کد خبر: ۸۷۸۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۳

رابرت دنیرو: «درباره الی» مرزهای جهانی را فرو ریخت

فرهادی جایزه نخست جشنواره «ترابیکا» را برد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «جهان شمولی شخصیت‌ها و مضامین در کنار کارگردانی که این داستان را مسحورکننده ساخته، موجب شده است تا «درباره الی» مرزهای جهانی را فرو بریزد و درک ما از دنیای مشترک مان را تعمیق ببخشد». این کلمات بخشی از بیانیه و توصیفی است که «رابرت دنیرو» بازیگر سرشناس آمریکایی به نمایندگی از هیات داوران جشنواره «ترابیکا» در وصف فیلم «درباره الی» گفت که اکرانش در ایران همچنان در هاله‌ای از ابهام است. 

این چندمین باری است که جهان لب به تحسین فیلمی باز کرده که حاشیه‌های بی‌ربط به آن باعث نشده در ایران نیز جمع زیادی از علاقه‌مندان به سینما در انتظار اکران عمومی آن باشند. این فیلم که در جشنواره برلین جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای «اصغر فرهادی» به همراه آورده بود، یک بار دیگر برای سازنده‌اش افتخارآفرینی کرد و «فرهادی» جایزه بهترین فیلم بلند را از«رابرت دنیرو» دریافت کرد. 

با این همه اکران فیلم در ایران همچنان مشخص نیست چرا که اخبار منتشر شده از شورای صنفی نمایش حاکی از اکران عمومی درباره الی بعد از اکران حریم در خرداد ماه در گروه سینمایی آفریقا است اما با توجه به اینکه اکران آن در نوروز نیز قطعی بود این تردید را برای مخاطبان سینما خواهد داشت که یک بار دیگر اکران عمومی آن به تعویق بیافتد. 

با اهدای این جایزه برای این فیلم به نظر می‌رسد که فیلم «درباره الی» اگر بتواند در خردادماه اکران عمومی شود یک قدم تا نمایندگی ایران در اسکار نیز فاصله داشته باشد. با این همه ظاهراً نباید بدبین بود و به قرارداد امضا شده این فیلم در شورای صنفی امیدوار بود و در انتظار بود که دومین فیلم رکورد شکن در سال 88 اکران شود. 

جشنواره فیلم «ترابیکا» که توسط «رابرت دنیرو» بازیگر معروف و «جین روزنتال» تاسیس شده، امسال هشتمین دوره خود را در حالی به پایان برد که فیلم «درباره الی» اجازه نداد تا هیات داوران برای انتخاب بهترین فیلم بلند، به نامزدهای دیگر فکر کند. هیات داوران اعلام کرد که «درباره الی» به جهت سبک یک دست فیلم سازی، با اکثریت آرای اعضای هیات داوران، اثر برتر نام گرفت. 

داوران بخش فیلم بلند داستانی امسال جشنواره عبارت بودند از: «ریچارد فیشوف» (تهیه کننده)، «تاد هاینز» (کارگردان)، «برادلی کوپر»، «مگ راین» و «اما تورمان» (هر سه بازیگر) که فیلم فرهادی را «یک قطعه درخشان فیلمسازی» ارزیابی کردند. 

به گزارش رویترز مضمون فیلمنامه، کاراکترهای متنوع آن بازی‌های خوب و لوکیشن‌های جذاب از جمله عواملی بودند که توجه هیات داوران را به خود جلب کردند. نکته قابل توجهی که در دریافت این جایزه توسط فیلم «درباره الی» این است که این فیلم بعد از سال‌ها توانسته تا نگاه جشنواره‌های بین‌المللی از سوی فیلم‌های خاص سینمای ایران به سمت سینمای اجتماعی ایران ببرد که در سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است و این نوید را داشته باشد که سینمای مستقل مستند ایران نیز در نگاه جهانی معرفی شود. 

با این همه به نظر نمی‌رسد این پایانی برای افتخارات «درباره الی» باشد چرا که فیلم تازه اصغر فرهادی قرار است روز یکشنبه (سیزدهم اردیبهشت ماه) در اختتامیه جشنواره فیلم «سینمای باز» بلژیک نیز نمایش داده شود. 

«درباره الی» جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کرد در حالی که «تعقیب رویاها»ی «مارشال کری» عنوان بهترین فیلم مستند جشنواره را گرفت. 

در بین داوران بخش مستند نام «ووپی گلدبرگ» بازیگر و کمدین سیاه پوست آمریکایی هم حضور داشت. «رونه دنستاد لانگو» فیلمساز نروژی جایزه بهترین کارگردانی بخش روایتی را برای «شمال» گرفت. خط اصلی قصه فیلم افسانه‌ای درباره یک اسکی باز افسرده حال 30 ساله است که بعد از یک حادثه ورزشی به بازنگری زندگی و گذشته‌اش می‌پردازد. 

«سیاران هیندز» از ایرلند جایزه بهترین بازیگر مرد را برای «کسوف» دریافت کرد. او در فیلم پدر مجردی است که همراه فرزندنش در یک جشنواره شرکت می‌کند.
 
«زویی کازان» بازیگر آمریکایی هم برای «دختر منفجر شده» جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را گرفت. در قصه فیلم او نقش دانشجویی را دارد که باید احساسات خودش را در مواجهه با اتفاقات مختلف کنترل کند. جایزه بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران امروز شنبه معرفی می‌شود. 

«ترابیکاب که کار خود را پس از حادثه 11 سپتامبر شروع کرده با هدف نزدیک ترکردن مردم کشورهای جهان و دوری از جنگ و خشونت برگزار می‌شود. در این دوره جشنواره 85 فیلم از 32 کشور جهان به نمایش درآمد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین