کد خبر: ۱۲۱۷۵۰
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۹

نیویورک‌تایمز مدعی تعویق بهره‌برداری نیروگاه بوشهر شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هر چند بر اساس اعلام قبلی قرار است در ماه جاری برق تولید شده در نیروگاه بوشهر وارد مدار شود اما یک روزنامه غربی مدعی تاخیر در بهره‌برداری این نیروگاه شد. 

به گزارش مهر، نیویورک تایمز در ادامه ادعای خود می‌نویسد: فعالیت نیروگاه بوشهر کند شده و ایران به بازرسان آژانس گفته که در نیروگاه تازه تکمیل شده بوشهر که قرار است از این ماه با تولید برق به شبکه سراسری این کشور وارد شود با مشکل مواجه شده است.

بر اساس این گزارش ادعایی این روزنامه، هنوز معلوم نیست که این مشکل به دلیل اقدامات خرابکارانه بوده و یا اینکه مشکلات فنی که در اینگونه پروژه‌ها رخ می‌دهد عامل آن بوده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز جمعه در گزارشی اعلام کرد که ایران در روز چهارشنبه به بازرسان این آژانس اعلام کرده که قصد دارد سوخت هسته ای را از راکتور بوشهر تخلیه کند و این نشانه یک نگرانی است. ایران علتی برای این اقدام ذکر نکرده اما در گذشته اعلام کرده بود که ویروس استاکس نت، راکتور بوشهر را آلوده کرده است.

در همین رابطه روسیه که وظیفه تامین سوخت نیروگاه بوشهر را برعهده دارد پیشتر اعلام کرده بود که در مورد نفوذ ویروس استاکس نت در نیروگاه بوشهر تحقیقاتی را انجام می‌دهد زیرا این موضوع می تواند نشانه بدی باشد.

البته لازم به ذکر که ادعای نیویورک تایمز از سوی هیچ منبع رسمی تایید نشده و می‌تواند جنجال‌سازی جدید غرب علیه ایران باشد.

روس‌ها در نیروگاه بوشهر یک‌ونیم برابر بیشتر پول گرفته‌اند و بدقولی آنان همچنان ادامه دارد

رییس کمیسیون انرژی موضوع نیروگاه بوشهر و راه‌اندازی این نیروگاه را همچنان در هاله‌ای از ابهام عنوان کرد و گفت: روس‌ها در پروژه بوشهر یک و نیم برابر بیشتر پول گرفته‌اند و بدقولی آنان همچنان ادامه دارد.

"حمیدرضا کاتوزیان" در گفت‌وگو با خانه ملت از مسئولیت‌ناپذیری روس‌ها در برابر تعهداتی که به ایران برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر داده‌اند انتقاد کرد و گفت: بدقولی و مسئولیت‌ناپذیری روس‌ها در پروژه بوشهر همچنان ادامه دارد و متاسفانه با اینکه ایران در پروژه نیروگاه بوشهر یک‌ونیم برابر بیشتر از آنچه باید هزینه می‌کرد، خرج کرده است، اما هنوز از راه‌اندازی نیروگاه و تولید برق آن خبری نیست.

رییس کمیسیون انرژی همچنان افزود: روس‌ها مرتبا در مورد راه‌اندازی این نیروگاه مانع تراشی می‌کنند و با طرح مطالبی مانند هزینه‌های اضافی، گران شدن تجهیزات و مسائلی از این قبیل، هم پول بیشتری مطالبه می‌کنند و هم راه‌اندازی نیروگاه را به تاخیر می‌اندازند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان انرژی اتمی در برابر بدقولی‌ روس‌ها، تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی در مورد موضوع نیروگاه اتمی بوشهر ضعیف عمل کرده است و بخشی از بدقولی روس‌ها هم به همین برخورد ضعیف بر می‌گردد و لازم است که این سازمان در این مورد هرچه سریعتر موضع قاطع و محکمی بگیرد تا تکلیف این نیروگاه روشن شود.

وی همچنین افزود: پیگیری راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به طور قطع از جمله وظایف سازمان انرژی اتمی است و باید این موضوع با اقتدار بیشتری پیگیری شود و با کسانی که در این زمینه سستی کرده‌اند و موجب بروز این تاخیر شده‌اند برخورد شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین