کد خبر: ۱۵۸۵۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۰

لااقل اگر کپی می‌کنید دیگر به نام خودتان منتشر نکنید!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محسن حدادی در خبرآنلاین نوشت: اینکه توقع داشته باشیم برخی روزنامه‌ها تاثیرگذار و جریان سازی باشند، یک تصور تخیلی است اما اینکه توقع داشته باشیم اخلاق را رعایت کنند به خاطر ادعای ژورنالیستی صاحبان و گردانندگانشان، کمی تا قسمتی قابل بررسی است.

اهالی مطبوعات می دانند که «جام جم» در سالهای اخیر و مدیریت جدید رسانه ملی، مثل خیلی دیگر از رسانه های مکتوب و البته الکترونیک، به خاطر پرت بودن از احوال روز و داشتن نگاه ارگانیک، هیچوقت کاملا روزنامه «مردم» نبوده است؛ این هم یک ادعا نیست. با یک مرور ساده هفتگی به صفحه اول این رسانه مکتوب متوجه می شوید که گویا این روزنامه برای مردم کشور دیگری جز ایران منتشر می شود. خاطرم هست در سال 87 وقتی در مکه بودیم و روزنامه نگار عزیزی از این روزنامه نیز همراه ما بود، گزارشگر محترم گروه اجتماعی یک گزارش غافلگیرکننده درباره نبودن مدیران سازمان حج برای پاسخگویی منتشر کرده بود و مدیران روزنامه هم آن را در صفحه اول با تیتر درشت کار کرده بودند! گویا حواسشان نبود که نماینده روزنامه خودشان هم در مکه است و مسئولان سازمان حج هم اصولا باید در حج و در خدمت زائران تمتع باشند!

حالا هم این روزنامه زیاد فرقی نکرده و اگر تنها و تنها صفحه اول این رسانه در یک هفته اخیر یا هر هفته دیگری را _ به شکل تصادفی_ انتخاب کنید و بگذارید کنار سایر روزنامه های کشور، اوضاع همین است. البته روزنامه های دیگر هم رمقی در انعکاس دردها و رنج ها و خواست های مردم ندارند اما «جام جم» _ با عذرخواهی از همکاران زحمتکش این روزنامه _ به معنای واقعی کلمه در جریان دغدغه های مردم و مطالبات آنها نیست. و این حرف دل خود تحریریه شان هم هست؛ مشکل از جای دیگری است.

اما بی اخلاقی و ادعای اخلاق حرف دیگری است؛ این روزنامه در صفحه آخر شماره امروز خود _ چهارشنبه 10 خرداد _ مطلبی با عنوان «گیلاس پرانی فرماندهان جنگ» منتشر کرده که کپی کامل گزارش دیروز(سه شنبه 9خرداد) خبرآنلاین با چند جمله در ابتدای مطلب است. روزنامه نگاران حرفه ای می دانند که برای رسانه های سنتی می توان در عرض بیست دقیقه یک گزارش 5هزار کلمه ای(!) ترتیب داد؛ با استفاده از مطالب موجود در اینترنت و یک دستکاری حرفه ای(نه به معنای کاربلدی، به معنای شغلی و صنفی) در ابتدا و انتهای آن!

انتشار مطالب سایت ها در رسانه های دیگر فی نفسه اشکالی ندارد اگرچه بدون ذکر منبع، که به آن عادت داریم؛ چه آنکه روزنامه «آرمان روابط عمومی» ید طولایی در کپی کردن بدون ذکر منبع از مصاحبه ها و یادداشت ها و گزارش های خبرآنلاین دارد و اتفاقا از مطالب اختصاصی خبرآنلاین، تیتر صفحه یک هم می زند! اما اینکه مطلبی بدون ذکر منبع در یک رسانه منتشر شود و اینکه مطلب یک رسانه به نام «یک فرد دیگر» بعلاوه عبارت «گروه سیاسی» آن روزنامه منتشر شود، غیر از بی اخلاقی، خیلی اعتماد به نفس می خواهد؛ خاصه آنکه تیتر مطلب هم تیتر خبرآنلاین باشد! لااقل مطالب را اگر کپی می کنید دیگر به نام خودتان منتشر نکنید. همان روزنامه آرمان هم لااقل نام خبرنگار خبرآنلاین را ذکر می کند نه اینکه به مخاطب القا کند که این مطلب را خودم در تحریریه روزنامه خودم نوشتم!

به هر حال «خبرآنلاین» به این بی اخلاقی ها عادت دارد و خرسند است که «خوراک» اصلی روزنامه های کشور را تهیه می کند! اما کاش برخی همکاران ما یاد بگیرند که روزنامه نگاری خیلی وقت است دیگر به معنای «بردار و بچسبان» نیست! راستی شاید به همین علت باشد که خیلی از روزنامه های ما، هیچوقت «روزنامه» نمی شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین