کد خبر: ۱۱۷۴۷۷
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۲
دادستان تهران خبر داد:

نوشتن اطلاعیه علیه نظام و تدارکات مالی اتهام روزنامه‌نگاران شرق

محکومیت اعدام برای جاسوس اسرائیلی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دادستان تهران درباره اتهام روزنامه‌نگاران بازداشت شده روزنامه شرق که دادستان کل اتهام آنها را مربوط به روزنامه‌نگاری ندانسته است، گفت: این افراد مرتکب جرم امنیتی شده‌اند به این معنا که به دنبال اقداماتی بوده‌اند که با کار روزنامه‌نگاری آنها ارتباطی ندارد و آنها به دنبال نوشتن اطلاعیه علیه نظام و تدارکات مالی و نظایر آن بوده‌اند. 

عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرا بعثت درخصوص سرانجام پرونده میدان کاج گفت: دیوان عالی کشور صبح امروز طی دادنامه‌ای حکم دادگاه بدوی را تایید کرد. البته در دو موضوع ایراداتی گرفته شده اما پرونده در مورد قتل به همان کیفیت حکم دادگاه بدوی تایید شد و در صورتی که اولیای دم درخواست قصاص کنند، حکم را اجرا خواهیم کرد. 

دادستان تهران با بیان اینکه در صورت خواست اولیای دم برای محاکمه این حکم هفته آینده اجرا خواهد شد‏، ادامه داد: در مورد نحوه اجرا حکم نمی‌توانم چیزی بگویم اما به صورت علنی اجرا خواهد شد. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اولیای دم نسبت به حکم دادگاه بدوی در مورد متهم ردیف دوم اعتراضی کرده‌اند، اظهار کرد: دیوان عالی این مسأله را قابل طرح در دیوان ندانست و به لحاظ نوع اتهام و نسبت به برخی اتهامات اخلاقی پرونده، نقص گرفته و به شعبه دیگری در دادگاه کیفری استان پرونده ارجاع شده است. 

وی درباره زمان اجرای حکم گفت: اجرای حکم به صورت علنی موجباتی دارد. اما اجازه دهید در زمان لازم نسبت به آن اطلاع‌رسانی کنیم اما بنای ما برای اجرای حکم، هفته آینده است. 

جعفری دولت‌آبادی درخصوص اتهامات اعضای سندیکای شرکت واحد گفت: این افراد پرونده‌های امنیتی دارند که برخی از آنها در سال‌های گذشته بازداشت شده‌اند و اتهامات آنها بیشتر مربوط به جرائم امنیتی است که یک‌سری از آنها حکم گرفته و یک‌سری دیگر نیز پرونده‌شان در مرحله تحقیقات است. 

دادستان تهران درخصوص علت رسیدگی به پرونده حادثه مریوان در تهران گفت: در در مورد این پرونده به لحاظ امنیت و درخواستی که شده بود، دیوان عالی با این مسأله موافقت کرد و این محاکمه در تهران انجام شد. 

دادستان تهران در مورد وضعیت روزنامه هم‌میهن نیز گفت: در ارتباط با این پرونده درخواست اعمال ماده 18 شده و این روزنامه اکنون نمی‌تواند منتشر شود و باید صبر کرد که رسیدگی به این پرونده به اتمام برسد. 

وی از محاکمه یک نفر به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت: پرونده‌ای به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در یکی از محاکم دادگاه انقلاب رسیدگی و متهم آن به اعدام محکوم شده است که انشاءالله پس از تایید حکم از سوی دیوان عالی مشخصات این متهم اعلام خواهد شد. 

وی ادامه داد: پرونده دیگری در ارتباط با جاسوسی وجود دارد که این موارد با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است. اما به دلیل اینکه انتشار این نوع اخبار برای دشمنان بسیار مهم است و بعضا موجب رصدهای امنیتی می‌شود، اجازه دهید بیش از این نکته‌ای را اعلام نکنم. 

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر وضعیت پرونده‌هایی که دولت از علی‌مطهری و قالیباف شکایت کرده، اظهار کرد: ما بارها گفته‌ایم که برای دادستانی فرقی نمی‌کند که طرف شکایت چه کسی باشد. البته بعضی از اتهاماتی که به ما زده می‌شود این است که ما یک‌سری از پرونده‌ها را رسیدگی کرده و یک‌سری را پیگیری نمی‌کنیم. 

دادستان تهران تصریح کرد: معتقدم عدالت تبعیض‌بردار نیست و یقینا پرونده هر کسی که در دادسرا مفتوح باشد به آن رسیدگی خواهیم کرد. این دو مورد نیز هم‌اکنون در حال رسیدگی است و اجازه بدهید زمانی که به نتیجه رسید، نتایج آن را اعلام کنیم. 

وی در مورد پرونده قتل دکتر سرابی نیز گفت: به‌زودی این پرونده با دو اتهام محاربه و قصاص به دادگاه خواهد رفت و کیفرخواست آن نیز در حال صدور است. 

دادستان تهران درخصوص وضعیت پرونده معاون اول رئیس‌جمهوری و اظهارات اخیر توکلی مبنی ‌بر اینکه وی به علاوه چند تن دیگر از نمایندگان در ارتباط با شکایتی که رحیمی از آنها کرده بود، قرار منع تعقیب گرفته‌اند، گفت: این پرونده نیز مانند سایر پرونده‌ها در دادستانی مطرح است. حلقه اول این پرونده به دادگاه رفته و تحقیقات از حلقه دوم همچنان ادامه دارد و با توجه به حساسیتی که بر روی این پرونده ایجاد شده، اطلاع‌رسانی زود هنگام، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. 

وی ادامه داد: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و رسانه‌ها اجاز دهند که وقتی کار صورت گرفت، ما نتیجه را اعلام کنیم چرا که دامن زدن به مطالبی که هنوز به نتیجه نرسیده، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. 

وی با اشاره به عزم جدی قوه قضائیه در ارتباط با مفاسد اجتماعی اظهار کرد: اخیرا برای متهمان یک پرونده تجاوز به عنف حکم اعدام و 15 سال حبس صادر شده است. 

جعفری دولت‌آبادی درخصوص متهم به هواپیما‌ربایی که اخیرا رخ داده بود، گفت: این متهم به تهران بازگشته و تحقیقات از وی ادامه دارد و زمانی که به نتایج لازم برسیم، در مورد این پرونده اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. 

دادستان تهران درباره اتهام روزنامه‌نگاران بازداشت شده روزنامه شرق که دادستان کل اتهام آنها را مربوط به روزنامه‌نگاری ندانسته است، گفت: این افراد مرتکب جرم امنیتی شده‌اند به این معنا که به دنبال اقداماتی بوده‌اند که با کار روزنامه‌نگاری آنها ارتباطی ندارد. 

دادستان تهران با بیان اینکه این افراد به دنبال نوشتن اطلاعیه علیه نظام و تدارکات مالی و نظایر آن بوده‌اند، اظهار کرد: این پرونده در حال بررسی است. این متهمان شش نفر بوده‌اند که یک‌سری از آنها توسط یک نهاد تحقیقاتی دستگیر و برخی دیگر توسط یک نهاد دیگر دستگیر شده‌اند و تا جایی که اطلاع دارم هم‌اکنون 5 نفر از آنها در بازداشت هستند. 

همچنین جعفری دولت‌آبادی اتهام نازنین خسروانی را اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام عنوان کرد و گفت: این پرونده به‌زودی به دادگاه می‌رود. 

وی همچنین درباره بازداشت یکی از اقتصاددانان به نام رئیس‌دانا گفت: پرونده وی از مدتی قبل در دستور کار بوده و تحقیقاتی نیز انجام شده بود، اما زمانی که این فرد با یکی از شبکه‌های خارجی مصاحبه کرد، برای دستگیری وی تسریع شد. 

دادستان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در رابطه با موضوع آلودگی هوا و هدفمند کردن یارانه‌ها شکایتی یا بازداشتی صورت گرفته است، گفت: در ارتباط با این دو مسأله هیچ گزارشی نشده و تاکنون نیز مردم در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها همکاری خوبی انجام داده‌اند. 

وی در پاسخ به این پرسش که تفاوت اظهارات شما با الهام در چیست، اظهار کرد: در جواب دوم تصریح کردم که اجازه دهید مجامع حقوقی و حقوقدانان با این مسأله برخورد کنند. استنباط ما از قانون این بود که فضای جامعه در حوزه‌های اتهام نسبت به افراد نباید گسترش پیدا کند و این به معنای حمایت از فتنه‌گران نیست. 

وی با تاکید بر اینکه انتظار ما از الهام این است که به این مسأله توجه کند که پاسخ حقوقی نباید همراه با اتهام باشد، ادامه داد: هرکسی که دستگاه قضای را نقد کند بلامانع است. ما انتظار نداشتیم که دوستان ما دستگاه قضائی را که اینچنین با عوامل فتنه برخورد کرده و خود مدعی بوده و به‌ویژه بعد از عاشورای سال گذشته حرکت جدی در برخورد با آنها انجام داده است، با این هزینه‌ها مواجه کنند. 

دادستان تهران در پایان درخصوص نامه فرزند عیسی سحرخیز گفت: نامه وی در سایت‌ها ملاحظه شد و آقای سحرخیز نیز محکوم شده و در حال گذراندن محکومیت خود است و مفاد این نامه نیز صحت ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین