کد خبر: ۱۶۹۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۵
باز هم خلف وعده از آقاي رئيس

نه از گزارش تخلفات ارزي خبري هست نه از تسويه حساب ارزي با بانك ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ماجرا اما از اين قرار بود كه در آستانه سال نو، خبري مبني بر برداشت غير قانوني بانك مركزي از حساب بانك ها به عنوان مابه التفاوت قيمت ارز رسانه اي شد.بعد از آن بود كه بازار تكذيب ها تاييد ها داغ شد.

آخرین خبرها در سال 90 اما نشان می‌داد که بانک مرکزی حدود 90 درصد پول برداشتی از برخی بانکها را 28 اسفند ماه به حساب‌های آنها برگشت داده اما جدیدترین اطلاعات رسیده حاکی از آن بود که در پی تاکید بر اجرای دقیق کمیته پنج نفره ارزی دولت و در ساعات پایانی سال 90 ، بانک مرکزی دوباره از حساب بانکها پول برداشت کرده است!

کار اما به تذكر جدي نمايندگان مجلس نيز كشيده شد و بهارستان نشین‌ها در تذکری کتبی به رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد خواستار صدور دستور جلوگیری از برداشت غیرقانونی منابع مالی از حساب بانک‌ها توسط بانک مرکزی شدند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور و سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی تذکر دادند که دستور جلوگیری از برداشت غیرقانونی منابع مالی از حساب بانک‌ها توسط بانک مرکزی را صادر کنند.

آن‌ها همچنین اعلام کردند بانک مرکزی باید بعد از محاسبات قانونی مابه التفاوت ارزی بانک‌ها، اضافه برداشت‌های انجام شده از حساب بانک‌ها را بازگرداند.

اما محمود بهمنی ششم خرداد ماه بود كه درباره علت اين برداشت غير قانوني توضيح داد .رییس کل بانک مرکزی در مورد علت برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها گفت: ما براساس مصوبه‌ای که از هیات دولت داشتیم، باید ۸۷ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال حساب بانک‌ها به دلیل تخلفی که در فروش ارز انجام شده بود، برداشت می‌کردیم، اما از آنجا که فکر می‌کردیم بانک‌ها ممکن است این مبلغ را نداشته باشند، یک سوم آن را معادل ۳۰ هزار میلیارد ریال، از حساب بانک‌ها برداشتیم.

بعد از آن بود بهمني اعلام كرد تا پایان تیر ماه امسال تسویه حساب ارزی بانک مرکزی با بانک‌ها انجام خواهد شد تا به اين ترتيب به درخواست مجلس پاسخ مثبت دهد.


به گفته مدیران عامل دو بانک ملی و کارآفرین رییس کل بانک مرکزی اوایل تیر ماه امسال در جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها به آنها وعده داده بود که تا پایان تیر ماه امسال تسویه حساب ارزی بانک مرکزی با بانک‌ها انجام خواهد شد.

۲۳ مرداد ماه امسال نیز رییس‌ کل بانک مرکزی با اشاره به آماده شدن گزارش انحراف مصارف ارزی بانک‌ها توسط بانک مرکزی، از اعلام نتایج بررسی نحوه‌ هزینه‌ کرد ارزهای دولتی خبر داد.

وی گفته بود: نام بانک یا بانک‌های متخلف در این زمینه به‌طور شفاف اعلام خواهد شد.

با وجود این هنوز از گزارش بانک مرکزی در مورد انحراف مصارف ارزی بانک‌ها خبری نیست.تصويه حساب ارزي بان مركزي با ساير بانك ها نيز انجام نشده است تا اين وعده بانك مركزي همچنان بي عمل باقي بماند.

به گزارش شفاف،حالا بايد منتظر ماند و ديد بالاخره آقاي رئيس به وعده هاي خود در اين خصوص عمل خواهد كرد يا بايد منتظر واكنش دوباره مجلس به اقدامات بانك مركزي بود؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین