کد خبر: ۹۱۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۳:۵۴

کروبی: اگر از مردم حمایت نکنیم، بی شخصیت و دین‌فروش هستیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روز پنج‌شنبه مراسم چهلم جان‌باختگان حوادث اخیر در بهشت‌زهرای تهران و درمیان ازدحام مردم شرکت‌کننده و نیروهای مستقر برگزار شد. اگر چه نیروهای انتظامی و امنیتی مانع از نزدیکشدن کروبی و میرحسین موسوی به مزار ندا آقا‌سلطان شدند و برخوردهایی نیز با اطرافیان کروبی صورت گرفت اما آنها ترجیح دادند، تا جایی که ممکن است به مردم نزدیک شده و با خانواده جان‌باختگان ابراز همدردی کنند. در حادثه روز پنج‌شنبه، درگیری‌هایی نیز صورت گرفت. در تهران و حوالی خیابان شهید مطهری و اطراف مصلی نیز درگیری‌های پراکنده‌ای رخ داد که بنابر گفته مسوولان انتظامی حدود 50 نفر بازداشت شدند.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، روزنامه اعتماد ملی با مهدی کروبی در خصوص اتفاقات اخیر گفت‌وگویی انجام داده که در شماره روز شنبه این نشریه منتشر شده است:

اوایل هفته گذشته درخواستی از سوی شما و موسوی برای برگزاری مراسمی برای جان باختگان 30 خرداد در مصلی بزرگ تهران ارائه شد اما دو روز پس از آن مدیرکل سیاسی وزارت کشور با ادبیاتی خاص دولتمردان نهم اعلام کرد که به هیچ گروه ‌یا شخصیتی برای برگزاری مراسم مجوزی داده نشده است. در همین راستا شما و موسوی اعلام کردید که به بهشت زهرا خواهید رفت. آیا درخواست شما برای برگزاری مراسم چهلم یک شهروند ایرانی که در اعتراضات اخیر جان باخته است امری غیرقانونی بود؟

همان طور که می‌دانید ما درخواست کرده بودیم که مراسمی را در مصلی برای گرامیداشت چهلم جان باختگان 30 خرداد برگزار کنیم و حتی اعلام کرده بودیم که برای آنکه حادثه‌ای رخ ندهد همه را به سکوت دعوت کرده‌ایم و تنها قرار است که قرآن تلاوت شود و بعد هم مردم متفرق شوند. این همان رفتاری است که در راهپیمایی‌های اخیر نیز داشتیم به طوری که همیشه مردم را به آرامش دعوت می‌کردیم چرا که ما معتقدیم خواسته‌ای قانونی داریم و به دنبال هیچ گونه حادثه آفرینی نیز نبودیم. بنابراین به نظر من مردم خواستی معقول و منطقی دارند مانند اینکه ما نیز برای برگزاری مراسم در چهلم جان باختگان حوادث اخیر درخواستی قانونی و منطقی داشتیم ولی از آن ممانعت کردند. چنین بود که ما دیدیم این درست نیست که برویم و پشت درهای مصلی بنشینیم و درگیری ایجاد شود بنابراین تصمیم گرفتیم ‌به بهشت زهرا برویم و کنار مزار آنان فاتحه‌ای بخوانیم.

گویا اعلام شده برای جلوگیری از سوء استفاده گروه‌های سیاسی مجوزی داده نشده است. شما این را می‌پذیرید؟

این حرف دو جواب دارد. نکته اول اینکه حتی به خانواده‌ها هم اجازه‌ای برای برگزاری مراسم حتی در مساجد محلی داده نشد. دومین نکته اینکه این حادثه‌ای که روی داده موضوعی شخصی نیست بلکه افرادی در یک رویدادی جمعی به شهادت رسیده‌اند. انتخاباتی برگزار شده ‌که عده‌ای معتقدند این انتخابات سالم برگزار شده است این عده همان کسانی هستند که اکنون در دولت حضور دارند همان عده ای که نظارت واجرا را برعهده داشته‌اند، پول‌های بیت‌المال در اختیارشان بوده و هر گونه که خواسته‌اند با صندوق‌های رای برخورد کرده‌اند. اما یک گروه هم هستند که معتقدند انتخابات سالم برگزار نشده است و ادله‌‌ فراوانی هم برای این استدلال خود دارند. مطمئنا این افرادی که در اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان آمدند به احمدی‌نژاد رای نداده‌اند بلکه به خاطر تضییع حق کاندیدای مورد حمایت خودشان به خیابان آمدند و در این راه کشته شدند. بنابراین فردی که در این حوادث کشته شده است خواست و مطالبه‌ای داشته و این‌طور نبوده که بخواهد در انتخابات شرکت کند تا هیزم تنور آن شود بلکه او به کاندیدای خود رای داده و اکنون نیز به خیابان آمده و از سرنوشت رای خود سوال می‌کند و برای این امر کشته شده است و چنین است که ما اکنون برای این افراد می‌خواهیم مراسمی را برگزار کنیم. من از همان ابتدا تاکید می‌کردم که همواره از رای مردم صیانت می‌کنم و اکنون نیز می‌گویم که در حد توان از رای‌شان پاسداری خواهم کرد. بنابراین اکنون مردم خودشان تشخیص داده‌اند که به خیابان بیایند و ما هم در کنارشان هستیم. اگر ما برای کسانی که برای صیانت از رای خود به میدان آمده‌اند و به حمایت از ما برخاسته‌اند و کشته شده‌اند مراسمی ‌برای گرامیداشت یاد و خاطره‌شان برگزار نکنیم که انسان‌های ضعیف‌النفس و بی‌شخصیت و دین‌فروشی هستیم که اینک مردم را در ادامه مسیر رها کنیم.

روز پنج شنبه در مراسم چهلم جان باختگان چه اتفاقی روی داد؟ گویا به شما و آقای موسوی تعرضی صورت گرفته است!


هنگامی که به بهشت زهرا رسیدیم به سمت قطعه حرکت کردیم که در همان حال می‌شنیدم ‌مردم می‌گویند ما را می‌زنند. در همان حال دیدم که مزار ندا را محاصره کرده‌اند و نمی‌گذارند که به آنجا برویم. به محض اینکه از ماشین پیاده شدم جمعیتی به سمت من آمدند و شعارهایی سر می‌دادند مبنی بر اینکه رای ما را گرفتند و حالا کتکمان می‌زنند در همین حال نیروهای مستقر به سمت مردم هجوم می‌آوردند و آنها را متفرق می‌کردند و گاز اشک آور در هوا پخش شده بود من هم ایستاده بودم. تنها به حوادثی ‌که روی می‌داد تماشا می‌کردم و فاتحه می‌خواندم. در همان حال شاهد آن بودم که مردم را کتک می‌زنند و به حلقه‌ای که دور من بود نیز رسیدند و به آنها هجوم آوردند به طوری که یکی از پاسداران همراه‌من که ‌از نزدیکان من بود را کتک زده‌اند. هرکسی که فکر می‌کند من قصد دارم برای نفع شخصی صحبت کنم و ‌به جنجال سازی بپردازم می‌تواند به دفتر من بیاید و بدن‌های کبود این افراد را مشاهده کند.‌[حسین کروبی فرزند مهدی کروبی از جمله افرادی است که در مراسم پنج‌شنبه هدف باتوم نیروهای پلیس قرار گرفت].

آیا به شما هم تعرضی صورت گرفت؟‌
نه، به من ضربه ای نخورد چرا که این دوستانی که اطراف من بودند اجازه نمی‌دادند ‌به من نزدیک شوند در همان حال به من گفتند که تا شما اینجا بایستید اینها با مردم اینگونه برخورد می‌کنند شما بروید تا شاید مردم هم متفرق شوند و از من می‌خواستند که سوار بر ماشینم شوم. ولی من در همانجا ایستاده بودم و با تاثر و تعجب نگاه می‌کردم و تنها قرآن می‌خواندم. در همان زمان به این فکر می‌کردم که ما چه وعده‌هایی داده بودیم و چه حرف‌هایی زده شده بود و چه می‌خواستیم و چه شد. وضعمان به گونه ای شده است که اکنون شاهد آن هستیم که جمعی به دور بنده حلقه بزنند که مرا کتک نزنند و این واقعه‌ای است که هیچ‌گاه در ایران شاهد آن نبودیم.

شما که خود شاهد این حوادث بودید چه پیامی را می‌توانید به مسوولان چنین برخوردهایی بدهید؟

می خواهم در این مصاحبه پیامی را به کسانی که غیر از ما فکر می‌کنند برسانم. آنها که فکر می‌کنند اگر مردم را ببرند و کتک بزنند و دندان‌هایشان را بشکنند می‌توانند شرایط را آرام کنند. من به این افراد دلسوزانه هشداری می‌دهم و می‌گویم که ایادی دولت و اطرافیانش پنبه غفلت را از گوششان بیرون آورند و گزارش وضع موجود را به صورت واقعی به مقامات بالا و بزرگان نظام منتقل کنند. اصلا می‌گویم که به حرف ما که از نظر شما شکست خوردگان انتخابات هستیم و فکر می‌کنید که به خاطر این شکستی که بر ما تحمیل شده است اینگونه حرف می‌زنیم توجهی نکنید، ولی به چاپلوس‌ها و جیره‌خواران، کسانی که این روزها شلوغ کاری می‌کنند و سعی در تخریب چهره برخی از بزرگان نظام دارند گوش ندهید بلکه به حرف صاحبان اندیشه و فکر که در درون حاکمیت هستند و از طیف خودتان می‌باشند توجه کنید.

به نظر شما آیا برخوردهای خشنی که طی این روزها با مردم شکل گرفته است موجب برقراری آرامش در کشور می‌شود ‌یا به تشدید و ملتهب کردن شرایط کمک می‌کند؟

من به دست اندرکاراران توصیه می‌کنم که اجاره دهند همه منتقدان به وضع موجود در فضایی مناسب حرف‌های خود را بیان کنند. من مطمئن هستم که با چنین برخوردهایی قضایا پیچیده‌تر و بغرنج‌تر می‌شود و بنابراین باید عقلا را جمع کنید و تدبیری بیندیشید قبل از آنکه خسارات سنگین تری وارد شود و حیثیت اسلام و روحانیت و جمهوری اسلامی ایران خدشه‌دار شود. باید در اندیشه راه حل معقولی برای خروج از این بحران بود. به آقایان توصیه می‌کنم فضایی را ایجاد کنند تا همه دلسوزان نظام حرف‌هایشان را بزنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۰
0
0
dige az in bi heisiat tar mikhasti beshe nezametoon aghaye karroobi ??? shoma ham engar hanooz khabi ...mardomo koshtan[...] .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین