کد خبر: ۸۷۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۹
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران مطرح کرد

احتمال ورود پرتقال‌های اسرائیلی از دوبی به ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: «پرتقال‌های اسراییلی از دو نوع جفا و رود اردنی هستند که سایز درشتی دارند. این پرتقال‌ها احتمالا از طریق بندر دوبی وارد کشور شده‌اند».

در پی انتشار خبرهایی در زمینه توزیع پرتقال‌هایی با نشان "اسراییل" در کارتن چینی در سطح شهر تهران معاون امور گمرکی گمرک تاکید کرد که امکان واردات رسمی پرتقال رژیم اشغالگر قدس وجود ندارد. همچنین یکی از واردکنندگان عمده میوه با رد واردات این نوع میوه‌ها عنوان کرد که پرتقال از میوه‌هایی است که شرایط قرنطینه خاصی دارد و باید از مبدأ تولید به مقصد مستقیما حمل شوند.

در این زمینه محمدرضا نادری ـ معاون امور گمرکی گمرک ـ در گفت‌وگو با ایسنا امکان واردات رسمی پرتقال اسرائیلی را به داخل کشور رد کرد و افزود: «چنین چیزی امکان ندارد؛ چراکه صاحب کالا برای واردات اسناد آن را به گمرک ارائه می‌دهد و مبدا کالا و حتی اینکه این محصول در کجا تولید شده مشخص است».

* از مبادی رسمی وارد کشور نشده است
وی گفت: «علاوه بر نظارت‌هایی که وجود دارد، یک واردکننده قطعا به قوانین آشناست و هیچ زمانی برای چند تن بار چنین ریسکی را نخواهد کرد؛ چراکه طبق قانون هر گونه معامله تجاری با اسرائیل ممنوع است و از سوی دیگر مردم نیز کالاهایی به این نام را مصرف نخواهند کرد؛ لذا معتقدند اگر هم چنین چیزی عنوان شود که پرتقال‌هایی از اسرائیل به داخل کشور آورده شده قطعا از مبادی رسمی نبوده است».

معاون گمرک همچنین خاطرنشان کرد: «در حال حاضر معافیت تخفیف فصلی واردات پرتقال نیز که تا پایان فروردین ماه صفر بوده به پایان رسیده و برای اطمینان از نظارت دقیق قطعا بررسی‌های لازم در گمرک انجام خواهد شد؛ اما تاکنون گزارشی در این زمینه دریافت نشده است».

نادری در ادامه با اشاره به طرح انتخاب مسیر در گمرک عنوان کرد: «بر اساس اجرای این طرح کالاهایی که از ریسک کمتری برخوردارند در مسیر سبز تعریف شده اما قطعا پیش از نظارت‌های گمرک قرنطینه‌ نباتی باید در زمینه ترخیص پرتقال مجوز صادر کند».

به گفته وی البته قطعا کنترل‌های لازم از سوی نماینده قرنطینه نباتی مستقر در مرزها انجام گرفته لذا بعید می‌دانیم که چنین محصولی از مبادی رسمی وارد کشور شده باشد.

* فصل تولید پرتقال در نیمکره جنوبی است
از سوی دیگر ارجمندی ـ یکی از وارد کنندگان میوه به داخل کشور ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی ایسنا با اشاره به اینکه بازرسان دولتی صبح امروز سردخانه‌های اکثر واردکنندگان را که اقدام به نگهداری میوه‌های وارداتی می‌کنند، مورد بازرسی قرار داده است، افزود: «هنوز نمی‌دانیم موضوع چیست، اما این گونه که به نظر می‌رسد به راحتی اتهام وارد می‌شود. چرا که در حال حاضر فصل تولید پرتقال و مرکبات در نیمکره جنوبی است و مبدأ عمده‌ آنها از مصر و چین بوده است».

وی تاکید کرد: «قطعا هیچ وارد کننده‌ای ریسک چنین کاری را نمی‌پذیرد و تجارت سالم خود را در مظان اتهام قرار نخواهد داد».

ارجمندی گفت: «اینکه داستان از کجا نشأت می‌گیرد بی‌خبریم اما آنچه مسلم است به نظر می‌رسد عده‌ای در حال تخریب بی‌رحمانه‌ بازرگانان فعال در حوزه میوه هستند. قطعا منطق حکم می‌کند که هیچ تاجری به چنین اقدامی دست نزند».

وی خاطرنشان کرد: «اینکه اجازه دهیم به بهانه‌ انحصار تجارت برخی را زیر سوال ببریم کم لطفی است چرا که تجارت در کشور ما آزاد بوده و تنها باید هنر تجارت داشت تا در این عرصه فعالیت کرد».

به گفته این واردکننده محصولاتی چون نارنگی، پرتقال، انگور، سیب، انبه و برخی دیگر از میوه‌ها برای واردات شرایط قرنطینه خاصی دارند و باید از مبدأ تولید به مقصد مستقیما حمل شوند و چنانچه کسی ادعای غیر از این داشته باشد قطعا اطلاعات ناکافی داشته است.

* در واحدهای صنفی توزیع نشده‌اند
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز بر توزیع نشدن پرتقال‌های اسراییلی در سطح واحدهای صنفی تهران تاکید کرد.

حسین مهاجران به ایسنا گفت: «این پرتقال‌ها وارد میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران که تمام واحدهای صنفی خرید خود را از آنجا انجام می‌دهند، نشده‌اند و گویا فقط در سطح میادین میوه شهرداری‌ها توزیع شده‌اند».

او توضیح داد: «پرتقال‌های اسراییلی از دو نوع جفا و رود اردنی هستند که سایز درشتی دارند. این پرتقال‌ها احتمالا از طریق بندر دوبی وارد کشور شده‌اند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
0
0
اینها همه به خاطر بالا بردن قیمت میوه توسط واسطه ها و حامیان انها مطرح می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
0
0
احتمالا اقای احمدی نژاد می خواستند جبران توهین هایی را که به اسراییل کردند اونم در ژنو بکنند .سیاست یعنی همین
شما ها نمی فهمیند!
مثلا ایشان می گویند هلو کاست وجود ندارد
مشاور شان می گوید ما با مردم اسراییل دوستیم .
نمی دانم چرا رجا نیوز این چیزا را دقیقا توضیح نمی دهد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
0
0
این دفعه اول نیست قبلا می گفتن مصری اما تجزیه شیمیایی مگف یافائی که یافائیه یا خیلی چیزای دیگه در اینکه تشابهات زیادی این سیاست واردات همه کالائی درست مثل سیاست هویدای بهائی قبل از انقلاب است شکی نیست منتها چرا یه مقام مسئولی حتی برای این مورد مهم که حتی تو سوئیس تعرفه کالا خوراکی کمتر از 60 تا 70 درصد نیست اون کله رو نمی خارونن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
0
0
ba salam in p_orteghal ha hame jaye shahr dide mishan oonvaght in hame masool be sadegi ba [...] farz kardane mardom migan ehtemal v_orood in p_orteghal ha 0%ast hatman in masoolin mive nemikharan ya p_orteghal nemikh_oran!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین