کد خبر: ۴۶۳۶۵
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۵

دست محمد جواد ظریف خالی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ «روزنامه کارگزاران» ارگان این حزب در شماره روز یکشنبه خود در گفتگویی با هوشنگ امیراحمدی استاد ایرانی دانشگاه کرنل و راتجرز آمریکا انجام داده و دیدگاه های وی را درباره مسایل ایران و آمریکا و آینده مناسبات دو کشور پس از ارسال نامه محمود احمدی نژاد، به جورج بوش را بررسی کرده است. امیراحمدی می گوید خبر ارسال نامه که آمد طیف دموکرات فعال شد اما متن نامه که منتشر شد، برگ برنده به دست جناح جنگ طلب آمریکا افتاد.
 
آقای امیراحمدی به روزنامه کارگزاران می گوید که وقتی خبر ارسال نامه از سوی ایران به رئیس جمهور آمریکا منتشر شد شور حال زیادی ایجاد کرد اما پس از اینکه متن نامه منتشر شد شور و حال اولیه به انتقاد تبدیل شد. 

ایرادنامه
استاد ایرانی دانشگاه کرنل می گوید اولین ایراد به نامه احمدی نژاد به فرم آن بود. هیچ رئیس جمهوری 18 صفحه نامه نمی نویسد، هیچ رئیس جمهوری هم برای خواندن 18 صفحه نامه، وقت نمی گذارد. این نامه بیشتر شبیه مقاله بود. ایراد دیگر این نامه این بود که نامه می خواست آموزشی برخورد کند. امیر احمدی با این همه ارسال این نامه را یک حرکت مثبت ارزیابی می کند. 

وی می گوید که پس از 26 سال این اولین بار است که ما شاهد چنین رخدادی هستیم و دیگر اینکه برای اولین بار یک مقام عالی رتبه با لحن تند سخن نمی گوید. 

هوشنگ امیراحمدی می گوید که انتظار نداشته باشید این نامه همه مشکلات را حل کند. این نامه آغاز یک راه طولانی و پر پیچ و خم است که باید از ظرفیت های ایجاد شده آن نهایت بهره به سمت منافع ملی ایران برد. 

وی درباره اینکه آمریکایی‌ها واکنش سردی به این نامه نشان دادند،‌گفته است که آنها کار خودشان را می کنند و ما هم باید کار خودمان را بکنیم. «همانگونه که می دانید این مسأله مبارزه در سطح افکار عمومی است ما باید همان حرفی را در سطح افکار عمومی بزنیم که باید بزنیم از طرف دیگر ما که نمی توانیم جلوی دهان آمریکا را بگیریم و بگوییم حرف نزن. ما باید در سطح افکار عمومی بهتر جلو برویم. باید از کانال های مختلف استفاده کنیم. از دیپلمات ها،‌مردم عادی و مطبوعات.» 

تحليل دكتر مجلسی از نامه احمدي نژاد(کلیک کنید)

امیراحمدی پیشنهاد داده است که برای تأثیرگذار کردن نامه باید از نیروی سومی استفاده کرد که همچون دیپلمات ها چارچوب مشخصی ندارد و آزادانه تر می تواند فعالیت کند. 

نظارت چنی در آمریکا
هوشنگ امیراحمدی معتقد است که دو آمریکا در صحنه بین المللی وجود دارد. یک آمریکایی که جنگ طلب است و یک آمریکایی که صلح طلب. از دیدگاه وی آمریکای جنگ طلب به دنبال ویرانی ایران است. امیراحمدی می گوید مدافعان این دیدگاه در وزارت دفاع آمریکا و دفتر دیک چنی معاون اول رئیس جمهور بوش جمع شده اند. 

لابی اسرائیل هم به شدت از این طیف دفاع و در جهت سیاست های آنان حرکت می کند. این طیف اکنون در حال قدرت گرفتن است. طیف دیگر از دید این استاد ایرانی دانشگاه راتجرز، صلح طلبان هستند که به دنبال تغییر رژیم نیستند. این طیف می خواهد در چارچوب مسایل دیپلماتیک، ‌مسایل را حل کنند دنبال جنگ و تحریم نیست. این طیف از سیاستمداران ضعیف هستند و اقدام های ایران باید این طیف را قوی کند.

امیراحمدی پیشنهاد می کند باید با عزت نفس و شجاعت بیشتر وارد شویم و به منازعه 26 ساله پایان دهیم. امیراحمدی که رئیس شورای روابط آمریکاییان و ایرانیان است می گوید که این شورا تنها لابی ایران در ایالات متحده است. وی می گوید که وقتی جورج بوش به نیویورک آمد بر استفاده از توانایی ایرانیان خارج از کشور تأکید کرد. 

من هم با ایشان صحبت کردم همین مسأله را تأیید کرد اما نمی دانم چرا دنباله کار گرفته نشد. شورا به عنوان یک نماد ضد جنگ از تمامی ظرفیت ها استفاده می کند اما تأثیرگذاری به منابع قوی نیاز دارد. 

امیراحمدی می گوید که لابی اسرائیلی ضد ایرانی سالانه 60 میلیون دلار هزینه می کند که چهره ایران تخریب شود. با دکتر محمد جواد ظریف – نماینده دایم ایران در سازمان ملل – هم صحبت کردم،‌ فهمیدم در این رابطه دستش خالی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین