کد خبر: ۱۱۷۱۸۸
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۷

راز حمام شیخ بهایی کشف شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دارنده 9 مدال جهانی به موفقیت خود در نمونه‌سازی حمام شیخ بهایی اشاره کرد و افزود: ماجرای این حمام و گرم نگه داشتن آب با یک شمع، به رازی نهفته در تاریخ تبدیل شده بود که با کنکاش‌های پی در پی بالاخره راز این حمام 300 ساله کشف شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان رضوی، 33 اختراع علی اصغر برهمند مخترع خلاق خراسانی در نمایشگاه فناوری و پژوهش خراسان رضوی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

برهمند ضمن معرفی تخت خواب شناور، تولید آب خالص از آب دریا، آبگرمکن خورشیدی، پماد التیام‌بخش زخم و جراحات و تولید برق از تلاطم دریا به عنوان بخشی از اختراعات به ثبت رسیده خود، گفت: تخت خواب شناور برای استفاده در دریا، تولید آب خالص از آب دریا برای آب شیرین مصرفی کشتی‌ها، آبگرمکن خورشیدی با قابلیت استفاده در حمام‌های روستایی و پماد التیام بخش زخم با استفاده از تکنولوژی نانو و طب سنتی ساخته شده است.

وی کنترل دما به صورت اتومات، تولید آب از هوا بدون استفاده از برق، تولید گوجه‌فرنگی با طعم توت فرنگی، پیش‌بینی زلزله و سیستم آبیاری درختان با 60 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب را از دیگر طرح‌های خود اعلام کرد و افزود: طرح پیش‌بینی زلزله می‌تواند وقوع زلزله را از 48 ساعت تا 10 روز قبل تشخیص دهد و این دستگاه توسط موسسه بین‌المللی زلزله‌شناسی ایران تائید شده است.

برهمند تصریح کرد: سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری خراسان با ایجاد انگیزه میان مخترعان توانسته در حد بضاعت خود گره کور بسیاری از مشکلات این قشر را باز کند و با حمایت‌های خود زمینه بروز استعدادها به‌ویژه در نسل جوان را فراهم آورد.

این دارنده 9 مدال جهانی به موفقیت خود در نمونه‌سازی حمام شیخ بهایی اشاره کرد و افزود: ماجرای این حمام و گرم نگه داشتن آب با یک شمع به رازی نهفته در تاریخ تبدیل شده بود که با کنکاش‌های پی در پی بالاخره راز این حمام 300 ساله کشف شد.

وی با بیان این که حمام شیخ بهایی یکی از شاه‌کارهای معماری ایران و جهان در دوران صفویه است گفت: شیخ بهایی با استفاده از طلا که رسانایی بالایی دارد و در انتقال گرما نقش موثری را ایفا می‌کند منبع این حمام را ساخت و به دلیل استفاده از طلا و جلوگیری از سرقت آن، راز ساخت آن را پنهان نگه داشت.

علی‌اصغر برهمند تصریح کرد: در طرح شبیه‌سازی شده به علت دسترسی نداشتن به طلا از مس استفاده شد که این طرح در حمام منازل هم قابل استفاده است و موجب صرفه‌جویی 30 درصدی در مصرف سوخت می‌شود.

علی‌اصغر برهمند تاکنون 5 مدال طلا از نمایشگاه‌های بین‌المللی اختراعات و تکنولوژی های نو جهان، 3 مدال نقره از چین و یک مدال برنز از مالزی کسب کرده و در سال 2006 به عنوان بزرگ‌ترین نابغه مجارستان دست یافت.

همچنین وی در آخرین تحقیقات خود در منطقه سیستان و بلوچستان اولین اثر برخورد شهاب سنگی در ایران به قطر 3 تا 3.5 کیلومتر را کشف کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۲
16
54
در سایت آفتاب نیوز مطلبی در مورد راز حمام شیخ بهایی از قول محقق مشهدی خواندم، که برق از سرمان پراند. لازم دیدم مطلبی کوتاه در مورد آن بنگارم.

قربانت بروم، حمام که هیچ، یک بشکه آب را هم نمیتوان با یک شمع گرم کرد. در حمام شیخ که در مجاورت بازار ریسمان اصفهان در سبزه میدان واقع است، هیچ رازی که مشهدی‌ها کشف کنند وجود ندارد. بجز یک چیز و آن اینکه شیخ میدانسته، که بیوگاز یا همان گاز ناشی از تخمیر فاضلاب بخوبی میسوزد. این گاز یعنی سولفید هیدروژن، هم اکنون در هند بسیاری از حمامها را گرم میکند.

اما این گاز از کجا می آمده، برایت میگویم. دیوار حمام دقیقا در پشت مسجد جامع شهر و فاصله چند ده متری توالت قدیم مسجد واقع است. قدیمترها لوله‌کشی فاضلاب نبود و فضولات انسانی در اثر ماندن در چاه عمیق فاضلاب تخمیر شده و به بیوگاز تبدیل میشد و بعد از طی مسیری چند متری به حمام میرسید و میسوخت و آب را گرم میکرد. و این کار ادامه داشت تا توالت قدیم جابجا شد و مسجد جامع شهر رونق قدیم را از دست داد.

راستی دوست من، اگر حمام شیخ با شمع کار میکرد، لابد شیخ هم هر چند دقیقه شمع را عوض میکرده طوری که کسی متوجه نشود.

تا مرد سخن نگفته باشد // عیب و هنرش نهفته باشد. در ضمن اومدی اصفهان همه آنچه را که گفتم نشانت میدهم. حتی سوختن بیوگاز را.

مخلص همه محققین جوان ، عزت الله الماسی ، Almasipage.persianblog.ir
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
پاسختان درخشان بود. ممنون
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۲
30
31
آقا دمت گرم با این جوابت، ولی ادعای این کشف از مشهد هم کم ادعایی نیست، باید با ایشان تماس بگیریم و دلیل و برهان ازشون بخواهیم تا سند علمی بدهند.
باز هم تشکر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۲
20
42
تولید آب خالص از آب دریا، آبگرمکن خورشیدی، پماد التیام‌بخش زخم و جراحات و تولید برق از تلاطم دریا خیلی وقته که اختراع شده.
خداییش ایشون خوب تو همه علوم دستی دارندا:
فیزیک، شیمی، نانو، طب، نجوم، برق، ترمودینامیک، کشاورزی، مهندسی آب، ژنتیک، زمین‌شناسی
ماشالا روی دختر سیزده ساله با انرژی هسته‌ای رو کم کرده
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۲
16
41
اینجانب دادن هر نوع تائیدیه از سوی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله به این آقای برهمند در مورد ساخت دستگاه پیش‌بینی زلزله را تکذیب می‌کنم. تا آنجا که از پیش‌بینی‌های ایشان اطلاع دارم، ایشان یک مطلبی خیلی ساده را از اینترنت ترجمه کرده و به عنوان طرح خود در پیش‌بینی مطرح می‌کنند. و با هیاهو در رسانه‌ها می‌خواهند نظر خود را جا بیاندازند. چه بسا راز حمام شیح بهایی را هم نظیر پیش‌بینی زلزله کشف کرده باشند!
با احترام
مهدی زارع - معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

پیوست- از سایت آفتاب انتظار داریم تا هر نوع ادعا را با سند منتشر کند و نه اینکه هر کس هر نوع ادعایی کرد آن را روی سایت خود بگزارند.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۲
29
39
پژوهشکده زلزله ایران اختراع ایشون رو تایید نکردن و اصلا همچین دستگاهی وجود نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۳
26
45
این مزخرفات چیه گزارش می کنید!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۳
25
30
هیچ هم جالب نبود واصلا چیزی نگفته که بشود نقد کرد
ناشناس
|
Kuwait
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۳
29
27
حمام شیخ بهایی را استاد هوشنگ هراتی در سال ۸۷۲ هجری قمری در اصفهان ساخت. در زمان حمله شاه اسماعیل به اصفهان آسیب دید. شیخ بهایی وقتی از هند برگشت یک استاد زرتشتی از هند آورد و این حمام را تعمیر کرد و از نو راه‌اندازی شد. از آن پس حمام به نام شیخ بهایی شهرت یافت. حمام را شیخ بهایی نساخته ااست. یک استاد هراتی آن را ساخته و یک استاد ایرانی از پارسیان هند آن را تعمیر کرده است.
مسجد شیخ لطف الله نیز در زمان سلطان یعقوب بایندر ساخته شده است. شیخ لطف الله یک لبنانی بود که به ایران آمد و پیشنماز این مسجد شد و مسجد به نام او نامیده شد.
میدان نقش جهان نیز از ساخته های پیش از صفویه است و شاه اسماعیل در حمله به اصفهان به آن لطمه های بسیار زد و بعدها شاه عباس بناهای لطمه دیده را تعمیر کرد.
کتاب تاریخ عالم آرای عباسی را بخوانید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۳
23
36
وای خدای من این بشر داره چی میگه ؟!؟!؟!
آخر تو خوت الان طلا نداشتی، بعد ادّعا می کنی که شیخ بهای در آن زمان آنقدر طلا داشته که توانسته تمام، تکرار می کنم، تمام یک منبع آب حمّام عمومی را از آن بسازد؛ که چی بشه، که بتونه تنها 30 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنه !!!!
عزیزم برای رئیس پایگاهتون گزارش ننوشتی که داری ادّعای علمی میکنی.
آخه "آفتاب" تو وافعاً چی فکر کردی که این رو منتشر کردی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
21
25
از سایت آفتاب انتظار میرود که نه تنها یک کلاغ چهل کلاغ نکرده بلکه خرافات را هم ترویج نکند چون عده زیادی وجود دارند که با گوشهای خود فکر نمیکنند و عقلشان در گوششان نیست با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
18
29
شیخ بهائی با یک شمع روشن کرد و چند تن طلا!!!!بیا تو یک تشت طلا رو با دو شمع گرم کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
20
23
دوست عزیزم جناب آقای الماسی شما میدونید پروسه تخمیر فضولات انسانی و تبدیل اون به بیوگاز چقدر طول می کشه و این گاز تولید شده چند ساعت میتونه بسوزه؟
یکم تحقیق کنید متوجه میشید که گازی که در تخمیر یک سال در اون چاهها تولید میشه شاید یک ساعت بتونه یک آبگرمکن امروزی رو روشن نگه داره. اگه اینجوری بود که توی اماکن شلوغ و پرتردد اگه شعله رو نزدیک لوله تهویه چاه توالتهای عمومی بگیری باید روشن بشه و مدام بسوزه
MMM
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
33
17
در موردی چیزی که نمی دونین لطفا اظهار فضل نکنید.در مورد کسی که نمیشناسید هم الکی نظر ندید.
این مخترع با ما جلسه داشت و گفت که من این راز را در زمان خود فاش می کتم.به دلایلی که لازم به گفتن نیست.
اولا : این طور نیست که با شمعی که ما الآن داریم این کار انجام می شد.
طبق گفته ی شیخ بهایی این حمام اگر آسیبی در مخزن خود ببیند دیگر قادر به ادامه ی این روند نیست و دیگر امکان کشف وجود ندارد و باید این محقق را ستود که این راز 400 ساله را فاش کرد(البته ممکن است اشتباه هم باشد).
حمام:
در این حمام از شمعی در ابعاد بزرگتر استفاده میشد.البته در مخزن حمام و در شرایط خلا
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
42
19
بابا ی کم کوتا بیاین،یه مخترع جوون و آینده دارو اینقد خراب نکنین لطفا
متین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
3
3
منطق شما منطق ماشین دودی است. شاید ندانید منطق ماشین دودی یعنی چه بیانش نزد استاد مطهری. می باشد(منظورم به منتقدان این بنده خدا هست)
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
2
2
پس هدفش چی بوده
یحیی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
2
2
درود بر استاد برهمند
Asghar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
1
1
یه کم دست ازحسادت بردارید مگه مسلمون نیستین الحسود لایسود هرکس از مخترع مشهدی ایراد میگیره قطعا ویقین وبراساس آرای عموم حسود میباشد چون اگر این بنده خدا اختراعی رو ثبت کنه خیرش به همه ازجمله اون شخصی که حسادت میکنه میرسه پس حسادت معنایی نداره آقا خودته درست کن توهم بجای حسادت کار عام المنفعه انجام بده برادر
حميد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
2
1
بنده نه موافق هستم نه مخالف فقط يك سري مواردي رو به دوستان عرض كنم اول اينكه هر منتقد و نقدي اسمش حسودي نيست پس بزاريد هر كسي نظر و عقيده خودش رو هر چند اشتباه بيان كنه ، دوم اينكه استفاده از گاز فضولات و بيوگاز پروسه ساده اي هست يه سري به مركز بازيافت تهران بزني با كارگزاري چند تا لوله زير خاك و روي محل دفن زباله و ايجاد شبكه ساده انشعابات در دسترس خواهد بود ، نمونه امروزي ساخته شده آن هم موجوده، در آخر بنده هم اين جوان ايراني رو تشويق ميكنم براي تلاش و فعاليت هاي علمي ايشان و هم نقد ميكنم كه گاهي روياهاي خودش رو هم در ليست دستاورد هاي خودش قرار نده براي مثال از نظر علمي ثابت شده بروز يك زلزله كه بر اثر لغزش صفحات زمين در گسل ها ايجاد ميشود اساسا لحظه اي بوده و نهايتا تا يك دقيقه قبل از وقوع عامل زلزله پديدار ميشود اما ده روز رويايي بيش نيست ، در اخر بياييد روي تفكر قبل از كلام و صبر و احترام در برابر نظارت ديگران بيشتر كار كنيم ،
ایرج
|
United States of America
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
1
1
دوستان جای تعجبه ک با وجود منابع در دسترس ، هنوزم خرافات مشتری دارند۰ شیخ بهایی انسان بزرگی بوده اما جریان راز حمام سالهاس ک آشکار شده ۰ تو هندوستان امروزه هم از گاز فاضلاب ب عنوان سوخت آبگرمکن و اجاق گاز استفاده میشه ۰ فیلمی نگاه کردم ک گاز مورد نیاز خانواده ای با پهن تنها گاوشون تامین میشد۰
محمد طاها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
1
1
باسلام.در بعضی از کتاب ها نوشته شده که حمام در یک منطقه بسته بوده ه چندین ساعت طول میکشیده تا گرم بشه ایا این درسته.
ابول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
0
0
کارتون درسته دمتون گرم عزیزان
پیمان
|
Saudi Arabia
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
0
0
سلام. به گفتن شعری از شیخ بهایی بسندِ میکنم : زاهد به تو تقوی و ریا ارزانی___من دانم و بی دینی و بی ایمانی. تو باش چنین و طعنه میزن بر من___من کافر و من یهود و من نصرانی (در جواب ميرداماد)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
1
2
ممنون خوب بود ازتون متشکرم
حسین اعتماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
0
0
سلام .به خدمت همه دوستان....من فکر میکنم که راز سوختن یک شمغ و کرم شدن اب در حمام استاد بزرک شیخ بهایی را رمز کشایی کردم البته مطمئنم .... و اینم بکم با تعجب زیاد مطالب در این خصوص رو خوندم....حمام فقط با شمغ کار میکرذه...و هیچ ربطی به کاز فاضلاب یا هیچ کاز دیکه ای نداشته...فقط شمع و نبوغ در استفاده از هندسه عالی و بسیار خاص و تلفیق اون در معماری.... از این تکنیک در کاربرد های مختلف میشه استفاده کرد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
1
0
دوستان عزیز جریان شمع درسته ولی تو معماریش از زاویه هایی استفاده کرده بوده که یک شمع به اندازه ی یک مشعل گرما میداده همان طور که در اصفهان مسجدی است که صدای موذن را بدون بلندگو همه ی شهر میشنیدند درضمن شیخ بهایی از علوم غریبه نیز بهره مند بود
ایلار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
0
0
خخخخخخخیلی بد بود
امیرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
0
0
دوستان من تو کانال آقای برهمند هستم تا حالا که زلزله های زیادی رو درست پیش بینی کرده مثل زلزله بوشهر و تهران و چند تا زلزله دیگه... حداقل حدود زمان و ریشتر رو پیشبینی کرده خب طبیعتا بعضی پیشبینی هاش هم غلط از آب در اومده با دقت 70% پیش بینی میکنه. خودش که میگه با استفاده از دریافت های ماهواره ای و محاسبات ریاضی و تغیرات تکتونیکی زمین پیشبینی میکنه. نمیدونم چرا انقد باهاش مخالفت میکنین به نظرم باید جمایت بشه. در رابطه با حمام شیخ بهایی هم نظری ندارم چون اطلاعاتی درباره اش ندارم. یا علی
به به
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
0
0
اولا حمام شیخ هنوز رازشش کشف نشده و این تخمیر و فاضلاب چرته...بعدش این حضرات شیمست ..همه فن حریف چرت میگن...زلزله شرایطش متفاوته دریافت موج بستگی به تپش داره و خیلی چیزها..در آخر اختراع چرت زیاد داریم
علی محمد زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
ما میخواهیم بگیم در ایرانمانهم عاقلی وعالمی واختراعی بوده.......
یه مهندس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
سلام به همه
دوستان چند روش برای گرم کردن یه ظرف یا یه بطری آب بلد هستند و آشنایی دارند که اجرا کنند؟؟
آیا دمای جوش مایعات در هر فشاری ثابت است
چند نفرتون توی خونه سماور دارین؛چرا با همون شعله کوچیک مشعل دماش روی چهل درجه تا پنجاه درجه ثابت میمونه
ببینید اینکه فقط یه شمع رو بیان بیان کنند که گرما رو ایجاد میکرده کوته نگری است؛
شاید شما تفاوت رسیدن به نقطه جوش در فضای بسته و باز رو مشاهده کرده باشین
شیخ بهایی تمامی عوامل موثر در جبجا کردن نقطه جوش؛حداکثر رسانایی ؛حداکثر پایداری در تغییر دمای ایجاد شده؛ایجاد گرمای اولیه در آب اولیه ورودی به مخزن
تمامی این عوامل که شاید ما متوجه شدیم و سطحی از کنارش گذشتیم رو جمع کردن و نتیجه شده این؛شک نکنین احتمال این صد درصد وجود داره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین