کد خبر: ۸۸۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۴
ضمن انتقاد از ستاره‌دار کردن دانشجویان بیان شد

رهنورد: فکر نمی‌کردیم روزی برای امر به معروف گشت بگذارند

انتظار داریم هیچ روزنامه‌ای به دلیل بیان آزاد اندیشه‌اش بسته نشود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر زهرا رهنورد انتخابات ریاست‌جمهوری دهم را به یک معرکه‌ تشبیه کرد و افزود: «امیدوارم این معرکه بزرگ به جشنواره‌ای سرشار از مساوات و پیروزی و عدالت تبدیل شود و انقلاب کبیر اسلامی ما در سیمای انتخابات دهم به آرمان‌هایش برسد».

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران که در سمینار دو روزه «از آرمان جمهوری اسلامی تا جمهوری اسلامی آرمانی» به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران سخن می‌گفت، با تسلیت ایام فاطمیه، به انتخابات پیش رو پرداخت.

وی گفت: «در هر انتخابات می‌توان انتقادات و مشکلات را بیان کرد؛ البته انتقادات مطرح‌شده از سوی من به این دلیل است که همواره روح انتقادی بر اندیشه‌هایم حاکم بوده است؛ حتی در زمان نخست‌وزیری آقای موسوی هم انتقاداتی مطرح می‌کردم؛ از این رو بر این اعتقادم که هر انتخابات نقد ملی در خودمان است که در کجا قرار داریم و به کجا می‌رویم و این همان موضوع سمینار شما است».

رهنورد دانستن این که در کجا هستیم و به کجا می‌رویم را خواست موجود در ذهن هر انسان پویایی دانست وادامه داد: «هیچ فردی نمی‌خواهد بازگشت به گذشته داشته باشد؛ چرا که مایل است پیش روی خود را بشکافد و به جلو حرکت کند و این تصویری از آیه مبارکه قرآن کریم است».

رهنورد در بخش دیگر سخنانش به مبارزاتش پیش از انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: «آن‌قدر اراده انسان برای ما مهم بود که این آیه قرآن را مبنی بر این که سرنوشت ملتی تغییر نمی‌کند، مگر آن‌که خود آن ملت بخواهند سرنوشتش را تغییر دهد مد نظر داشتیم. ما بر این باور بودیم که باید خود سرنوشت خود را تعیین کنیم».

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به وابستگی‌های کشور پیش از انقلاب گفت: «ما هم‌چنین از محیط پلیسی رنج می‌بردیم و این شرایط از نظرمان درست نبود. ما به کوچک‌ترین چیزی که به آزادی‌ها خدشه وارد می‌کرد معترض بودیم و فرهنگ وابسته فرمایشی دیکته‌ای نظام سابق بود که راه ما را به سوی فرهنگ آزادی‌خواهانه مردمی باز کرد؛ چنان‌که هزاران گل در اندیشه ما رویید».

رییس سابق دانشگاه الزهرا در ادامه انتخابات در همه سطوح را مهم خواند و افزود: «انتخابات می‌تواند آرمان‌ها و آرزوهای ما را ظاهر کند؛ انتخابات پیش رو نیز معرکه‌ای است که فهرست آرمان‌های ما را در مقابل‌مان ظاهر می‌کند».

وی ادامه داد: «فکر می‌کنیم آرمان اولیه ایجاد نظام جمهوری اسلامی به دست آمده است، ولی آیا این جمهوری اسلامی همان جمهوری اسلامی آرمانی است».

رهنورد در عین حال با بیان اینکه البته نگاه ما به جمهوری اسلامی یک نگاه آرمانی نیست و تمام فشارهای موجود کشور را درک می‌کنیم، اظهار کرد: «ما می‌دانیم در اقیانوس بزرگی که هیچ‌کس نمی‌خواهد دینداران حاکم باشند، بدون این که لاییک شد و از آرمان‌های جمهوری اسلامی دست برنداشت، چگونه باید فعالیت کرد».

وی گفت: «ما می‌خواهیم در این عرصه با حفظ اسلام خود وارد شویم؛ البته ورود در این عرصه باید با سیاست‌های عاقلانه همراه باشد».

این استاد دانشگاه هم‌چنین با بیان اینکه «انتخابات پیش رو می‌تواند جشنواره شیرینی باشد که در آن هر فرد نقشش را ایفا کند» ادامه داد: «البته به لحاظ حضور چهره‌های مختلف می‌توان این جشنواره را یک کارناوال دانست؛ اما کارناوالی که در آن نمی‌خواهیم نقابداری حضور داشته باشد و نمی‌خواهیم پادشاهی در نقاب گدا و شیری در نقاب گوسفند ظاهر شود. و از آنجا که اکنون این جشنواره راه افتاده است حق هر فردی است تا حرفهایش را بزند؛ بنابراین جشنواره انتخابات می‌تواند جشنواره شیرین و شرافتمندانه‌ای باشد که در آن تنوع و تکثر حاکم است؛ لبته با این شرط که کسی نقاب به چهره خود نزند».

این عضو هیات علمی دانشگاه هم‌چنین از ستاره‌دار کردن دانشجویان انتقاد کرد و این امر را مخالف آرمان‌های انقلاب دانست.

وی هم‌چنین با بیان این که امیدوارم کسی رییس‌جمهور آینده این کشور شود که به اسلام خدمت کند، ادامه داد: «سخنان بنده از این زاویه نیست که همسر میرحسین موسوی هستم بلکه بنده برای اسلام و جمهوری اسلامی تبلیغ می‌کنم».

رهنورد در ادامه با تاکید بر این که آزادی بیان، قلم و اندیشه از آرمان‌های بلند ما به شمار می‌آید، اظهار کرد: «انتظار داریم اکنون نیز هیچ روزنامه‌ای به دلیل بیان آزاد اندیشه‌اش بسته نشود».

رهنورد هم‌چنین گفت: «امر به معروف و نهی از منکر از آرمان‌های ما به شمار می‌آمد اما هیچ گاه فکر نمی‌کردیم روزی برای این کار گشت گذاشته شود؛ توقع ما برای تحقق این امر گفت‌وگو و دیالوگ بود».

وی هم‌چنین گفت: «چرا انسان باید این گونه تصور کند که برای داشتن آرامش و آزادی باید در آن سوی آب‌ها زندگی کند؟ ما باید به نحوی تلاش کنیم تا محیط زندگی را محیطی بدون فشار قرار دهیم تا همه با افکار مختلف بتوانند در آرامش و آزادی زندگی کنند و از این رو جشنواره انتخابات دهم فرصتی برای بیان آرمان‌هایمان است و ما می‌توانیم به گونه‌ای شرایط را فراهم کنیم که فشار از روی مردم برداشته شود».

وی در ادامه اظهار کرد که زنان و جوانان ما با تحقق انقلاب کبیر اسلامی فرصت عالی پیدا کرده‌اند، انقلاب اسلامی را انقلابی بی‌نظیر خواند و ادامه داد: «اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا توانسته‌ایم این انقلاب را به خوبی نگه داریم و به آرمان‌های بلند خود وفادار و بر آن نظارت داشته باشیم؟ در این شرایط ما باید عملکردمان را بررسی کنیم نه این که همواره دولت‌ها را نقد کنیم؛ از این رو آیا در طول دوران پس از انقلاب اسلامی پیوسته از آرمان‌هایمان مراقبت و محافظت کرده‌ایم»؟

رهنورد اظهار کرد: «زنان و جوانان باید این گونه احساس کنند که آزادند و می‌توانند برای خود تصمیم بگیرند؛ بنابراین اگر به کرامت ملت خود اعتماد کنیم آنها بهترین راه را انتخاب می‌کنند و در این شرایط دیگر لازم نیست از بیرون و یا با روشهایی دیگر راه را به آنها نشان داد. بر این اساس مراقبت از درون کار هر انسان فرهیخته‌ است و بسیار ارزشمند، مداوم و کارسازتر از مراقبت از بیرونی است که صلاحیت قانونی نداشته باشد».

وی بخش دیگر سخنانش را به حقوق زنان اختصاص داد و افزود: «اگر چه پیش از انقلاب تصور نمی‌کردیم روزی باید برای زنان دنبال راه حل برای رسیدن به حقوقشان باشیم، اما در شرایط فعلی امیدوارم رییس‌جمهور آینده همچنان که به مسائل جوانان، اقتصاد و تولید ملی و افزایش رفاه مردمی توجه می‌کند مساله زنان را به عنوان یک پروژه عظیم در دستور کار قرار دهد و برای حل مشکلات این قشر تلاش کند».

رهنورد در ادامه از عملکرد صدا و سیما انتقاد و اظهار کرد: «صدا و سیما رسانه ملی و جزو اموال عمومی محسوب می‌شود. صدا و سیما باید به وظیفه‌اش عمل و از تریبون‌های دروغ‌پردازی دوری کند، البته نمی‌گویم صدا و سیمای ما این گونه است اما چون در این سمینار آرمان‌هایمان را مطرح می کنیم اکنون نیز آرمان‌های خود را بیان می‌کنم».

وی هم‌چنین گفت: «در شرایطی که مدعی هستیم رسانه ملی داریم باید این رسانه به طور مساوی در اختیار همه کاندیداها قرار گیرد. سوء‌استفاده از اموال عمومی فقط پول در جیب گذاشتن نیست، بلکه سوء‌استفاده‌های تبلیغاتی نیز نمود دیگری از سوء‌استفاده از اموال عمومی به شمار می‌آید».

رهنورد در پایان گفت: «امیدوارم این معرکه بزرگ انتخابات دهم به جشنواره سرشار از مساوات، پیروزی و عدالت تبدیل شود و آرمان‌های انقلاب کبیر اسلامی در سیمای انتخابات دهم به دست آید، هم چنین صدا و سیما و رسانه ملی به طور مساوی در اختیار همه قرار گیرد و در کنار آن صندوق‌های رای به درستی محافظت شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
شما زن وشوهر هم برای اولین بار با هم رای جمع کنید ببینید که زوج شما به اندازه ی احمدی نژاد تنها میتونه رای جمع کنه یا نه !!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین