کد خبر: ۸۸۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۴
توضیحات رضایی درباره ماجرای مافیای سیگار

محسن رضایی: پولهای گم شده نفت را پیدا می‌کنم

جرج بوش 3 بار مصمم به حمله نظامی به ایران شد؛ یک بار هم کتبا ً‌دستور حمله داد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محسن رضایی در دومین روز سفر خود به خوزستان در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: «استان خوزستان با تقدیم مردان و زنان بسیار به انقلاب اسلامی همچون نگینی بر سینه ایران می‌درخشد. خوشحالم که در نخستین سفر استانی خود در دانشگاه شهید چمران اهواز حضور می‌یابم».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز در جلسه سخنرانی درسالن اجتماعات شهید مطهری دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز، با بیان این مطلب اظهار داشت: «با گذشت 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، دست‌آوردهای بزرگی در کارنامه انقلاب دیده می‌شود. البته باید توجه داشت عقب‌ماندگی‌هایی نیز وجود دارد».

وی تصریح کرد: «امروز کشور ایران در ابعاد سیاسی، دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های بسیاری داشته است. با وجود این پیشرفت‌ها، امروز به قدرت نخست منطقه و همچنین به 10 قدرت نخست جهان تبدیل شده‌ایم».

رضایی خاطرنشان‌کرد: «اما هم اینک در ابعاد اقتصادی، علمی و فن‌آوری رتبه در خور ملت ایران را در جهان در اختیار نداریم و عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد. با وجود برنامه‌هایی می توان همچون سایر بخش‌ها به رتبه‌هایی خوبی در این مورد دست یافت».

وی با بیان این عقیده که امروز انبوهی از نااطمینانی‌ها روبه‌روی جوانان قرار دارد، عنوان‌کرد: «متاسفانه دانشجویان کشور امروز نمی‌دانند چند سال پس از فارغ‌التحصیل شدن، صاحب شغل خواهند شد. چرا نباید نشاط و آرامش میان جوانان کشور وجود داشته باشد. باید نشاط و آرامش به درون این کشتی (ایران) بازگردد».

رضایی با طرح سوالی با این مضمون که چرا باید دایره دشمنی‌ها روز به روز بیشتر و دوستی‌ها کمتر شود؟، گفت: «باید تحلیل عمیقی درباره این موضوع انجام شود. البته همه به دنبال خدمت هستند اما برخی‌ها با سوءتدبیر به خود ضربه می‌زنند».

وی خاطرنشان‌کرد: «در دوران آغاز انقلاب اسلامی همه اصول‌گرا بودیم و در مقابل، لیبرال‌ها و دیگر گروه‌ها وجود داشتند. در زمان آغاز جنگ دو گروه شدیم؛ گروهی از افراد زیر 30 سال و گروهی دیگر از افراد بالای 30 سال تشکیل شدند. افرادی که سنی کمتر از 30 سال‌ داشتند برای دفاع از انقلاب اسلامی به خط مقدم جبهه رفتند و افرادی که بالای 30 سال‌ داشتند وارد صحنه مدیریت کشور شدند».
وی ادامه داد: «جنگ تمام شد و متوجه شدیم همان مشکلات جنگ را در زمان صلح نیز خواهیم داشت. از آن زمان دولت‌های زیادی را بدرقه کردیم که در تمام آنها تلاش و دلسوزی برای مردم وجود داشت. 30 سال زمان کمی نبود. کره جنوبی که در ابتدا کارگرانش را برای کار به ایران می‌فرستاد امروز پذیرای برخی ایرانیان برای کار است. باید دید چرا انقلاب اسلامی با دادن این همه شهید امروز گرفتار برخی مسائل شده است. قطعا با حضور جوانان در صحنه این مسائل قابل حل است».

رضایی بیان ‌کرد: «در طول سال‌های گذشته مطالعاتی برای حل مشکلات انجام و به صورت سند چشم انداز 20 ساله کشور، نقشه راه شد. امروز با گذشت چهار سال از آغاز اجرای سند چشم انداز 20ساله کشور، درآمد ایران تا پایان اسفندماه 1387 به 340 میلیارد دلار رسیده است».

رضایی با بیان این عقیده که متاسفانه هم اینک به دلیل برخی فعالیت‌ها مشکلات جدی را در بخش کشاورزی تجربه می‌کنیم. در بخش صنعت نیز از بهمن ماه سال گذشته شاهد اخراج گروه‌هایی از کارگران کارخانه‌ها بودیم، گفت: «درست است که بحران اقتصادی جهانی بر شرایط کشور تاثیرگذار بوده؛ اما باید توجه داشت جدا از بحران‌ اقتصاد جهانی، از سال گذشته بحرانی را در کشور تجربه کردیم. در صورت ادامه این شرایط ما به سمت پرت‌گاه هدایت می‌شویم».

وی با یاد کردن از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به عنوان دو فتح مهم جوانان ایرانی گفت: «در گذشته جوانان کشور ما توانستند با رهبری امام (ره)، رژیم ستم‌شاهی را نابود کنند. در دوران جنگ نیز بقایی‌ها، باکری‌ها، که یک سری دانشجو و دانش آموز بودند و ژنرال نظامی نبودند، دفاع از کشور را به خوبی انجام دادند».

رضایی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های حضور من، وجود جوانان با استعداد ایرانی است، افزود: «در فرصت مناسب دیگری، جوانان می‌توانند در صحنه‌های مختلف، فتح سوم را در کشور به وجود آوردند. معجزه انقلاب اسلامی ایران، جوانان برومند ایرانی‌ است».

وی با بیان این که امیدواریم با کمک شما (جوانان) از میان نخبگان کشور یک دولت کارآمد جوان ایجاد کنیم، خاطر نشان‌کرد: «مشکل امروز ما از وارد نکردن جوانان به صحنه‌های مختلف نتیجه می‌شود. مگر آن جوانان دوران جنگ از آسمان‌ها آمده بودند. تا کی باید قدرت را در نسل اول‌های انقلاب اسلامی، محبوس کرد و به نسل جوان فرصت نداد».

رضایی تصریح کرد: «تاکنون باید دو تا سه نسل انقلاب اسلامی ایران را درگیر مدیریت کشور کرده باشیم. اگر به جوانان فرصت حضور در صحنه‌های مدیریتی کشور داده می‌شد، امروز باید حداقل 10نفر از میان نسل جوان نامزد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری باشد».

وی اظهار داشت: «اگر ندیده بودم که برادران جوان شما چگونه این کشور را در دوران جنگ متحول کردند این سخنان را نمی‌گفتم. در رابطه با جوانان نمی‌شود شعار داد و باید برنامه ارائه ‌کرد. امروز همه سوار یک کشتی (ایران) بزرگ هستیم و می‌خواهم با کمک جوانان نشاط و آرامش را با برنامه‌هایی به این کشتی بازگردانم. امروز چشم امید من به جوانان است. سربازی و آینده شغلی از مشکلات پیش روی جوانان کشور است که برنامه‌های ویژه برای آنها دارم.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز به پرسشهای دانشجویان پاسخ داد.

محسن رضایی، در مورد این که آیا مقام معظم رهبری از دولت نهم در انتخابات حمایت می‌کند؟ با بیان این مطلب افزود: «من سخنگوی مقام معظم رهبری نیستم و کسی نیز نمی‌تواند به عنوان سخنگوی ایشان صحبت کند؛ مقام معظم رهبری در گذشته از تمام دولت‌ها حمایت کرده‌اند و از این دولت نیز تا آخرین روز فعالیت حمایت می‌کنند. این موضوع برای قوی‌تر و کارآمدتر شدن دولت‌ها است. ایشان فرمودند حمایت‌های من از دولت حمایت‌های انتخاباتی نیست و ما نمی‌گوییم به چه کسی رای بدهید یا به چه کسی رای ندهید».

وی با بیان این‌که دولت ائتلافی، موجب افزایش دادن ظرفیت‌های مدیریتی کشور می‌شود، گفت: «امیدوارم در دولت آینده شاهد حضور نخبگان بیشتر باشیم. باید توجه داشت با توجه به گستردگی، اقتصاد ایران، سیاست خارجی و سیاست داخلی ایران نیاز به یک دولت جداگانه دارند. دولت ائتلافی به دنبال آن است که از تمام ظرفیت‌های مدیریتی کشور استفاده کند».

رضایی تصریح کرد: «عرصه انتخابات شوخی‌بردار نیست؛ اگر نخواهیم عقایدمان را به مردم بگوییم و سازش‌ کنیم در آن صورت خیانت کرده‌ایم. امروز اطمینان دارم مردم برای این که در آینده نشاط و آرامش در کشور داشته باشند، یک تحول واقعی می‌خواهند».

وی با اشاره به جعبه سیاه جنگ، گفت: «پشت صحنه جنگ، چگونه تصمیم گرفتن در آن شرایط، اختلافات، کمبودها و نارسایی‌ها از جمله مسائلی است که از آن به عنوان جعبه سیاه جنگ یاد کرده‌ام. این مسایل تاکنون کمتر به مردم منتقل شده است. این موضوعات به مرور زمان با مردم در میان گذاشته می‌شود. البته با هماهنگی‌ها و فعالیت‌هایی قصد دارم این موضوع را به صورت مکتوب و کتاب نیز ارائه کنم».

رضایی با بیان این که دو قشر جوانان و بانوان در 20 سال اخیر به حاشیه رفته‌اند، خاطر نشان کرد: «متاسفانه تاکنون در دولت ایران از حضور بانوان بی‌بهره بودیم. حضور بانوان در دولت باید به شکل منطقی و شایسته پی‌گیری می‌شود».

وی با بیان این که مشکلات فرهنگی ریشه در مسائل اقتصادی دارد، تصریح کرد: «با حل مسئله بیکاری، به صورت خود به خود گشت ارشاد نیز برداشته خواهد شد. ما باید برای فرهنگ جوانان برنامه جامع داشته باشیم. مسئله ازدواج و رابطه دختر و پسر، اوقات فراغت باید با برنامه پی‌گیری شود. برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در مورد چنین مسائلی، وزارت امور اجتماعی را ایجاد خواهم کرد. در این مورد کار اجرایی را باید به نهادهای مدنی واگذار ‌کرد».

رضایی دربخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه «نسبت به همه کاندیداها ارادت دارم که افراد بسیار شایسته‌ای با کارنامه بسیار خوب و درخشان هستند» گفت: «در زمان امام (ره) و در هر دو دور نخست وزیری ایشان (میرحسین موسوی) من حمایت کرده‌ام و فکر می‌کنم در خاطراتی که از آقای ناطق نوری و دیگر دوستان منتشر شده هم این مطلب آمده است. البته هم اینک هیچ منتی از سوی من بر ایشان وجود ندارد. در آن زمان وظیفه خود را انجام دادم».

وی اقتصاد جنگی را با جنگ اقتصادی متفاوت دانست و عنوان کرد: «هم اینک در حالی هستیم که جنگ اقتصادی وجود دارد و باید بتوان تحریم‌های اقتصادی و همچنین برخی از مشکلاتی را که از 30 ساله گذشته باقی مانده حل کرد. نظر بنده این است که دوستان (کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری) برنامه شفافی برای اقتصاد داشته باشند».

رضایی یادآور شد: «من بر خلاف برخی دوستان که مدت‌ها از صحنه بیرون بودند و سکوت کردند، تمام تلاش را برای کمک به دولت‌ها انجام داده‌ام و هیچ زمانی کنار نبوده‌ام. علاوه بر کمک‌های مشورتی که به دولت‌های مختلف می‌دادم با مطالعات عمیق در زمینه تدوین سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی اصل 44 شرکت داشته‌ام».

وی با اشاره به این که بخشی از پول نفت در دولت به هدر می‌رود گفت: «بهره‌وری در ایران حدود 45 درصد است. ساختار دولت در ایران یک ساخت اسراف‌گرایانه است و باید هر چه سریعتر اصلاح شود. نمی‌توان همزمان با تولید خودروهای با مصرف سوخت زیاد در کشور، به مردم بگوییم سوخت کمتری مصرف کنید. با این میزان انرژی که امروز ما در کشور مصرف می‌کنیم می توان انرژی مورد نیاز جمعیت 150 میلیون نفری را تامین کرد. ما باید اصلاح الگوی مصرف را از دولت آغاز کنیم».

رضایی تصریح کرد: «البته این موضوع تنها به اتومبیل مربوط نیست و در بسیاری از کالاهای تولید داخل مصرف بسیار انرژی را شاهد هستیم. صندوق توسعه ملی را برای ذخیره بخشی از درآمدهای ناشی از مصرف بهینه برای اشتغال، سرمایه‌گذرای و تولید در نظر گرفته‌ایم. در این صورت منابع مالی از بین نرفته و برای مردم شغل ایجاد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: «هیچ یک از کاندیداها را رقیب خود نمی‌دانم بلکه فقر، گرانی‌، ‌بیکاری و عقب ماندگی در کشور رقیب جدی من است».

رضایی بیان کرد: «پولهای گم شده نفت را پیدا می‌کنم و تحویل شما ملت ایران می‌دهم. البته من به دنبال انتقام‌گیری از کسی نیستم اما از مسئله بیت‌المال نیز نخواهم گذشت. یک بخش بزرگ از فساد اقتصادی، مربوط به ساختار اداری بسیار به هم ریخته کشور است. با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی و اقدامات ویژه‌، سیستم اداری را همچون شیشه‌ شفاف می‌کنم».

وی با اشاره به این که فرمانداری‌ها و بخشداری‌های کشور را به جوانان کارشناس کمتر از30 سال‌ می‌سپارم، تصریح کرد: «مسوولیت بخشی از این سمت‌ها براساس توانایی و شایستگی به بانوان واگذار خواهد شد. با این بسترسازی‌ها ظرف یک سال چندین استاندار را از میان این مدیران جوان انتخاب و نخستین گروه نسل سومی‌ها را وارد بدنه دولت می‌کنم».

رضایی خاطرنشان‌کرد: «مواد مخدر امروز بیش از سه میلیون نفر از اعضای جامعه ما را درگیر خود کرده‌ است. اگر هر یک از این افراد با سه یا چهار نفر دیگر مرتبط باشد، حداقل 15 میلیون نفر در ایران از مسئله مواد مخدر به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در رنج هستند».

وی با بیان این که با یک نظارت و اقدام دقیق می‌توان ریشه‌های مواد مخدر را خشکاند، اضافه کرد: «تمام این مواد مخدر در بیرون مرزهای ایران در محدوده‌هایی به طول و عرض 200 و 300 کیلومتر تولید و به کشور وارد می‌شود».

رضایی خاطرنشان‌کرد: «بنده پیشنهاد می‌کنم که می‌توان با تشکیل یک قرارگاه مشترک میان ایران، پاکستان و افغانستان ریشه تولید مواد مخدر را خشکاند. در بخش تقاضای مواد مخدر نیز با اقداماتی در داخل کشور کار را پی می‌گیریم. امیدواریم با این اقدامات ریشه اعتیاد به مواد مخدر در کشور خشکانده شود.

وی با بیان این که آقای جرج بوش 3 بار مصمم به حمله نظامی به ایران شد، تصریح کرد: «از این میان یک بار نیز دستور کتبی حمله به ایران را صادر کرد اما آمریکا هربار با تدابیر نیروهای مسلح کشور، که یکی از آنها مانور موشکی در خلیج فارس بود از این کار منصرف و برنامه آمریکایی‌ها در نطفه خفه شد و از بین رفت. امروز آمریکا به ما نیازمند شده و امیدواریم از نیاز آمریکا با اقتدار برای منافع کشور عزیزمان استفاده کنیم.

رضایی تصریح کرد: «مدیریت دانشگاه‌ها فراز و نشیب‌هایی داشته است و در یک دوران فضا به قدری باز بود که خود اساتید مدیر دانشگاه را انتخاب می‌کردند. امیدواریم با نظر دانشجویان و اساتید مدیران دانشگاه‌ها را تعیین کنیم».

وی خاطر نشان کرد: «دولت ما دولتی ائتلافی خواهد بود و از تمام اقوام در این دولت استفاده می‌کنیم. جنوبی‌های کشور مدتی است اعلام می‌کنند حضوری فعال‌تر در کشور خواستار هستند. در دولت ائتلافی همه اقوام کشور حضور خواهند داشت».

وی یادآور شد: «جوانان کشور، مشکل نیستند بلکه مشکل‌گشا و فرصت هستند. جوانان بزرگترین سرمایه ایران است. همین فرصت‌ها (جوانان) موجب جهش برخی کشورها در جهان شده است.

رضایی با بیان این که دولت نهم، دستاوردها، آسیب‌ها و نواقصی داشته است گفت: «به نتیجه رساندن تلاش‌هایی که از دولت قبل آغاز شده بود، مثل ماهواره (امید) و موضوع هسته‌ای از جمله دستاوردهای مهم دولت نهم است. البته باید توجه داشت در دولت نهم به کشاورزی و تولید آسیب جدی وارد شد. نخبگان و بخش فرهنگ کشور کمتر مورد توجه ویژه قرار داشتند و تا حدودی درگیری بیشتر شد. البته دولت اصلاحات نیز دستاوردها و کاستی‌هایی نیز داشت که قابل بحث است».

وی درباره موضوع خروج پسرش از کشور گفت: «هر جوانی اختیار خودش را دارد و خود باید سرنوشت‌اش را مشخص کند. اگر وی اشتباهات خود را جبران نکرده بود بدتر از آقای موسویان به سرش می‌آوردند. هیچ‌گاه در کنار بستگانم در مقابل قانون نمی‌ایستم. امیدواریم در صورت صلاحدید سازمان‌های مربوطه بگویند که پسر من در آنجا چه کارهایی انجام داد».

رضایی با اشاره به این که باید به اقتصاد از زاویه تولید و اشتغال نگاه کرد، تصریح کرد: «در مسئله ورود میوه‌های خارجی دچار برخی دستپاچگی‌های شدیم. این موضوع نباید پایه‌های اقتصاد کشور(بخش کشاورزی) را دچار تنش می‌کرد».

وی در پاسخ به پرسشی درباره مافیای سیگار و دخانیات گفت: «‌برخی حرفها زده شده که من به مصلحت ندیدم که در این رابطه صحبت کنم و الان هم معتقدم با تمسک به اخلاق بسیاری از این مسائل حل می‌شود و من حاضر نیستم وقت ملت را برای دفاع از خود بگیرم. همه از زندگی ما با خبر هستند و در آینده نیز از آن بیشتر خبردار می شوند».

رضایی یادآور شد: «باید قراردادهای نفتی خارجی با نظارت مجلس صورت گیرد. اخیراً مجلس نسبت به قراردادهای نفتی از خود موضع‌گیری نشان داده است. به نظر بنده باید حداقل در تمام قراردادهای نفتی، نماینده‌ای از سوی مجلس وجود داشته باشد. بنده مسئله محرم نبودن مردم در قراردادهای نفتی را حل می‌کنم. البته باید توجه داشت تمام مناقصات وزارت نفت در سایت‌هایی قابل دسترسی می‌شود».

وی درباره حضور در عرصه انتخابات گفت: «در دوره پیش از انتخابات کنار رفتم و سفر خود را به خوزستان نیمه تمام گذاشتم. امروز می‌گویم که آن کنار کشیدن از عرصه انتخابات شروعی دوباره بوده است. بنابراین تا آخر در عرصه انتخابات باقی خواهم ماند».

رضایی اظهار داشت: «آقای دانش جعفری از دوستان قدیمی من هستند و افتخار می‌کنم افرادی همچون ایشان در انتخابات به من کمک می‌کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین