا و و و ...) يا قاچاقچي مواد مخدر(بوليوي آزاديخواه ضد آمريكا) نيستند
مرگ بر امپرياليسم(آمريكا،كل اروپا،ژاپن،كانادا و تمامي كشورهاي پيشرفته و ثروتمند دنيا)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۰
0
0
عجب دهستانی
ناشناس
|
Sweden
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
0
از قدیم گفتن اب میره چاله رو پیدا میکنه.ادم حسابی که اینا رو تحویل نمیگیره مجبورن برن دنبال میکروسکوپی تو دنیا بگردن بعد هم از نون شب این مردم مصیبت زده بزنن بریزن تو شکم ی مشت مفت خور .جوانها مجبورن کلیه خودشونو بفروشن تا زندگی کنن . البته اصل قضیه بخاطر خریدن یک حق رای این میکروسکوپی ها در مجامع بین المللی مثل سازمان ملل یا مجمع حقوق بشر سازمان ملل بنفع دولت ایران است .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین