کد خبر: ۱۲۲۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۳

بیکاری 8000 دانش‎آموخته فرش در سطح کشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو انجمن علمی فرش ایران گفت: 8000 دانش‎آموخته فرش در سطح کشور بیکار هستند. 

عبدالله احراری اظهار داشت: ضرر ناشی از عملکرد جذب بی‌رویه دانشجوی فرش را جامعه فرش و متولی آن باید تحمل کند. 

وی افزود: اگر مرکز ملی فرش از پذیرش بی‌حد و حصر دانشجو در انواع و اقسام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در قبال اقدامات نسنجیده این مراکز واکنشی از خود نشان ندهد، طبعا باید منتظر ترکش‎های ناشی از آن باشد. 

عضو انجمن علمی فرش ایران با بیان اینکه 8000 دانش آموخته فرش در سطح کشور بیکار هستند، تصریح کرد: یکی از عوامل موثر در اشتغال دانش آموخته‎ها ویژگی‌های شخصی خود فرد است که سه عامل مهارت، کارآفرینی و روحیه کسب و کار نقش کلیدی در موفقیت و اشتغال دانش آموختگان دارد. 

احراری اظهار داشت: در پژوهشی که چند سال قبل توسط یکی از مراکز آموزش عالی کشور تحت عنوان رابطه موفقیت تحصیلی با شانس اشتغال بعد از تحصیل انجام شده بود، مشخص شد که موفقیت تحصیلی و به قول معروف معدل بالا الزاما شانس تامین شغل مناسب را افزایش نمی‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان تعداد شاغلان دانش‌آموخته فرش را در برخی مراکز همانند تشکل‌های فرش تازه تاسیسی مثل اتحادیه صنفی فرش یا آموزش و پرورش و بخش خصوصی انگشت شمار توصیف کرد بلکه تعداد شاغلان به تعداد دانش آموختگان بسیار کم و ناچیز است. 

وی افزود: صرف نظر از اینکه برخی از دانش‌آموختگان به دلیل ارتباطات مختلف مشغول به کار در بخش دولتی و خصوصی شده‌اند، نباید از اشتغال تعدادی از آنها به دلیل دارا بودن مهارت حداکثری، کار آفرینی و داشتن توانمندی و خلاقیت در ایجاد کسب و کار و مهمتر از همه اراده و جدیت کاری غافل شد. 

احراری تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از دانش آموختگان گرایش طراحی فرش حتی آشنایی اولیه هم با این موضوع ندارند، به همین دلیل با وجود تقاضای بسیاری از دوستان برای نیروی طراح مسلط به طراحی در محیط فتوشاپ و ... تاکنون جذب نیرو انجام نگرفته است. 

عضو انجمن علمی فرش ایران افزود: همین مشکل درمورد سایر گرایش‌های فرش اعم از بافت و مرمت و رنگرزی وجود دارد؛ دانشجویان ما به جای اینکه مهارت‌های شغلی و تخصصی خود را افزایش دهند و یا حتی توانایی جسمانی خود را برای انجام آن کاردر نظر بگیرند، عمدتا به مبانی تئوریک پرداخته و به تلفیق علم وتجربه کمتر می‌پردازند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین